Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Geld terug

Je kunt geld terugvragen bij verlies, diefstal of beschadiging van jouw OV-chipkaart. Of als jouw trein vertraging heeft. Maar er zijn ook andere situaties waarin je recht hebt op teruggave. Bijvoorbeeld wanneer je jouw OV-chipkaart met abonnement thuis bent vergeten en dus dubbele kosten maakt als je een vervangend vervoerbewijs koopt. We informeren je graag hoe je dit eenvoudig regelt. 

Het antwoord op jouw vraag...

Geld terug bij vertraging

Wij vinden het vervelend als je tijdens jouw binnenlandse reis met NS vertraging hebt. Daarom kan je geld terug bij vertraging aanvragen bij een vertraging van 30 minuten of langer.

Geld terug bij vergeten OV-chipkaart

Reis je met een NS-abonnement, maar ben je je OV-chipkaart vergeten? Geen nood. Zorg eerst dat je een geldig vervoerbewijs hebt voor je treinreis. Je kunt de gemaakte kosten van je reis met NS na afloop terugvragen.

Geld terug bij verlies of diefstal

Bij verlies en diefstal van je persoonlijke OV-chipkaart of NS-Business Card met abonnement is het van belang dat je deze zo snel mogelijk blokkeert. Zo voorkom je misbruik van je kaart. Hierna vraag je een nieuwe kaart. Heb je je abonnement in de tussentijd nodig, dan kun je Tijdelijk Reisrecht aanvragen via NS Klantenservice. Tijdelijk reisrecht is niet beschikbaar voor de NS-Business Card. Onderaan de pagina vind je hoe het dan werkt.

OV-verklaring aanvragen

Betaal je zelf je reiskosten om naar je werk te gaan? Dan kun je bij de Belastingdienst reisaftrek aanvragen. Daarvoor heb je een OV-verklaring of een reisverklaring (een bewijs dat je met het openbaar vervoer hebt gereisd) nodig.

Uitstel van betaling

Geen geldig vervoerbewijs in de trein of achter de poortjes op een station? Dan zal de conducteur of Veiligheid en Service (V&S) medewerker je een kaartje verkopen en daarbij de wettelijke verhoging van € 50 in rekening brengen. Kun je niet direct contant betalen? Dan krijg je uitstel van betaling (UVB) als je je kunt legitimeren.