Betalen
Bekijk prijzen van treinkaartjes in de Reisplanner. Plan een reis en je ziet meteen de prijs van enkele reis 2e klas staan. Klik op Alle tarieven en bekijk de prijzen van retour, 1e klas en een abonnementen.
Lees hieronder meer over correctietarieven, boetes, uitstel van betaling of problemen met online betalen.
Wat de meeste mensen willen weten
Het antwoord op je vraag...
Uitleg van je factuur
Je vindt de facturen van je NS Flex-abonnement of abonnement op saldo onder het tabblad 'Betaaloverzicht' in Mijn NS. Je ziet je abonnementskosten en eventueel je reiskosten. Log in op Mijn NS om je facturen te bekijken.
Betalen zonder iDEAL
Kun of wil je je treinkaartje niet betalen via iDEAL? Dan kun je gebruikmaken van je creditcard of bellen met NS Klantenservice.
Uitstel van betaling
Geen geldig vervoerbewijs in de trein of in het reizigersgebied achter de OV-chippoortjes of paaltjes op een station? Dat is niet toegestaan en dus zal de conducteur of Veiligheid en Service (V&S) medewerker je een kaartje verkopen en daarbij de wettelijke verhoging van € 50,- in rekening brengen. Kun je niet direct contant betalen? Dan krijg je uitstel van betaling (UVB) indien je je kunt identificeren en krijg je een betaalverzoek toegestuurd dat je binnen 14 dagen moet betalen.
Reizen met je betaalpas of creditcard
Bekijk hier alle veelgestelde vragen over het reizen met je betaalpas, creditcard of mobiel.
Correctietarief en instaptarief
Weten we niet van welk station naar welke plaats je reist? Bijvoorbeeld omdat je bent vergeten in of uit te checken en dit niet zelf op tijd aanpast. Dan rekenen we een correctietarief of instaptarief. Bekijk wat voor jouw situatie geldt.
Tarieven
De prijzen van de verschillende treinkaartjes en abonnementen veranderen elk jaar op 1 januari, ook in 2023. Bekijk op deze pagina de prijzen voor 2023.
Prijzen deur-tot-deurdiensten
Je vindt hier de prijzen van verschillende deur-tot-deurdiensten zoals de OV-fiets of fietsenstalling.