Naar content

Hoofdnavigatie

Tijdelijk Reisrecht en declaratie

Wacht u op een vervangende OV-chipkaart met een jaarvariant van een abonnement? Dan kunt u in meeste gevallen 12 dagen reizen met een tijdelijke variant van uw abonnement. Dit heet Tijdelijk Reisrecht. De kosten van de tussentijdse reizen kunt u, afhankelijk van uw abonnement, terugvragen.


Tijdelijk Reisrecht

Terwijl u wacht op een nieuwe OV-chipkaart, kunt u op een persoonlijke of anonieme kaart een tijdelijke variant van uw abonnement zetten. Dit heet Tijdelijk Reisrecht. Voor de maandvarianten van een abonnement is dit niet mogelijk. Als u Tijdelijk Reisrecht op een anonieme OV-chipkaart zet, dan is dit alleen geldig op NS-trajecten.

Tijdelijk Reisrecht met NS Flex

Voor NS Flex bestaat er geen Tijdelijk Reisrecht. U leest hier hoe u in de tussentijd wel gewoon kunt reizen.

Tijdelijk Reisrecht met een Traject Vrij abonnement

Heeft u een Traject Vrij abonnement op een persoonlijke OV-chipkaart, dan geldt Tijdelijk Reisrecht alleen op uw vaste traject. Wilt u buiten uw traject reizen, dan kunt u een e-ticket of eenmalige chipkaart kopen.

Tijdelijk Reisrecht bestellen

U vraagt Tijdelijk Reisrecht aan bij NS Klantenservice. Na uw bestelling haalt u de deze op bij een NS-kaartautomaat of OV-chipkaart servicepunt. Kijk op de adresvinder voor een ophaalpunt bij u in de buurt.

Voorwaarden Tijdelijk Reisrecht

  • De voorwaarden van uw abonnement gelden ook voor de tijdelijke kaart.
  • U checkt gewoon in en uit, behalve voor Tijdelijk Reisrecht van een Grensabonnement.
  • U kunt Tijdelijk Reisrecht niet gebruiken bij andere vervoerders wanneer dit geladen is  op een anonieme OV-chipkaart, dit kan wel als het Tijdelijk Reisrecht is geladen op een persoonlijke OV-chipkaart.
  • Tijdelijk Reisrecht mag u niet doorverkopen of door iemand anders laten gebruiken.
  • Tijdelijk Reisrecht is 12 dagen geldig voor de eigenaar van het abonnement en gaat in zodra het product klaar staat op de kaartautomaat.
  • U ontvangt alleen geld terug bij vertraging als uw Tijdelijk Reisrecht op een persoonlijke OV-chipkaart staat.
  • Tijdelijk Reisrecht kunt u alleen aanvragen als u een jaarvariant van een abonnement heeft.

Is uw kaart defect of beschadigd?

Laat uw kaart bij de NS-balie controleren. De baliemedewerker legt dan uit hoe u weer kunt reizen. De NS-vervoerbewijzen die u koopt zolang u op uw vervangende kaart wacht, kunt u declareren.

Tussentijdse reizen declareren

Gemaakte reizen declareren

Voor bijna alle abonnementen geldt dat u gemaakte reizen met een tijdelijke kaart kunt declareren vanaf 3 werkdagen nadat u een vervangende kaart heeft aangevraagd. Voor het Voordeelurenabonnement kan dat pas na 10 werkdagen. Deze mogelijkheden gelden niet voor een defecte anonieme OV-chipkaart.

Gemaakte reizen met een NS-Business Card declareren

Terwijl u wacht op een duplicaat van een NS-Business Card met  een Traject Vrij abonnement, Trein Vrij abonnement of OV Vrij abonnement, kunt u de gemaakte reiskosten die binnen het abonnement vallen terugvragen. Dit kan voor maximaal 14 dagen en moeten binnen 90 dagen na de gemaakte ritten zijn ingediend. U vraagt de reiskosten terug door bewijs van de gemaakte reizen aan NS op te sturen.

Stuur de gebruikte vervoerbewijzen onder vermelding van restitutie-aanvraag naar Klantenservice NS Zakelijk, Postbus 2572, 3500 GN Utrecht. Vermeld duidelijk uw naam, rekeningnummer, NS-Business Cardnummer en de reden waarom u restitutie aanvraagt.