Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Betalen

Prijzen van treinkaartjes kun je makkelijk vinden in de Reisplanner. Voer een traject in en klik op Plan. Klik vervolgens op de door jou gekozen reis, je ziet meteen de prijs van Enkele reis 2e klas staan. Als je op Alle tarieven klikt, zie je ook de prijzen van Retour, 1e klas en Trajectabonnementen.  

NS hanteert verschillende tarieven voor de reiziger. Wij houden je op de hoogte van veranderingen in tarieven. Hieronder lees je meer wat je kunt doen in geval van correctietarieven, boetes, uitstel van betaling of problemen met online betalen.

Het antwoord op je vraag...

Uitleg over factuur

Soms heb je behoefte aan wat extra uitleg over je factuur. Bijvoorbeeld als je net je eerste factuur hebt gekregen of als er iets afwijkt. Daarom laten we je hier een voorbeeldfactuur zien en geven antwoord op veelgestelde vragen.

Betalen zonder iDEAL

Kun of wil je je treinkaartje niet betalen via iDEAL? Dan kun je gebruikmaken van je creditcard of bellen met NS Klantenservice.

Uitstel van betaling

Geen geldig vervoerbewijs in de trein of achter de poortjes op een station? Dan zal de conducteur of Veiligheid en Service (V&S) medewerker je een kaartje verkopen en daarbij de wettelijke verhoging van € 50 in rekening brengen. Kun je niet direct contant betalen? Dan krijg je uitstel van betaling (UVB) als je je kunt legitimeren.

Correctietarief en instaptarief

Weten we niet van welk station naar welke plaats je reist? Bijvoorbeeld omdat je bent vergeten in of uit te checken en dit niet zelf op tijd aanpast. Dan rekenen we een correctietarief of instaptarief. Bekijk wat voor jouw situatie geldt.

Tarieven 2021 en 2022

De tarieven van de verschillende treinkaartjes en abonnementen veranderen elk jaar op 1 januari. Ook in 2022 worden de prijzen van treinkaartjes aangepast. Bekijk het overzicht voor de prijsveranderingen die gelden vanaf 1 januari 2022.

Tarieven consumenten deur tot deurdiensten

Je vindt hier de tarieven van diverse deur tot deur diensten zoals het huren van een OV-fiets of het stallen van je fiets bij stations.

Tarieven zakelijk 2021 en 2022

Met ingang van 1 januari 2022 zullen de tarieven van diverse treintickets en abonnementen veranderen. Je vindt hier de zakelijke tarieven voor 2021 en alvast voor 2022.

Tarieven zakelijke deur-tot-deurdiensten

Wat zijn de tarieven (voor 2021) als je met je NS-Business Card gebruikmaakt van de verschillende deur-tot-deurdiensten? Bekijk ze hier.