Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Welke vergoeding biedt NS?

Ook als het tegenzit zijn we er graag voor je. Hieronder vind je een overzicht wat we je in welke situatie bieden in het geval van verstoringen en vertragingen.

Onderstaande is gebaseerd op de Concessie voor het hoofdrailnet 2015 - 2025, de vervoervoorwaarden van NS (AVR-NS), de Voorwaarden Geld terug bij vertraging voor reizen bij NS en wet- en regelgeving (o.a. de Wet personenvervoer 2000 en de Europese Reizigersrechtenverordening).

Welke vergoeding en/of bijstand bieden wij je?

  • Vergoeding bij vertraging. In geval van vertraging van minimaal 30 minuten* bieden wij een vergoeding voor de vertraging. NS kan zich voor de vergoeding voor de vertraging beroepen op overmacht. Hiervan is bijvoorbeeld sprake in de volgende situaties: een stroomstoring met landelijke uitstraling, dreiging van terroristische aanslagen, uitzonderlijke weersomstandigheden en grote natuurrampen.
  • Terugbetaling vervoerbewijs. Bij een verwachte vertraging van 60 minuten of meer bieden wij je de terugbetaling van je vervoerbewijs (als je geen aanspraak hebt gemaakt op de vergoeding voor vertraging).
  • Vervangend vervoer. In geval van verstoringen (d.w.z. langdurige verstoringen waardoor vervoer per trein in het geheel niet meer mogelijk is op een NS-traject) bieden we je vervangend vervoer aan als dit redelijkerwijs mogelijk is. NS bepaalt welk vervangend vervoer wordt ingezet. NS vergoedt niet de kosten die reizigers uit eigen beweging maken voor het omreizen met andere vervoerders of voor alternatief vervoer, zoals taxi’s. Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen vergoeden we het door jouzelf geregelde vervangend vervoer.
  • Drinken, eten en overnachting. Bij grote vertragingen bieden we je afhankelijk van de omstandigheden en de objectieve noodzaak drinken en eten aan. Als dat noodzakelijk is en fysiek mogelijk bieden we je een slaapplaats aan.

* Indien je met de Intercity direct reist, heb je recht op vergoeding bij vertraging vanaf 15 minuten. De hoogte van die vergoedingen wijken af van dit onderstaande overzicht. Raadpleeg daarvoor de vergoedingentabel.

Wat geldt voor mijn vervoerbewijs en situatie?

Hieronder staat wat in bepaalde situaties jouw opties zijn, wat wij je bieden en hoe je dat kunt regelen. De omschreven situaties gaan over jouw treinreis met NS. Waar gesproken wordt over de trein wordt de trein van NS bedoeld. Voorwaarden zijn steeds van toepassing, zoals de vervoervoorwaarden van NS (de AVR-NS) de voorwaarden van de regeling Geld terug bij vertraging voor reizen bij NS en die van de Europese Reizigersrechtenverordening (Verordening (EU) 2021/782).

Onderstaande is gebaseerd op de Concessie voor het hoofdrailnet 2015 - 2025, de vervoervoorwaarden van NS (AVR-NS), de Voorwaarden Geld terug bij vertraging voor reizen bij NS en wet- en regelgeving (o.a. de Wet personenvervoer 2000 en de Europese Reizigersrechtenverordening).

Welke vergoeding en/of bijstand bieden wij je?

  • Vergoeding bij vertraging. In geval van vertraging van minimaal 30 minuten* bieden wij een vergoeding voor de vertraging. NS kan zich voor de vergoeding voor de vertraging beroepen op overmacht. Hiervan is bijvoorbeeld sprake in de volgende situaties: een stroomstoring met landelijke uitstraling, dreiging van terroristische aanslagen, uitzonderlijke weersomstandigheden en grote natuurrampen.
  • Terugbetaling vervoerbewijs. Bij een verwachte vertraging van 60 minuten of meer bieden wij je de terugbetaling van je vervoerbewijs (als je geen aanspraak hebt gemaakt op de vergoeding voor vertraging).
  • Vervangend vervoer. In geval van verstoringen (d.w.z. langdurige verstoringen waardoor vervoer per trein in het geheel niet meer mogelijk is op een NS-traject) bieden we je vervangend vervoer aan als dit redelijkerwijs mogelijk is. NS bepaalt welk vervangend vervoer wordt ingezet. NS vergoedt niet de kosten die reizigers uit eigen beweging maken voor het omreizen met andere vervoerders of voor alternatief vervoer, zoals taxi’s. Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen vergoeden we het door jouzelf geregelde vervangend vervoer.
  • Drinken, eten en overnachting. Bij grote vertragingen bieden we je afhankelijk van de omstandigheden en de objectieve noodzaak drinken en eten aan. Als dat noodzakelijk is en fysiek mogelijk bieden we je een slaapplaats aan.

* Indien je met de Intercity direct reist, heb je recht op vergoeding bij vertraging vanaf 15 minuten. De hoogte van die vergoedingen wijken af van dit onderstaande overzicht. Raadpleeg daarvoor de vergoedingentabel.

Wat geldt voor mijn vervoerbewijs en situatie?

Hieronder staat wat in bepaalde situaties jouw opties zijn, wat wij je bieden en hoe je dat kunt regelen. De omschreven situaties gaan over jouw treinreis met NS. Waar gesproken wordt over de trein wordt de trein van NS bedoeld. Voorwaarden zijn steeds van toepassing, zoals de vervoervoorwaarden van NS (de AVR-NS) de voorwaarden van de regeling Geld terug bij vertraging voor reizen bij NS en die van de Europese Reizigersrechtenverordening (Verordening (EU) 2021/782).

Vervangend vervoer

Bij een verstoring raden we je aan om een volgende trein te nemen als dat mogelijk is. Rijdt er binnen afzienbare tijd geen trein over jouw traject dan raden we je aan om indien mogelijk om te reizen met NS. In de Reisplanner in de NS-app of op NS.nl vind je de snelste manier om op je bestemming te komen.

Als omreizen met NS niet kan, dan zetten we in op alternatief vervoer. We zetten dan in principe als eerste in op busvervoer als alternatief voor de trein. Voor wat betreft busvervoer is NS afhankelijk van de beschikbaarheid van bussen en buschauffeurs. Helaas komt het voor dat er niet genoeg bussen en/of buschauffeurs beschikbaar zijn. In de grote steden wordt gekeken of er gebruik kan worden gemaakt van de andere reguliere vervoersmodaliteiten, zoals de metro. NS adviseert dan op de verstoringspagina (actuele situatie op het spoor) om om te reizen met een andere vervoerder. Klik voor het actuele omreisadvies op de link “Storingen en werkzaamheden” in de Reisplanner in de NS-app of op NS.nl.

Vervangend vervoer

Bij een verstoring raden we je aan om een volgende trein te nemen als dat mogelijk is. Rijdt er binnen afzienbare tijd geen trein over jouw traject dan raden we je aan om indien mogelijk om te reizen met NS. In de Reisplanner in de NS-app of op NS.nl vind je de snelste manier om op je bestemming te komen.

Als omreizen met NS niet kan, dan zetten we in op alternatief vervoer. We zetten dan in principe als eerste in op busvervoer als alternatief voor de trein. Voor wat betreft busvervoer is NS afhankelijk van de beschikbaarheid van bussen en buschauffeurs. Helaas komt het voor dat er niet genoeg bussen en/of buschauffeurs beschikbaar zijn. In de grote steden wordt gekeken of er gebruik kan worden gemaakt van de andere reguliere vervoersmodaliteiten, zoals de metro. NS adviseert dan op de verstoringspagina (actuele situatie op het spoor) om om te reizen met een andere vervoerder. Klik voor het actuele omreisadvies op de link “Storingen en werkzaamheden” in de Reisplanner in de NS-app of op NS.nl.

Wat bieden we nog meer?

Omreizen

Wij bepalen welk vervangend vervoer wordt ingezet. NS vergoedt niet de kosten die reizigers uit eigen beweging maken voor het omreizen met andere vervoerders of voor alternatief vervoer, zoals taxi’s. We vergoeden alleen de kosten voor het omreizen met andere vervoerders als wij je geadviseerd hebben om met deze vervoerder(s) om te reizen. We geven dit advies dan op de verstoringspagina (“Storingen en werkzaamheden” in de Reisplanner in de NS-app of op NS.nl. Let op: de Reisplanner van NS adviseert altijd de snelste route, ook als dit bijvoorbeeld de fiets is, maar dit is niet de door NS geadviseerde omreisroute in geval van een verstoring.

Alternatief vervoer

Wat betreft de kosten voor alternatief vervoer, kunnen we in uitzonderlijke situaties en uit coulance, gestrande reizigers expliciet toestaan zelf alternatief vervoer, zoals taxi’s, te regelen en de kosten hiervoor (al dan niet gedeeltelijk) terug te vragen aan NS. We kondigen dit dan aan op NS.nl. Ook kan het voorkomen dat we tijdens een verstoring een taxi voor jou regelen omdat er in jouw specifieke geval op dat moment sprake is van een uitzonderlijke situatie. Wij regelen dan de taxi voor je.

Informatie binnen 100 minuten

We doen er alles aan om zo snel mogelijk informatie te geven over alternatieve reismogelijkheden die je hebt als je geplande trein ernstig vertraagd of uitgevallen is. Als het ons niet lukt om jou, via de gebruikelijke NS-informatiemiddelen, binnen 100 minuten na de geplande vertrektijd van je vertraagde/uitgevallen trein informatie te verstrekken over hoe je kan reizen, dan mag je zelf ander openbaar vervoer nemen (alleen trein en bus, geen taxi, huurauto of eigen auto). Als dit leidt tot meer reiskosten dan je had gehad als je volgens je geplande route bij NS had gereisd, dan krijg je deze meerkosten van NS terug, als dit noodzakelijke, passende en redelijke kosten zijn voor de alternatieve reisroute.

Bijstand (eten, drinken en hotelovernachting)

Bij grote vertraging biedt NS je, afhankelijk van de omstandigheden van het geval en de objectieve noodzaak daartoe, drinken en maaltijden aan. Als dat noodzakelijk is en fysiek mogelijk bieden we je een slaapplaats aan. Heb je een hotel geboekt met toestemming van een NS-medewerker? Dan kun je dit terugvragen via dit declaratieformulier.

Wat bieden we nog meer?

Omreizen

Wij bepalen welk vervangend vervoer wordt ingezet. NS vergoedt niet de kosten die reizigers uit eigen beweging maken voor het omreizen met andere vervoerders of voor alternatief vervoer, zoals taxi’s. We vergoeden alleen de kosten voor het omreizen met andere vervoerders als wij je geadviseerd hebben om met deze vervoerder(s) om te reizen. We geven dit advies dan op de verstoringspagina (“Storingen en werkzaamheden” in de Reisplanner in de NS-app of op NS.nl. Let op: de Reisplanner van NS adviseert altijd de snelste route, ook als dit bijvoorbeeld de fiets is, maar dit is niet de door NS geadviseerde omreisroute in geval van een verstoring.

Alternatief vervoer

Wat betreft de kosten voor alternatief vervoer, kunnen we in uitzonderlijke situaties en uit coulance, gestrande reizigers expliciet toestaan zelf alternatief vervoer, zoals taxi’s, te regelen en de kosten hiervoor (al dan niet gedeeltelijk) terug te vragen aan NS. We kondigen dit dan aan op NS.nl. Ook kan het voorkomen dat we tijdens een verstoring een taxi voor jou regelen omdat er in jouw specifieke geval op dat moment sprake is van een uitzonderlijke situatie. Wij regelen dan de taxi voor je.

Informatie binnen 100 minuten

We doen er alles aan om zo snel mogelijk informatie te geven over alternatieve reismogelijkheden die je hebt als je geplande trein ernstig vertraagd of uitgevallen is. Als het ons niet lukt om jou, via de gebruikelijke NS-informatiemiddelen, binnen 100 minuten na de geplande vertrektijd van je vertraagde/uitgevallen trein informatie te verstrekken over hoe je kan reizen, dan mag je zelf ander openbaar vervoer nemen (alleen trein en bus, geen taxi, huurauto of eigen auto). Als dit leidt tot meer reiskosten dan je had gehad als je volgens je geplande route bij NS had gereisd, dan krijg je deze meerkosten van NS terug, als dit noodzakelijke, passende en redelijke kosten zijn voor de alternatieve reisroute.

Bijstand (eten, drinken en hotelovernachting)

Bij grote vertraging biedt NS je, afhankelijk van de omstandigheden van het geval en de objectieve noodzaak daartoe, drinken en maaltijden aan. Als dat noodzakelijk is en fysiek mogelijk bieden we je een slaapplaats aan. Heb je een hotel geboekt met toestemming van een NS-medewerker? Dan kun je dit terugvragen via dit declaratieformulier.