Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Reizen met je betaalpas of creditcard

Bekijk hier alle veelgestelde vragen over het reizen met je betaalpas, creditcard of mobiel.


Reizen met je betaalpas

  • Wat moet ik doen om te kunnen reizen met mijn betaalpas?

    Je hoeft vantevoren niets te doen om te kunnen reizen met je betaalpas. Je hoeft je dus niet aan te melden. Natuurlijk moet je wel een geldige betaalpas hebben waarmee je contactloos kan betalen. 

  • Welke betaalpassen kan ik gebruiken?

    Check in en uit met een contactloze (digitale) betaalpas van:

    • ABN AMRO
    • ASN Bank
    • Bunq
    • ING
    • Rabobank
    • RegioBank
    • SNS 
    • Knab

    Of met contactloze creditcards van Mastercard of Visa. Natuurlijk kan je ook je smartphone of smartwatch gebruiken als je je betaalpas of creditcard hebt gekoppeld.

    Nog niet alle banken geven betaalpassen uit waarmee je in het Nederlandse OV kan in- en uitchecken. Nederlandse betaalpassen van Triodos, Van Lanschot en  Handelsbanken kunnen nog niet worden gebruikt.

    Buitenlandse betaalpassen
    Je kan ook een buitenlandse, contactloze betaalpas of creditcard van Maestro, V PAY, Mastercard of Visa gebruiken. Heb je een pas van buitenlandse bank en twijfel je of jouw pas gebruikt kan worden? Neem dan contact op met je bank of creditcardverstrekker.

     

  • Kan ik met korting of een abonnement reizen?

    Nee, dat kan niet. Met een betaalpas reis je altijd zonder korting of abonnement.

  • Mag ik 1e klas reizen met mijn betaalpas?

    Nee, je reist alleen 2e klas en zonder korting met je betaalpas. 

  • Kan ik met mijn betaalpas inchecken om op het station een boodschap te doen of iemand uit te zwaaien?

    Ja, als je binnen 60 minuten weer uitcheckt op hetzelfde station betaal je niets. Check je pas na 60 minuten uit dan brengen we een correctietarief van €20 in rekening. We gaan er dan vanuit dat je een reis hebt gemaakt.

  • Hoe weet ik of ik goed heb in- en uitgecheckt?

    Als je goed hebt in- en uitgecheckt, zie je ‘IN Betaalpas’ of ‘UIT Betaalpas’ (of creditcard) op de kaartlezer staan. Twijfel je? Vraag dan een servicemedewerker om te controleren of je goed bent in- of uitgecheckt. 

    Nadat je hebt gereisd, bekijk je je treinreizen in Mijn NS. Of download de OVpay app en bekijk daarin al je ritten.
     

  • Kan ik tussen in- en uitchecken andere dingen kopen met mijn betaalpas?

    Ja, dit is geen probleem. Je kan dus ondertussen gewoon een broodje of kopje koffie kopen.

  • Hoe werkt de controle door de conducteur?

    Dit werkt hetzelfde als met een OV-chipkaart. Een conducteur scant je betaalpas en kan zien of, waar en wanneer je bent ingecheckt. Hij ziet verder geen persoonlijke (bank)gegevens zoals saldo.

  • Kan ik samen met iemand anders reizen met mijn betaalpas?

    Nee, dat kan niet. Je kan alleen met je eigen betaalpas reizen.

  • Waar vind ik mijn reishistorie?

    Koppel je betaalpas aan Mijn NS en zie gelijk je reishistorie.

    Geen Mijn NS account?
    Vraag er eentje aan. Of bekijk je reisoverzicht van één specifieke dag op de website van OVpay

  • Hoe koppel ik mijn betaalpas aan Mijn NS?

    Dat doe je heel makkelijk via het welkomstscherm in Mijn NS, door de stappen te volgen voor het toevoegen van een betaalpas.

    Goed om te weten: je kan maar één (type) betaalpas aan jouw account koppelen. Dus maar één bankrekening maar ook maar één vorm betaalpas van dezelfde bankrekening. Een fysieke én een mobiele pas koppelen kan dus niet.

    En krijg je een nieuwe telefoon of installeer je je wallet opnieuw? Dan moet je je pas opnieuw koppelen. Je ziet dan je oude ritten niet meer.

Waar kan je je betaalpas gebruiken?

  • Waar kan ik in- en uitchecken met mijn betaalpas?

    In al onze treinen kan je met je betaalpas reizen. Maar ook al in veel treinen, bussen, trams en metro's van andere vervoerders. Lees op de website van OVpay waar dit allemaal kan. 

  • Kan ik met de ICE in Nederland reizen?

    Ja, maar je moet nog wel een ICE toeslag kopen online.

  • Kan ik met de Intercity Direct reizen?

    Ja, maar je moet nog wel een Intercity Direct Toeslag kopen bij de toeslagzuil op het perron. Dit kan ook met je betaalpas of creditcard.

  • Kan ik ook andere diensten (zoals OV-fiets) betalen met mijn betaalpas?

    Nee, dat kan niet. Daarvoor heb je een OV-chipkaart nodig met bijvoorbeeld een Flex Basis abonnement.

Kosten en betalen

  • Hoeveel kost reizen met je betaalpas?

    Je betaalt de prijs van een 2e klas kaartje zonder korting. Verder betaal je niets extra.

  • Hoe weet ik wat een reis heeft gekost?

    Je ziet de prijs van een rit niet op het paaltje of poortje. De kosten van een rit zie je nadat deze zijn afgeschreven van je rekening. De betaling heeft altijd een betaalkenmerk dat begint met NLOV en daarna 14 cijfers en letters.

    Wil je een overzicht van welke kosten bij welke rit horen?
    Koppel dan je betaalpas aan Mijn NS en bekijk hier wat een rit je heeft gekost. Als je je betaalpas hebt gekoppeld, zie je direct na je rit de ritprijs in Mijn NS en hoef je niet langer te wachten op je bankafschrift.

    Wil je niet alleen je ritten bij NS zien, maar ook bij andere vervoerders? 
    Download de OVpay app.

    Of bekijk je reisoverzicht van één specifieke dag in je reisoverzicht op OVpay.nl
     

  • Wordt er gelijk geld van mijn rekening geschreven?

    Nee. Als je incheckt met een fysieke pas, wordt het geld pas na één dag gebundeld van je rekening afgeschreven. Reis je met een smartphone of -watch? Dan worden de kosten tijdelijk wel gelijk na je reis van je rekening afgeschreven. 

  • Ik heb (waarschijnlijk) te veel betaald voor mijn reis.

    Controleer eerst de prijs per reis via Mijn NS of je reisoverzicht op OVpay.nl. Want als je reist met je betaalpas worden alle kosten van een dag in één keer van je rekening afgeschreven. 

    Het kan ook zijn dat je met een ander betaalmiddel bent ingecheckt, dan je bent uitgecheckt. Dan betaal je bij ons een correctietarief van € 20,- voor een vergeten in- of uitcheck. Bekijk dan hoe je geld (misschien) terugkrijgt door een aantal vragen te beantwoorden.
     

  • Zie ik mijn reis op mijn bankafschrift of creditcard overzicht?

    Nee, je ziet geen reisdetails op je bankafschrift. Wil je een overzicht van welke kosten bij welke rit horen? Koppel dan je betaalpas aan Mijn NS en bekijk hier wat een rit je heeft gekost. 

  • Hoeveel saldo moet er op mijn rekening staan?

    Minimaal het bedrag waarvoor je op die dag gaat reizen. Wij schrijven namelijk alle kosten van één dag, ’s nachts van je rekening af. 

  • Ik mag rood staan op mijn betaalrekening. Wordt hier rekening mee gehouden?

    Ja. Als je rood mag staan, kan je ook reizen als er geen saldo op je rekening staat. Natuurlijk wel tot de limiet die je hebt ingesteld om rood te mogen staan.

  • Ik heb de limiet van 50 euro contactloos betalen bereikt. Kan ik nog in- en uitchecken met mijn betaalpas?

    Ja, dat kan. Deze limiet geldt niet voor gebruik van de betaalpas in het OV. Goed om te weten: buiten het OV geldt dit limiet nog wel.
     

Privacy en veiligheid

  • Hoe veilig is het reizen met mijn betaalpas?

    Reizen met je betaalpas is veilig. Net zo veilig als contactloos betalen in de supermarkt. Jouw bank ziet niet hoe je reist. En de conducteur die je controleert, ziet geen bankgegevens. Bekijk ons privacy statement.

    Ga natuurlijk wel voorzichtig om met je betaalpas of creditcard. En laat hem meteen blokkeren als je hem kwijt ben of hij is gestolen.

  • Ziet mijn bank hoe ik reis?

    Nee, een bank heeft geen inzicht in jouw reis. Lees ook ons privacy statement.

  • Wat wordt er gedaan met mijn persoonsgegevens?

    Dit leggen we precies uit in ons privacy statement.

  • Kan een conducteur mijn gegevens zien?

    Nee. Een conducteur scant je betaalpas en kan zien of, waar en wanneer je bent ingecheckt. Hij ziet verder geen persoonlijke (bank)gegevens zoals saldo.

Problemen onderweg

  • Inchecken lukt niet.

    Dit kan door verschillende dingen komen. Kijk goed welke melding het paaltje geeft en probeer het daarna opnieuw. Of controleer:

    1. Heb je contactloos betalen ingeschakeld voor deze pas?
    2. Heb je een pas van ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Rabobank, Regiobank, Knab of SNS? Of een (internationale) creditcard van Mastercard, Visa, V Pay of Maestro? Zo niet, dan kan je nog niet reizen met je betaalpas.
    3. Zie je ‘betaal anders’ staan? Dan is je betaalpas waarschijnlijk geblokkeerd voor reizen met het OV. Dit gebeurt wanneer je de vorige keer bijvoorbeeld niet kon betalen door te weinig saldo op je bankrekening. Bekijk hoe je dat oplost in de vraag 'Mijn betaalpas is geblokkeerd voor reizen in het OV'.
  • Ik ben vergeten uit te checken.

    Ben je vergeten uit te checken met je betaalpas? Dan wordt er € 20 van je rekening afgeschreven als correctietarief. Vraag dit geld 6 dagen na je reis terug via je reisoverzicht op OVpay.nl. Volg hier de instructies om geld terug te vragen.

  • Ik ben per ongeluk ingecheckt met mijn betaalpas.

    Wat vervelend! Als je binnen 60 minuten weer uitcheckt op hetzelfde station, annuleren wij je reis. Je betaalt dan niets.

    Kan je niet meer binnen 60 minuten op hetzelfde station uitchecken? Dan kan het zijn dat je teveel hebt betaald. Beantwoord een paar vragen en wij vertellen je of en hoe je geld terug kan vragen.

  • Ik heb per ongeluk ingecheckt met mijn mobiele pas, maar wilde met een barcode (e-ticket) inchecken

    1. Ga naar je reisoverzicht op OVpay.nl
    2. Zoek je reis op met je NLOV-referentienummer en het afgeschreven bedrag.
    3. Bekijk of er een in- of uitcheckt mist bij jouw reis.

    Mist er een in- of uitcheck?
    Vul hetzelfde station in bij beginstation en eindstation. Op deze manier pas je de prijs van je reis aan naar € 0 en krijg je het teveel betaalde bedrag terug.

    Zie je een hele reis staan met begin- én eindstation?
    Neem dan contact op met de klantenservice van OVpay. Bel via 0900-1433 (gebruikelijke belkosten). Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 7.00 tot 17.00 uur.

  • Ik wil met mijn barcode (e-ticket) op mobiel het poortje openen, maar mijn mobiele wallet komt steeds tevoorschijn.

    Waarschijnlijk vindt het poortje jouw virtuele betaalpas dan eerder dan jouw e-ticket. Laad je ticket dan altijd in de NS-app (in plaats van een PDF of schermafbeelding te gebruiken). Vanuit de NS-app wordt NFC namelijk onderdrukt en open je met je barcode het poortje .

    Heb je je e-ticket bij een andere aanbieder dan ons gekocht?
    Kijk dan of je via die aanbieder ook een ticketapp kan gebruiken. Daarnaast is het op sommige mobiele telefoons met Android mogelijk om NFC tijdelijk uit te schakelen. Kijk hiervoor bij de instellingen van je telefoon.

  • Ik heb ingecheckt met mijn betaalpas op mijn telefoon, maar mijn batterij is leeg.

    Als je niet kan uitchecken, schrijven we € 20 correctietarief af van je rekening. Ga 6 dagen na je reis naar de website van OVpay om dit bedrag aan te passen. Vul hier het referentienummer in dat bij de afschrijving staat en selecteer het station waar op je niet kon uitchecken.

    Het eventueel teveel betaalde bedrag wordt na een paar dagen van je rekening afgeschreven of verrekend met reiskosten die je nog moest betalen.

  • Mijn betaalpas is geblokkeerd voor reizen in het OV.

    Zorg dat je genoeg geld op je rekening of bestedingsruimte op je creditcard hebt staan. Hou daarna je pas voor een paaltje. Op dat moment wordt het geld dat je nog moet betalen, van je rekening geschreven. Als dat lukt, kan je na (maximaal) 15 minuten weer verder reizen met je betaalpas.

    Goed om te weten: de blokkade geldt alleen voor gebruik in het OV. Je kunt je betaalpas nog wel voor andere aankopen gebruiken, tenzij ook daarvoor ook niet genoeg geld op je rekening hebt staan.

  • Mijn trein is uitgevallen. Wat gebeurt er met mijn incheck?

    Als je binnen 60 minuten weer uitcheckt op hetzelfde station, annuleren wij je reis. Je betaalt dan niets. Check je pas na 60 minuten weer uit? Dan betaal je € 20 correctietarief. Vul dan formulier Geld terug bij vertraging in om je geld terug te vragen.