Naar content

Hoofdnavigatie

Geld terug bij verlies of diefstal

Bij verlies en diefstal van je OV-chipkaart of NS-Business Card met abonnement vraag je een nieuwe kaart aan. Heb je je abonnement in de tussentijd nodig, dan kun je Tijdelijk Reisrecht aanvragen via NS Klantenservice. Tijdelijk reisrecht is niet beschikbaar bij NS Flex of voor de NS-Business Card. Onderaan de pagina vind je hoe het dan werkt.


OV-chipkaart blokkeren

Is je OV-chipkaart of NS-Business Card met abonnement gestolen of ben je hem verloren? Blokkeer je kaart dan meteen en vraag een nieuwe aan.

Reizen met Tijdelijk Reisrecht

Terwijl je op je nieuwe OV-chipkaart wacht, kun je van je abonnement gebruik maken met Tijdelijk Reisrecht door een variant van je abonnement op een tijdelijke persoonlijke of anonieme kaart te zetten. De optie voor tijdelijk reisrecht is niet beschikbaar bij NS Flex of voor de NS-Business Card. Wacht je op een nieuwe OV-chipkaart of NS-Business Card, dan kun je ook reizen met een e-ticket, een anonieme of eenmalige OV-chipkaart.

Declareer reizen gemaakt met een vervangende kaart

Anonieme OV-chipkaarten, eenmalige chipkaarten of e-tickets

Voor bijna alle abonnementen geldt dat je bij verlies of diefstal de gemaakte reizen met een vervangend vervoersbewijs kunt terugvragen. Een vervangend vervoersbewijs is bijvoorbeeld een anonieme OV-chipkaart, een eenmalige chipkaart of een e-ticket.

Geld declareren kan vanaf 3 werkdagen nadat je een vervangende kaart hebt aangevraagd. Voor het Voordeelurenabonnement kan dat na 10 werkdagen. Je hebt een maand de tijd om de gemaakte reizen van je vervangende vervoersbewijs terug te vragen. Deze termijn geldt niet voor declaraties voor reizen met je OV-Jaarabonnement of Jaartrajectabonnement.

Je kunt je verzoek indienen via de onderstaande button.

NS Flex

Als je normaal met NS Flex reist, maar je bent op dit moment je OV-chipkaart kwijt, werkt het als volgt:

  • Blokkeer je OV-chipkaart en vraag een nieuwe aan.
  • Ga je in de tussentijd reizen, zorg dan voor een geldig vervoersbewijs. Bijvoorbeeld een anonieme OV-chipkaart, eenmalige OV-chipkaart of e-ticket.
  • De extra kosten kun je declareren via het formulier 'Geld terug bij vergeten, verloren of gestolen abonnement'.

NS-Business Card

Voor verlies of diefstal van de NS-Business Card met een Traject Vrij abonnement, Trein Vrij abonnement of OV Vrij abonnement geldt dat je de gemaakte reiskosten die binnen het abonnement vallen, terug kunt vragen. Dit kan gedurende een periode van maximaal 14 dagen waarin je wacht op een nieuwe NS-Business Card.

Dien je declaratie NS-Business Card in per post

Je vraagt de reiskosten terug door bewijs van de gemaakte reizen te sturen naar Klantenservice NS Zakelijk, Postbus 2372, 3500 GJ Utrecht onder vermelding van restitutie-aanvraag.

Vermeld duidelijk:

  • je naam;
  • je rekeningnummer;
  • het NS-Business Cardnummer;
  • de reden dat je geld terug vraagt.

Je kunt tot 90 dagen na de gemaakte ritten een aanvraag tot teruggave indienen.