Naar content

Hoofdnavigatie

Geld terug

U kunt geld terug vragen bij verlies, diefstal of beschadiging van uw OV-chipkaart. Of als uw trein vertraging heeft. Maar er zijn meer situaties waarin u recht heeft op teruggave. Wij informeren u graag hoe u dit eenvoudig regelt. 

Het antwoord op uw vraag...

Geld terug bij vertraging

Wij vinden het vervelend als u tijdens uw binnenlandse reis met NS vertraging had. Bij een vertraging van 30 minuten of langer kunt u daarom een vergoeding aanvragen. Bij Intercity direct kan dit al vanaf een vertraging van 15 minuten .

Geld terug bij vergeten abonnement

Reist u met een NS-abonnement, maar bent u uw OV-chipkaart vergeten? Geen nood. Zorg eerst dat u een geldig vervoerbewijs heeft voor uw treinreis. U kunt de gemaakte kosten van uw reis met NS na afloop terugvragen.

Geld terug bij verlies of diefstal

Bij verlies en diefstal van uw OV-chipkaart of NS-Business Card met abonnement vraagt u een duplicaat aan. Heeft u uw abonnement in de tussentijd nodig, dan kunt u Tijdelijk Reisrecht aanvragen via NS Klantenservice. Tijdelijk reisrecht is niet beschikbaar voor de NS-Business Card. Lees onderaan de pagina hoe u dan uw reiskosten kunt declareren.

OV-verklaring aanvragen

Betaalt u zelf uw reiskosten om naar uw werk te gaan? Vraag reisaftrek aan met een OV-verklaring of een reisverklaring bij de Belastingdienst. Let op: vanaf 2016 hoeft u geen OV-verklaring meer aan te vragen. NS levert uw abonnementsgegevens rechtstreeks aan de Belastingsdienst. Dit geldt voor zowel maand- als jaarabonnementen.

Uitstel van betaling

Geen geldig vervoerbewijs in de trein? Dan zal de conducteur of Veiligheid en Service (V&S) medewerker u een kaartje verkopen en daarbij de wettelijke verhoging van € 50 in rekening brengen. Kunt u niet direct contant betalen? Dan krijgt u uitstel van betaling (UVB) als u zich kunt legitimeren.