NS Reisassistentie
Heb je hulp nodig bij het in-, over- of uitstappen? Onze assistentieverleners staan graag voor je klaar om je hierbij te helpen. We leggen je uit hoe het werkt.
Hoe vraag ik NS Reisassistentie aan?
Je kunt Reisassistentie gebruiken tijdens je reis met ons. We bieden Reisassistentie aan op alle stations waar wij stoppen en voor alle NS-treinen. Onze opgeleide assistentieverleners helpen je dan op het station en bij het in- en uitstappen.
Vul je gegevens aan in Mijn NS
Wil je Reisassistentie gebruiken? Vul dan eerst je gegevens aan in Mijn NS. Hier geef je aan met welk hulpmiddel je reist en wie jouw contactpersoon is in geval van nood.
Zo vraag je NS Reisassistentie aan
Vraag minimaal 1 uur vantevoren Reisassistentie aan. Dit kan op drie manieren:
- Online via Mijn NS
- In de NS-app
- Telefonisch via het telefoonnummer voor Reisassistentie: 030 - 23 57 822
Na je aanvraag krijg je een bevestiging met daarin de ontmoetingsplek op jouw station. Onze assistentieverlener staat daar klaar om je te helpen.
Reisassistentie bij andere treinvervoerders (in Nederland)
Wil je Reisassistentie gebruiken op een station waar een andere treinvervoerder stopt? Geen probleem. Dit vraag je gewoon aan via ons. Hierboven lees je hoe je dat doet.
Op welke stations kan ik hulp krijgen?
Bekijk wat er mogelijk is op jouw station op de kaart of lijst hieronder.
Reizigers met een visuele beperking
Op verschillende stations bieden we ook extra begeleiding aan als je een een visuele beperking hebt. Dit is onze 1 Stap Verder-service.
Onze assistentieverlener helpt je veilig en comfortabel naar bijvoorbeeld:
- De bus-, tram- of metrohalte
- De officiële taxistandplaats
- De halen en brengen-plaats bij het station
Vraag de 1 Stap Verder-service aan door te bellen met onze Klantenservice voor Reisassistentie via 030 - 23 57 822.
-
Voor welke stations kan ik 1 Stap Verder-service aanvragen?
Voor onderstaande stations kun je de 1 Stap Verder-service aanvragen:
- Almere Centrum
- Amersfoort Centraal
- Amsterdam Amstel
- Amsterdam Bijlmer Arena
- Amsterdam Centraal
- Amsterdam Sloterdijk
- Amsterdam Zuid
- Arnhem Centraal
- Breda
- Delft
- Den Haag Centraal
- Den Haag HS
- Deventer
- Eindhoven
- Enschede
- Groningen
- Haarlem
- Leeuwarden
- Leiden Centraal
- Maastricht
- Nijmegen
- Rotterdam Centraal
- 's-Hertogenbosch
- Schiphol Airport
- Utrecht Centraal
- Zaandam
- Zwolle
Veelgestelde vragen over Reisassistentie
-
Wat zijn de voorwaarden voor reizen met NS Reisassistentie?
We helpen je graag om jouw reis zo veilig en prettig mogelijk te laten verlopen. Daarom vragen we je om rekening te houden met enkele voorwaarden. Zorg voor een volledige reservering en controleer of jouw hulpmiddel voldoet aan de voorwaarden van NS Reisassistentie. Zo kunnen we je optimaal ondersteunen tijdens je reis.
Waar moet je op letten?
- Vraag je reisassistentie minimaal 1 uur van tevoren aan.
- Vermeld de datum, vertrektijd en het vertrek- en aankomststation van je reis.
- Reis je met anderen? Houd er rekening mee dat je per persoon apart assistentie moet aanvragen.
- Registreer jouw hulpmiddel in Mijn NS onder ‘Gegevens en instellingen’, zodat wij je passende assistentie kunnen verlenen. Houd er rekening mee dat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen en vervoeren van je (zware) bagage.
Na je aanvraag ontvang je een boekingsbevestiging met daarin de ontmoetingsplek op jouw station. Kom hier 15 minuten voor vertrek naartoe. Onze assistentieverlener staat daar klaar om je te helpen bij het in-, over- en uitstappen en begeleidt je naar de trein en de uitgang van het aankomststation. Zo zorgen we samen voor een comfortabele en zorgeloze reis.
-
Hoe kan ik mijn reis wijzigen of annuleren?
Je reis annuleren doe je zelf via Mijn NS. Wil je je reis wijzigen? Annuleer dan de reis die je hebt geboekt, en boek een nieuwe reis.
-
Wat als er onderweg iets misgaat?
Als je reis met reisassistentie anders loopt dan gepland, is onze Klantenservice er voor je. We bewaken je reis, sturen waar nodig in overleg met jou bij en zijn telefonisch bereikbaar. Je kunt ook vanuit de NS-app direct contact opnemen met onze Klantenservice. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar.
-
Hoe werkt NS Reisassistentie bij internationaal reizen?
Reis je met een rolstoel of scootmobiel dan kun je treinen met een verplichte zitplaatsreservering niet online boeken, maar alleen via NS International Klantenservice via 030-2300023 of bij een NS International-balie in de OV-servicewinkel op het station.
Hulp bij in- en uitstappen in binnen- en buitenland vraag je tot 48 uur voor vertrek aan op 030-2357822 (dag en nacht bereikbaar).
-
Is er begeleiding van en naar Schiphol Airport mogelijk?
Ja, dat kan! Voor in- en uitstaphulp op het station Schiphol Airport kun je NS Reisassistentie aanvragen. Heb je een beperking en wil je begeleiding van, naar of op het vliegveld? Alle informatie daarover vind je op de website van Schiphol.
-
Ik organiseer een evenement en verwacht veel reizigers met een beperking
Laat dit uiterlijk 4 weken van tevoren aan ons weten, zodat we daar zo goed mogelijk rekening mee kunnen houden. Je kunt dat doen door een mail met je contactgegevens te sturen naar dit e-mailadres. Na ontvangst nemen we zo snel mogelijk contact met je op voor verdere afstemming.
OV-Begeleiderskaart
Met een OV-Begeleiderskaart reist één begeleider gratis met je mee.