Naar content

Hoofdnavigatie

Geld terug bij verlies of diefstal

Bij verlies en diefstal van uw OV-chipkaart of NS-Business Card met abonnement vraagt u een duplicaat aan. Heeft u uw abonnement in de tussentijd nodig, dan kunt u Tijdelijk Reisrecht aanvragen via NS Klantenservice. Tijdelijk reisrecht is niet beschikbaar voor de NS-Business Card. Lees onderaan de pagina hoe u dan uw reiskosten kunt declareren.


Reist u met NS Flex? Dan werkt het net even anders.

OV-chipkaart blokkeren

Is uw OV-chipkaart of NS-Business Card met abonnement gestolen of bent u deze verloren? Blokkeer uw kaart dan meteen en vraag een nieuwe aan.

Reizen met Tijdelijk Reisrecht

Terwijl u op uw nieuwe OV-chipkaart wacht, kunt u van uw abonnement gebruik maken met Tijdelijk Reisrecht door een variant van uw abonnement op een tijdelijke persoonlijke of anonieme kaart te zetten. De optie voor tijdelijk reisrecht is niet beschikbaar voor de NS-Business Card. Wacht u op een nieuwe OV-chipkaart of NS-Business Card, dan kunt u ook reizen met een e-ticket, een anonieme of eenmalige OV-chipkaart.

Geld terugvragen bij verlies of diefstal

Declareer uw reizen met de OV-chipkaart

Voor bijna alle abonnementen geldt dat u bij verlies of diefstal de gemaakte reizen met een vervangende kaart kunt terugvragen. Onder een vervangende kaart verstaan wij: een anonieme OV-chipkaart, een eenmalige chipkaart en een e-ticket.

Geld declareren kan vanaf 3 werkdagen nadat u een vervangende kaart heeft aangevraagd. Voor het Voordeelurenabonnement kan dat na 10 werkdagen. U heeft een maand de tijd om de gemaakte reizen op uw vervangende kaart terug te vragen. Deze termijn geldt niet voor declaraties voor reizen met uw OV-Jaarabonnement of Jaartrajectabonnement. 

U kunt uw verzoek indienen via het formulier 'Geld terug bij vergeten, verloren of gestolen abonnement'.

Declareer uw reizen met een NS-Business Card

Voor verlies of diefstal van de NS-Business Card met een Traject Vrij abonnement, Trein Vrij abonnement of OV Vrij abonnement geldt dat u de gemaakte reiskosten die binnen het abonnement vallen, terug kunt vragen. Dit kan gedurende een periode van maximaal 14 dagen waarin u wacht op een nieuwe NS-Business Card. U vraagt de reiskosten terug door bewijs van de gemaakte reizen te sturen naar Klantenservice NS Zakelijk, Postbus 2372, 3500 GJ Utrecht onder vermelding van restitutie-aanvraag.

Vermeld duidelijk:

  • uw naam;
  • uw rekeningnummer;
  • het NS-Business Cardnummer;
  • de reden waarom u geld terug vraagt.

U kunt tot 90 dagen na de gemaakte ritten een aanvraag tot teruggave indienen.