Naar content

Hoofdnavigatie

E-tickets

Reist u af en toe met de trein en koopt u dan uw treinkaartje bij de kaartautomaat of de servicebalie? Dat kan makkelijker én voordeliger! Regel alles heel eenvoudig online: treinkaartjes bestellen via de NS-app of op ns.nl, betalen en op uw telefoon openen. Printen is daarmee niet meer nodig.


Wat zijn e-tickets?

E-tickets zijn treinkaartjes die u laadt op uw telefoon. Met uw telefoon opent u de poortjes en toont u uw kaartje aan een conducteur.

Wat heeft u nodig?

  • Een smartphone met Android of Apple iOS. Update uw besturingssysteem als u dat al lang niet meer heeft gedaan.
  • De NS-app. Download de app via de App Store of Google Play Store. Als u de app al heeft, herkent u de juiste versie aan de optie Mijn tickets in het menu van de app.

Hoe werkt het?

Heeft u een Android-telefoon of iPhone en heeft u de NS-app geïnstalleerd?

Stap 1

Bestel uw kaartje online of in de NS-app.

Stap 2

Na betaling krijgt u een mail waarin u uw tickets kunt ophalen. Open deze mail op uw mobiele telefoon.

Stap 3

U komt nu op een overzichtspagina van uw bestelling, daarin ziet u 2 opties staan om uw tickets op te halen:

  • Downloaden en printen
  • Laden in de NS-app op uw mobiele telefoon

Kiest u voor Laden in de NS-app op uw mobiele telefoon, dan zal de app automatisch openen. U vindt uw ticket onder het kopje Mijn tickets in de NS-app.

Reizen met het e-ticket 

Wanneer u het ticket opent ziet u een grote vierkante code. Hiermee kunt u de poortjes openen en kan de conducteur uw mobiele ticket lezen.

Poortjes openen

Reist u van of naar een station dat is gesloten met poortjes? Met het mobiele ticket kunt u de poortjes gewoon openen. Een poortje met een barcodelezer herkent u aan het ‘scan ticket’ symbool op de rechter deur van het poortje, en aan het verlichte vlak aan de rechterzijde van het poortje.

  1. Open uw e-ticket in de NS-app. Zorg dat de vierkante code zichtbaar is in beeld.
  2. Kies het poortje met een barcodelezer.
  3. Houd het scherm van uw telefoon voor de lezer van het poortje.

Wat zijn de regels?

  • Een e-ticket is geldig als het is geladen in de NS-app of op uw smartphone.
  • U bent zelf verantwoordelijk voor het het kunnen tonen van een geldig vervoerbewijs. U dient daarom zorg te dragen voor een voldoende opgeladen, goed werkende smartphone.
  • Het e-ticket is persoonsgebonden. Net als een geprint e-ticket is een mobiel ticket daarom alleen geldig in combinatie met een geldig identificatiebewijs.
  • Voor het reizen met een e-ticket gelden de Voorwaarden reizen met een e-ticket
  • U heeft bij het gebruik van e-tickets gewoon recht op Geld terug bij vertraging.