Veelgestelde vragen over OV-pas
Bekijk hier alle veelgestelde vragen over het reizen met je OV-pas.
Reizen met je OV-pas
Waar kan ik reizen met mijn OV-pas?
Waar kan ik reizen met mijn OV-pas?
Met je OV-pas reis je in het hele openbaar vervoer in Nederland. Dus ook in de bus, tram en metro. Of met de ICE of IC Direct; je moet dan nog wel een toeslag kopen.
Met je OV-pas reis je in het hele openbaar vervoer in Nederland. Dus ook in de bus, tram en metro. Of met de ICE of IC Direct; je moet dan nog wel een toeslag kopen.
Kan ik met een abonnement reizen met mijn OV-pas?
Kan ik met een abonnement reizen met mijn OV-pas?
Nee, dat kan nog niet. Je reist in eerste instantie alleen 2e klas en zonder korting. Heb je een abonnement of wil je met korting reizen? Reis dan met je OV-chipkaart.
Nee, dat kan nog niet. Je reist in eerste instantie alleen 2e klas en zonder korting. Heb je een abonnement of wil je met korting reizen? Reis dan met je OV-chipkaart.
Hoeveel saldo moet er op mijn OV-pas staan?
Hoeveel saldo moet er op mijn OV-pas staan?
Als je op saldo reist, moet je minimaal 20 euro op je pas hebben staan als je met ons wil reizen. Je saldo bekijken of opladen doe je makkelijk via de OVpay app.
Als je op saldo reist, moet je minimaal 20 euro op je pas hebben staan als je met ons wil reizen. Je saldo bekijken of opladen doe je makkelijk via de OVpay app.
Kan ik van reisklasse wisselen?
Kan ik van reisklasse wisselen?
Ja, dat kan. Je wisselt van klasse via Mijn NS of de kaartautomaat.
Ja, dat kan. Je wisselt van klasse via Mijn NS of de kaartautomaat.
Kan ik Samenreiskorting gebruiken?
Kan ik Samenreiskorting gebruiken?
Nee, dat kan nog niet. Je kan met je OV-pas geen Samenreiskorting gebruiken.
Nee, dat kan nog niet. Je kan met je OV-pas geen Samenreiskorting gebruiken.
Hoe is mijn privacy beschermd?
Hoe is mijn privacy beschermd?
We vinden privacy heel belangrijk en besteden hier veel aandacht aan. Bekijk alle details in ons privacy statement.
We vinden privacy heel belangrijk en besteden hier veel aandacht aan. Bekijk alle details in ons privacy statement.
Kan ik mijn OV-pas koppelen aan mijn Mijn NS-account?
Kan ik mijn OV-pas koppelen aan mijn Mijn NS-account?
Ja, je kan je OV-pas koppelen aan Mijn NS. Daarna kan je hier je reishistorie inzien en de gemaakte kosten.
Ja, je kan je OV-pas koppelen aan Mijn NS. Daarna kan je hier je reishistorie inzien en de gemaakte kosten.
Ik heb een vraag of klacht over reizen met een OV-pas
Ik heb een vraag of klacht over reizen met een OV-pas
Heb je een vraag of klacht over de reis zelf?
Neem dan contact op met de vervoerder waarmee je de reis hebt gemaakt. Dus heb je met onze trein gereisd, dan kan je contact opnemen met onze klantenservice.
Heb je een vraag of over de (werking van) de OV-pas of een gemiste uitcheck?
Neem dan contact op met de klantenservice van OVpay via hun website (ovpay.nl) of telefonisch via 0900-1433.
Heb je een vraag of klacht over de reis zelf?
Neem dan contact op met de vervoerder waarmee je de reis hebt gemaakt. Dus heb je met onze trein gereisd, dan kan je contact opnemen met onze klantenservice.
Heb je een vraag of over de (werking van) de OV-pas of een gemiste uitcheck?
Neem dan contact op met de klantenservice van OVpay via hun website (ovpay.nl) of telefonisch via 0900-1433.
Kan ik ook deur-tot-deurdiensten betalen met mijn OV-pas?
Kan ik ook deur-tot-deurdiensten betalen met mijn OV-pas?
Nee, deze diensten kan je nog niet betalen met je OV-pas. Je kunt al wel met je OV-pas in de fietsenstalling parkeren, maar de parkeerkosten betaal je daarna met je pinpas.
Nee, deze diensten kan je nog niet betalen met je OV-pas. Je kunt al wel met je OV-pas in de fietsenstalling parkeren, maar de parkeerkosten betaal je daarna met je pinpas.
Kosten en betalen
Hoe kan ik mijn reizen en reiskosten bekijken?
Hoe kan ik mijn reizen en reiskosten bekijken?
Bekijk je reizen en wat ze hebben gekost in Mijn NS. Koppel hiervoor eerst je OV-pas aan je account.
Je ziet bij het uitchecken niet op het paaltje of poortje wat je reis heeft gekost. Ook zie je je saldo niet. Reis je op saldo? Dan zie je je reizen bij andere vervoerders alleen in de OVpay-app.
Of bekijk je reizen en betalingen via de OVpay-app. Deze download je via ovpay.nl en hierin voeg je makkelijk je OV-pas toe.
Bekijk je reizen en wat ze hebben gekost in Mijn NS. Koppel hiervoor eerst je OV-pas aan je account.
Je ziet bij het uitchecken niet op het paaltje of poortje wat je reis heeft gekost. Ook zie je je saldo niet. Reis je op saldo? Dan zie je je reizen bij andere vervoerders alleen in de OVpay-app.
Of bekijk je reizen en betalingen via de OVpay-app. Deze download je via ovpay.nl en hierin voeg je makkelijk je OV-pas toe.
Kan ik geld terugvragen voor vertraging?
Kan ik geld terugvragen voor vertraging?
Ja, dat kan. Bekijk hoe je dat doet op de pagina Geld terug bij vertraging.
Ja, dat kan. Bekijk hoe je dat doet op de pagina Geld terug bij vertraging.
Hoe betaal ik als ik reis met mijn OV-pas?
Hoe betaal ik als ik reis met mijn OV-pas?
Reis je op saldo?
Dan worden de kosten van je reis van je saldo op je OV-pas afgeschreven. Je betaalt voor je reis de prijs voor 2e klas en zonder korting.
Reis je op saldo?
Dan worden de kosten van je reis van je saldo op je OV-pas afgeschreven. Je betaalt voor je reis de prijs voor 2e klas en zonder korting.
Hoe bekijk ik het saldo op mijn OV-pas?
Hoe bekijk ik het saldo op mijn OV-pas?
Bekijk je saldo via de kaartautomaat of in de OVpay-app. Deze download je via ovpay.nl en hierin voeg je makkelijk je OV-pas toe. De conducteur kan je ook vertellen wat je saldo is.
Bekijk je saldo via de kaartautomaat of in de OVpay-app. Deze download je via ovpay.nl en hierin voeg je makkelijk je OV-pas toe. De conducteur kan je ook vertellen wat je saldo is.
Hoe laad ik saldo op mijn OV-pas?
Hoe laad ik saldo op mijn OV-pas?
Zet saldo op je OV-pas via de OVpay-app. Dit kan helaas nu nog niet via onze kaartautomaten, Mijn NS of onze OV-servicewinkels.
Zet saldo op je OV-pas via de OVpay-app. Dit kan helaas nu nog niet via onze kaartautomaten, Mijn NS of onze OV-servicewinkels.
Hoe pas ik een gemiste check-in of check-uit aan?
Hoe pas ik een gemiste check-in of check-uit aan?
Reis je op saldo?
Voor een gemiste in- of uitcheck, betaal je 20 euro. Als je dit aanpast, krijg je het teveel betaalde bedrag binnen een paar dagen terug op je rekening.
- Ga vanaf 6 uur nadat je de reis hebt gemaakt naar de OVpay-app.
- Zoek de reis met de gemiste in- of uitcheck.
- Uitcheck gemist? Vul dan het station in waar je had willen uitchecken. Incheck gemist? Vul dan als beginstation hetzelfde station in als waar je uitcheckte.
Reis je op rekening?
Pas dan 6 uur na je reis de gemiste check-uit aan in de OVpay app.
Reis je op saldo?
Voor een gemiste in- of uitcheck, betaal je 20 euro. Als je dit aanpast, krijg je het teveel betaalde bedrag binnen een paar dagen terug op je rekening.
- Ga vanaf 6 uur nadat je de reis hebt gemaakt naar de OVpay-app.
- Zoek de reis met de gemiste in- of uitcheck.
- Uitcheck gemist? Vul dan het station in waar je had willen uitchecken. Incheck gemist? Vul dan als beginstation hetzelfde station in als waar je uitcheckte.
Reis je op rekening?
Pas dan 6 uur na je reis de gemiste check-uit aan in de OVpay app.
Problemen (onderweg)
Ik heb teveel betaald voor mijn reis.
Ik heb teveel betaald voor mijn reis.
Denk je dat je teveel hebt betaald voor je reis? Controleer dan eerst het volgende:
- De bedragen die we van je rekening afschrijven, zijn voor je reizen in het hele OV. Bekijk of de kosten per rit kloppen in Mijn NS of de OVpay-app.
- Controleer of je geen in- of uitcheck hebt gemist. Dan schrijven wij namelijk € 20 van je rekening.
Heb je echt teveel betaald voor een reis bij ons?
Neem dan contact op met onze Klantenservice. Doe dit het liefst via chat zodat je een printscreen mee kunt sturen en daarmee sneller geholpen kan worden.
Denk je dat je teveel hebt betaald voor je reis? Controleer dan eerst het volgende:
- De bedragen die we van je rekening afschrijven, zijn voor je reizen in het hele OV. Bekijk of de kosten per rit kloppen in Mijn NS of de OVpay-app.
- Controleer of je geen in- of uitcheck hebt gemist. Dan schrijven wij namelijk € 20 van je rekening.
Heb je echt teveel betaald voor een reis bij ons?
Neem dan contact op met onze Klantenservice. Doe dit het liefst via chat zodat je een printscreen mee kunt sturen en daarmee sneller geholpen kan worden.
Inchecken met mijn OV-pas lukt niet.
Inchecken met mijn OV-pas lukt niet.
Hier zijn twee mogelijke redenen voor.
- Je OV-pas is geblokkeerd voor reizen in het ov. Dit kan bijvoorbeeld omdat je te weinig saldo op je OV-pas hebt staan.
- Je OV-pas staat geregistreerd als verloren of gestolen.
Kijk ook naar de tekst die verschijnt op het paaltje of poortje om te weten wat de reden bij jou is.
Hier zijn twee mogelijke redenen voor.
- Je OV-pas is geblokkeerd voor reizen in het ov. Dit kan bijvoorbeeld omdat je te weinig saldo op je OV-pas hebt staan.
- Je OV-pas staat geregistreerd als verloren of gestolen.
Kijk ook naar de tekst die verschijnt op het paaltje of poortje om te weten wat de reden bij jou is.
Mijn OV-pas is geblokkeerd voor reizen in het ov.
Mijn OV-pas is geblokkeerd voor reizen in het ov.
Heb je je OV-pas niet als verloren of gestolen gemeld? Dan is je OV-pas geblokkeerd omdat je te weinig saldo hebt om te reizen. Zorg dat je minimaal € 20 op je OV-pas hebt staan en probeer na een paar minuten (maximaal 15) opnieuw in te checken.
Lukt het nog niet? Ga dan naar ovpay.nl en lees wat je kan doen.
Heb je je OV-pas niet als verloren of gestolen gemeld? Dan is je OV-pas geblokkeerd omdat je te weinig saldo hebt om te reizen. Zorg dat je minimaal € 20 op je OV-pas hebt staan en probeer na een paar minuten (maximaal 15) opnieuw in te checken.
Lukt het nog niet? Ga dan naar ovpay.nl en lees wat je kan doen.