Naar content

Hoofdnavigatie

Verkoop- en reisinformatie op het station

Verkoop- en reisinformatie vindt u op het station bij de NS kaartautomaat, de NS Tickets & Service winkel of OV Service & Tickets winkel. Daarnaast kunt u voor alleen informatie ook terecht bij de OV Informatiebalie en de NS Service- en Alarmzuil.


NS-kaartautomaat

Bij een NS-kaartautomaat laadt u eenvoudig uw saldo of een product op uw OV-chipkaart. Daarnaast kunt u ook eenmalige chipkaarten (papieren kaartje met chip) en anonieme OV-chipkaarten kopen. Deze zijn alleen te koop bij de NS-kaartautomaten met bovenaan het blauwe bord met het NS-logo erop.

De kaartautomaat geeft stap voor stap aan wat u moet doen. U betaalt bij de NS-kaartautomaat met uw pinpas of creditcard (V PAY, Maestro, Mastercard, Visa en American Express). Voor betalingen met creditcard is een pincode vereist. Bij sommige automaten kunt u ook met muntgeld betalen.

Wat kunt u bij een NS-kaartautomaat verkrijgen?

  • Saldo voor op uw OV-chipkaart
  • Producten voor op uw OV-chipkaart (o.a. Samenreiskorting en Klassewissel)
  • Eenmalige chipkaarten met € 1 toeslag: Enkele reis en retour en Dagkaart)
  • Eenmalige chipkaarten zonder toeslag: Railrunner, Dagkaart Hond en Fietskaart Dal
  • Intercity direct en ICE Toeslag enkele reis en dagretour
  • Intercity direct Maandtoeslag (uitsluitend op uw OV-chipkaart te laden)
  • Treinkaartjes naar België, het westelijk deel van Duitsland en Luxemburg. Kijk voor meer informatie over internationale treinkaartjes op de site van NS International.

Hulp bij de NS-kaartautomaat

Komt u er even niet uit bij de NS-kaartautomaat en is er geen NS-medewerker in de buurt? Dan helpt onze Klantenservice u graag verder. Het gratis telefoonnummer (0800-0540) en het automaatnummer staan rechtsboven op de automaat (ook in braille en reliëf). Wij kijken op afstand met u mee en helpen u direct. Bijvoorbeeld met vragen over het laden van saldo op uw OV-chipkaart of het kopen van een vervoerbewijs. U kunt de handelingen zelf doen terwijl u de medewerker aan de telefoon heeft. Of u kunt de bediening van de kaartautomaat aan de medewerker overlaten, zodat u kunt meekijken. Onze medewerkers staan dag en nacht voor u klaar.

OV-chipkaart ophaalpunten

Op veel locaties in Nederland kunt u terecht voor het regelen van uw OV-chipkaartzaken. Bijvoorbeeld saldo opladen, een anonieme OV-chipkaart kopen, een bestelling uit de webwinkel ophalen of reizen op saldo van NS activeren. Dit regelt u bij de NS-kaartautomaat, maar kan vaak ook bij een supermarkt of tabakszaak bij u in de buurt. Op de adresvinder vindt u alle ophaalpunten bij u in de buurt.

NS Tickets & Service winkel en OV Service & Tickets winkel

Op diverse stations is een NS Tickets & Service winkel of een OV Service & Tickets winkel aanwezig. Prettig als u persoonlijke service wilt. U kunt hier terecht met vragen over uw reis van deur tot deur. Ook kunt hier bijvoorbeeld een abonnement of een eenmalige chipkaart kopen. Voor een eenmalige chipkaart betaalt u zowel bij de balie als bij de NS-kaartautomaat € 1 toeslag bovenop de prijs die u betaalt als u met de OV-chipkaart reist. Op grotere stations zijn onze servicemedewerkers bovendien aanwezig in de stationshal en op het perron.

NS Service- en Alarmzuil

Op stations die voorzien zijn van toegangspoortjes bevindt zich bij de poortjes een NS Service- en Alarmzuil. Op die stations waar geen poortjes zijn, maar ook geen servicemedewerkers aanwezig zijn bevindt zich een NS Service- en Alarmzuil op het perron. U kunt via de zuil rechtstreeks contact maken met een NS-medewerker, 24 uur per dag, 7 dagen per week. De NS Service- en Alarmzuil heeft twee knoppen: de blauwe serviceknop en de rode alarmknop (SOS).

De blauwe serviceknop

De blauwe serviceknop is bedoeld voor:

  • Opvragen van reisinformatie
  • Informatie over abonnementen en andere vervoerbewijzen
  • Inlichtingen over voorzieningen op het station
  • Doorgeven van defecten of beschadigingen
  • Opgeven van verloren of gevonden voorwerpen
  • Vragen over het passeren van de poortjes

De rode alarmknop (SOS)

De rode alarmknop (SOS) is uitsluitend bedoeld voor noodsituaties. Wanneer u op deze knop drukt, krijgt u direct contact met onze veiligheidscentrale. U kunt onveilige situaties of ongevallen melden. Noodoproepen worden afgehandeld in samenwerking met de politie en andere hulpdiensten.

NS Service- en Alarmzuil bedienen met een functiebeperking

De zuil heeft speciale voorzieningen voor mensen met een functiebeperking. Het onderscheid tussen de 2 knoppen is in braille weergegeven en het spreekgedeelte is bereikbaar voor mensen in een rolstoel.