Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

OV-fiets huren

Om een OV-fiets te kunnen huren, heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Hierop zet je het gratis OV-fietsabonnement. Heb je een NS Flex abonnement? Huur dan meteen een OV-fiets.


Zo huur je een OV-fiets

Zorg dat je een gratis OV-fiets abonnement of Flex-abonnement op je OV-chipkaart hebt staan.

  1. Zoek een huurlocatie.
  2. Pak een OV-fiets en scan je OV-chipkaart.
  3. Stel het zadel af op de juiste hoogte en je bent klaar om te gaan.

Zit je reis erop? Lever de OV-fiets weer in bij dezelfde locatie.

Gemaakte ritten en kosten
Bekijk je gemaakte ritten en kosten in Mijn NS. Je ontvangt maandelijks een handig overzicht.

Wat kost het huren van een OV-fiets?

Je huurt een OV-fiets voor € 4,45 per 24 uur. Na 72 uur huren, betaal je een extra toeslag van € 5,- per 24 uur. We schrijven de huurkosten maandelijks automatisch van je rekening af. Wil je je kosten inzien of downloaden? Log dan in op Mijn NS.

OV-fiets Prijs
Huur per 24 uur € 4,45
Extra toeslag per 24 uur na 72 uur € 5
Inleveren OV-fiets op andere dan oorspronkelijke huurlocatie € 10
Niet inleveren OV-fiets na huur 21 dagen € 350*

Bij schade, verlies of diefstal is het belangrijk dat je zo snel mogelijk contact met ons opneemt. Lees hiervoor meer op de pagina OV-fiets(sleutel) verloren of gestolen.

Schade, verlies of diefstal Prijs
Verlies of diefstal sleutel van de OV-fiets € 20
Diefstal OV-fiets met proces-verbaal en sleutel € 70
Diefstal OV-fiets met proces-verbaal zonder sleutel € 350*
Schade OV-fiets als gevolg van onzorgvuldig gebruik Herstelkosten

*Kosten van een nieuwe OV-fiets

Waar huur je een OV-fiets?

Je huurt een OV-fiets op bijna 300 huurlocaties door heel Nederland: op veel stations, bij bus- of metrohaltes en bij P+R terreinen.

Alle OV-fiets informatie bij de hand

Regel alles voor jouw OV-fiets gemakkelijk via Mijn NS in de NS-app. Zo vind je alle informatie over je rit in een handig overzicht. Ook zie je of jouw rit goed is afgesloten, bekijk je waar bij jou in de buurt een OV-fiets te huur is en meld je schade aan de fiets makkelijk aan ons wanneer je een OV-fiets met nieuw slot huurt. 

OV-fiets informatie activeren in de NS-app

  1. Open de NS-app.
  2. Ga naar Meer en klik op Mijn NS.
  3. Log in met je Mijn NS-account.
  4. Activeer de OV-fiets services door je OV-chipkaart te koppelen waar een OV-fiets abonnement actief op is.
  5. Voer het fietsnummer in van de OV-fiets die je huurt. Met dit nummer controleren we dat jij de kaarthouder bent.
  6. Is alles ingevuld? Nu heb je al jouw OV-fiets informatie bij de hand.

Download de NS-app

Heb je de NS-app nog niet? Download ‘m dan gratis in de App Store of Google Play.

Mijn NS-account aanmaken

Met Mijn NS krijg je gemakkelijk toegang tot je reisgegevens. Maak een account aan en regel al jouw NS-zaken gemakkelijk en snel. Ja, ik wil een Mijn NS-account aanmaken

Vraag en antwoord

  • Kan ik een OV-fiets op een andere locatie inleveren dan waar ik hem heb gehuurd?

    Ja, dat kan, maar je betaalt hier wel een toeslag van €10 voor.

  • Hoe check ik of en hoeveel OV-fietsen er beschikbaar zijn op mijn huurlocatie?

    Check op ns.nl of in de NS-app of op jouw huurlocatie OV-fietsen beschikbaar zijn.

    Beschikbaarheid checken via NS.nl

    Vul hier een plaats, station of huurlocatie in en klik op 'Bekijk op kaart'. Op basis van je zoekopdracht worden OV-fiets locaties in de buurt getoond. Bij elke locatie staat het aantal beschikbare OV-fietsen, de openingstijden en meer informatie over de locatie.

    Beschikbaarheid checken in de NS-app

    • Via “In de buurt” zie je precies waar en hoeveel OV-fietsen in jouw buurt beschikbaar zijn. Tik op het OV-fietsicoontje voor meer informatie.
    • Heb je een Mijn NS-account? Dan kun je ook via de Mijn NS-omgeving de beschikbaarheid van OV-fietsen bekijken op de locatie waar jij straks een OV-fiets wilt huren.

    Heb je de NS-app nog niet? Download ‘m dan gratis in de App Store of Google Play.

    Het getoonde beschikbaarheidscijfer kan op momenten afwijken van het werkelijke aantal beschikbare OV-fietsen. De informatie wordt iedere 15 minuten bijgewerkt en kan dus een paar minuten achterlopen.

  • Hoe kan ik zien of er een storing is op mijn huurlocatie?

    Wanneer je per station een OV-fiets zoekt, zie je automatisch of er op jouw huurlocatie een storing is. Wil je een storing doorgeven die nog niet in het actuele overzicht is opgenomen? Neem dan contact op met NS Klantenservice.

Staat je vraag er niet bij? Bekijk dan alle veelgestelde vragen over de OV-fiets.

Meer over OV-fiets huren