Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

NS Reisassistentie

Reis je met een lichamelijke beperking en heb je hulp nodig bij het in-, over- en uitstappen? Of heb je een visuele beperking en iemand nodig om je door het station te begeleiden? Dan kun je gratis gebruikmaken van NS Reisassistentie. Op deze pagina lees je alles over hoe je NS Reisassistentie aanvraagt voor jouw reis.


Opgeleide assistentieverlener

Met NS Reisassistentie helpt een opgeleide assistentieverlener je op het station en bij het in- en uitstappen. Op dit moment kun je NS Reisassistentie aanvragen voor de meeste stations in Nederland. NS Reisassistentie is 24/7 aan te vragen, dus ook voor nachttreinen.

Overzicht van alle stations met NS Reisassistentie

Hoe kan ik NS Reisassistentie aanvragen?

Om online NS Reisassistentie aan te vragen voor jouw reis, moet je eerst je gegevens aanvullen in je Mijn NS-account. Hier geef je aan met welk(e) hulpmiddel(en) je reist en wie je contactpersoon in geval van nood is. Ook kun je aangeven of je een boekingsbevestiging wilt ontvangen nadat je NS Reisassistentie hebt aangevraagd voor je reis, en of je NS Reisassistentie wilt tonen in de NS-app.

Heb je al je gegevens aangevuld, dan kun je NS Reisassistentie op drie manieren aanvragen:

  1. Online via ns.nl/reisassistentie.
  2. In de NS-app*
  3. Telefonisch via 030-2357822.

* Het is belangrijk om de NS-app regelmatig te updaten. Zo blijven jouw persoonsgegevens zo goed mogelijk beschermd en kun je gebruik blijven maken van alle functionaliteiten die de app te bieden heeft. Meer informatie.

Nog geen Mijn NS-account?

Heb je nog geen Mijn NS-account? Maak dan in een paar eenvoudige stappen een account aan. Heb je hulp nodig bij het aanvragen van je Mijn NS-account? Bel dan met 030-751 51 55, we helpen je graag.

1 Stap Verder-service op grote stations

Met ‘1 Stap Verder’ bieden we reizigers met een visuele beperking bij aankomst op een van de onderstaande stations begeleiding naar de eerstvolgende vorm van openbaar vervoer. De reisassistent begeleidt je naar de bus-, tram- of metrohalte, de officiële taxistandplaats of naar de ‘halen en brengen’-plaats bij het station. 

Je kunt de 1 Stap Verder-service telefonisch aanvragen via NS Klantenservice (030 2357822) voor de volgende stations:

  • Utrecht Centraal
  • Zwolle
  • Den Haag Centraal 
  • Amsterdam Centraal
  • Rotterdam Centraal

Contact met NS Klantenservice tijdens je reis

Heb je problemen tijdens de reis? Bel dan met NS op 030 - 2357822 of neem vanuit de NS-app direct contact op met NS Klantenservice. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar. Liever een berichtje? Je kunt ook contact opnemen via WhatsApp. Je opent WhatsApp vanuit de NS-app onder het kopje 'NS Reisassistentie'. In eerste instantie is deze functie beschikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Gaandeweg wordt dit verder uitgebreid. In de NS-app kun je altijd zien of het mogelijk is om een WhatsApp-bericht te sturen.

Vraag en antwoord

  • Wat zijn de voorwaarden voor reizen met NS Reisassistentie?

    Om veilig te kunnen reizen is het belangrijk dat je je houdt aan de reisvoorwaarden. Zorg voor een volledige reservering van je reis, en check of jouw hulpmiddel voldoet aan de voorwaarden. De Voorwaarden NS Reisassistentie vind je hier. Houd daarnaast rekening met het volgende:

    • Vraag reisassistentie altijd minimaal 1 uur voor je wilt vertrekken aan.
    • Vermeld de datum, de vertrektijd en het vertrek- en aankomststation van de reis die je wilt maken.
    • Het is helaas niet mogelijk om voor meerdere personen tegelijk reisassistentie aan te vragen

    In de boekingsbevestiging van je reis met assistentie staat de ontmoetingsplek op jouw station vermeld. Hier meld je je een kwartier voor vertrek. Onze medewerker helpt je bij het in-, over- en uitstappen. Hij of zij begeleidt je naar de trein en de uitgang van het aankomststation.

  • Welke hulpmiddelen en bagage zijn toegestaan?

    In de voorwaarden staat vermeld welke hulpmiddelen zijn toegestaan in de trein. Op ns.nl/reisassistentie onder ‘gegevens en instellingen’ kun je jouw hulpmiddel registeren, zodat wij je passende assistentie kunnen verlenen. Voor je (zware) bagage moet je zelf zorgen. Met vragen over je reis kun je uiteraard ook bij de assistentieverlener terecht.

  • Hoe kan ik mijn reis wijzigen of annuleren?

    Via ns.nl/reisassistentie of de NS-app kunt je jouw reis annuleren. Je kunt telefonisch jouw reis wijzigen via NS Klantenservice 030-2357822. Dit is niet mogelijk via de site.

  • Wat als er onderweg iets mis gaat?

    Heb je problemen tijdens de reis? Bel dan met NS op 030 - 2357822 of neem vanuit de NS-app direct contact op met NS Klantenservice. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar.

  • Waarom lukt het mij niet om in te loggen?

    Wanneer je niet kunt inloggen op ns.nl/reisassistentie, check dan je wachtwoord en vraag indien nodig via ns.nl/reisassistentie een nieuw wachtwoord aan. Lukt het dan nog niet, bel dan met NS Klantenservice via telefoonnummer 030-2357822. Ontvang je geen boekingsbevestiging, neem ook dan contact op met de NS Klantenservice op 030-2357822.

  • Hoe werkt NS Reisassistentie bij internationaal reizen en bij andere treinvervoerders?

    Het boeken van NS Reisassistentie voor internationale treinen kan alleen telefonisch via NS Klantenservice op 030-2357822, uiterlijk 48 uur voor vertrek. Het boeken van reisassistentie bij andere treinvervoerders binnen Nederland is wel mogelijk via ns.nl/reisassistentie. Wel kan het zijn dat voor het reizen met andere treinvervoerders andere regels gelden. Kijk hiervoor op de website van de desbetreffende vervoerder.

  • Is er begeleiding van en naar Schiphol Airport mogelijk?

    Ja, dat kan! Voor in- en uitstaphulp op het station Schiphol Airport kun je NS Reisassistentie aanvragen. Heb je een functiebeperking en wil je begeleiding van, naar of op het vliegveld? Maak dan gebruik van de service van Axxicom Airport Caddy. Meer informatie vind je online bij Axxicom Airport Caddy.