Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Betalen

Bekijk prijzen van treinkaartjes in de Reisplanner. Plan een reis en je ziet meteen de prijs van enkele reis 2e klas staan. Klik op Alle tarieven en bekijk de prijzen van retour, 1e klas en een abonnementen.  

Lees hieronder meer over correctietarieven, boetes, uitstel van betaling of problemen met online betalen.

Het antwoord op je vraag...

Uitleg over factuur

Soms heb je behoefte aan wat extra uitleg over je factuur. Bijvoorbeeld als je net je eerste factuur hebt gekregen of als er iets afwijkt. Daarom laten we je hier een voorbeeldfactuur zien en geven antwoord op veelgestelde vragen.

Betalen zonder iDEAL

Kun of wil je je treinkaartje niet betalen via iDEAL? Dan kun je gebruikmaken van je creditcard of bellen met NS Klantenservice.

Uitstel van betaling

Geen geldig vervoerbewijs in de trein of achter de poortjes op een station? Dan zal de conducteur of Veiligheid en Service (V&S) medewerker je een kaartje verkopen en daarbij de wettelijke verhoging van € 50 in rekening brengen. Kun je niet direct contant betalen? Dan krijg je uitstel van betaling (UVB) als je je kunt legitimeren.

Reizen met je betaalpas of creditcard

Bekijk hier alle veelgestelde vragen over het reizen met je betaalpas, creditcard of mobiel.

Correctietarief en instaptarief

Weten we niet van welk station naar welke plaats je reist? Bijvoorbeeld omdat je bent vergeten in of uit te checken en dit niet zelf op tijd aanpast. Dan rekenen we een correctietarief of instaptarief. Bekijk wat voor jouw situatie geldt.

Tarieven

De prijzen van de verschillende treinkaartjes en abonnementen veranderen elk jaar op 1 januari, ook in 2023. Bekijk op deze pagina de prijzen voor 2023.

Tarieven deur-tot-deurdiensten

Je vindt hier de prijzen van verschillende deur-tot-deurdiensten zoals de OV-fiets of fietsenstalling.