Naar content

Hoofdnavigatie

Geld terug

U kunt geld terug vragen bij verlies, diefstal of beschadiging van uw OV-chipkaart. Of als uw trein vertraging heeft. Maar er zijn meer situaties waarin u recht heeft op teruggave. Wij informeren u graag hoe u dit eenvoudig regelt. E-tickets kunnen niet worden gewijzigd, ingeleverd en terugbetaald. De regeling 'Geld terug bij vertraging' is wel van toepassing op e-tickets.

Het antwoord op uw vraag...

Geld terug bij vertraging

Wij vinden het vervelend als je tijdens jouw binnenlandse reis met NS vertraging had. Bij een vertraging van 30 minuten of langer kun je daarom een vergoeding aanvragen. Bij reizen via de hogesnelheidslijn (met Intercity direct of de intercity Den Haag-Eindhoven via Breda) kan dit al vanaf een vertraging van 15 minuten.

Geld terug bij vergeten abonnement

Reist u met een NS-abonnement, maar bent u uw OV-chipkaart vergeten? Geen nood. Zorg eerst dat u een geldig vervoerbewijs heeft voor uw treinreis. U kunt de gemaakte kosten van uw reis met NS na afloop terugvragen.

Geld terug bij verlies of diefstal

Bij verlies en diefstal van uw OV-chipkaart of NS-Business Card met abonnement vraagt u een duplicaat aan. Heeft u uw abonnement in de tussentijd nodig, dan kunt u Tijdelijk Reisrecht aanvragen via NS Klantenservice. Tijdelijk reisrecht is niet beschikbaar voor de NS-Business Card. Lees onderaan de pagina hoe u dan uw reiskosten kunt declareren.

OV-verklaring aanvragen

Betaal je zelf je reiskosten om naar je werk te gaan? Dan kun je bij de Belastingdienst reisaftrek aanvragen. Daarvoor heb je een OV-verklaring of een reisverklaring (een bewijs dat je met het openbaar vervoer hebt gereisd) nodig. Omdat NS de abonnementsgegevens (van zowel maand- als jaarabonnementen) rechtstreeks aan de Belastingdienst verstrekt, is het niet nodig om een openbaarvervoerverklaring bij NS op te vragen. 

Uitstel van betaling

Geen geldig vervoerbewijs in de trein? Dan zal de conducteur of Veiligheid en Service (V&S) medewerker u een kaartje verkopen en daarbij de wettelijke verhoging van € 50 in rekening brengen. Kunt u niet direct contant betalen? Dan krijgt u uitstel van betaling (UVB) als u zich kunt legitimeren.