Naar content

Hoofdnavigatie

Corona: vragen over jouw abonnement of treinkaartje

Veel reizigers zitten met vragen over bijvoorbeeld het stopzetten of pauzeren van een abonnement, of het kunnen uitstellen van een Keuzedag. Wij geven hieronder antwoord op de vragen die momenteel bij ons bekend zijn. Deze informatie wordt regelmatig bijgewerkt.


Vragen over abonnementen

We raden jou aan om eerst alle vragen door te lopen, voordat je contact opneemt met NS Klantenservice. Het is er momenteel erg druk, waardoor de wachttijd langer is dan je van ons gewend bent.

  • Wat doe ik met mijn abonnement nu de treinen minder rijden/ik niet naar kantoor kan of mag?

    We helpen onze abonnementhouders graag om hun kosten zo veel mogelijk te beperken. Kijk hieronder bij jouw abonnement wat je het beste kunt doen.

    Jaarabonnement op saldo

    Heb je een doorlopend abonnement waarmee je op saldo reist, dan kun je je abonnement per direct aanpassen naar NS Flex Zonder Abonnement (Basis). Dit is ook mogelijk als je nog in je 1e abonnementsjaar zit.

    Met NS Flex Zonder Abonnement (Basis) heb je geen abonnementskosten en betaal je alleen voor de reizen die je daadwerkelijk maakt. Als we weer volgens de normale dienstregeling gaan rijden, kun je jouw NS Flex Zonder Abonnement (Basis) weer eenvoudig wijzigen naar een NS Flex abonnement in Mijn NS in Mijn NS.

    Let op! Als je Keuzedagen of een Voordeelurenabonnement hebt, raden we je af om je abonnement aan te passen naar NS Flex, omdat beide niet met een NS Flex abonnement te combineren zijn.

    Heb je een Traject Vrij abonnement, houd er dan rekening mee dat dit abonnement helaas nog niet als NS Flex abonnement verkrijgbaar is.

    Maandabonnement op saldo

    Als je een maandabonnement hebt, kun je jouw abonnement niet tussentijds (gedurende de looptijd van het maandabonnement) opzeggen of wijzigen. Graag stellen wij je wel in staat je kosten zo veel mogelijk te beperken. Daarom bieden wij je graag een tegemoetkoming aan. Je kunt hiervoor contact opnemen met NS Klantenservice. Let op: op dit moment is de wachttijd bij NS Klantenservice langer dan je van ons gewend bent.

    NS Flex abonnementen

    Heb je al een NS Flex abonnement? Dan raden we je aan om je abonnement tijdelijk te wijzigen naar NS Flex Zonder Abonnement (Basis) in Mijn NS. Hierbij heb je geen vaste abonnementskosten maar is het nog wel mogelijk om te reizen als dit echt niet anders kan. Als we weer volgens de normale dienstregeling gaan rijden, kun je heel eenvoudig terug naar je oorspronkelijke NS Flex abonnement zodat je weer met de korting reist die je gewend bent.

    Intercity direct abonnementen

    Heb je een IC direct abonnement? Dan kun je deze toeslag terugkrijgen. De restitutie wordt achteraf berekend zodra wij weten hoe lang de IC direct niet heeft gereden. Wij informeren je hier tegen die tijd over.

    NS-Business Card

    • Beheer je namens jouw organisatie als contactpersoon de NS-Business Cards en gaat het niet om een NS-Business Collectief? Dan kun je in Mijn NS Zakelijk op kaarthouderniveau de abonnementen wijzigen naar een NS-Business Card zónder abonnement. Dan worden er geen abonnementskosten in rekening gebracht. Neem in het geval van een NS-Business Collectief of andere vragen contact op met de accountmanager van NS.
    • Heb je een NS-Business Card die door jouw werkgever wordt verstrekt? Vraag dan aan de contactpersoon binnen je organisatie wat de mogelijkheden zijn.
    • Ben je ZZP'er? Dan ben je naast kaarthouder ook contactpersoon en kun je jouw abonnement wijzigen naar een NS-Business Card zónder abonnement in Mijn NS Zakelijk.
    • Lees hier meer hoe je in Mijn NS Zakelijk een abonnement wijzigt.

    Meer informatie nodig?

    Lees hier meer over het wijzigen van een abonnement.

    Overige vragen

    Wil je jouw abonnement opzeggen, of heb je vragen over jouw persoonlijke situatie, neem dan een kijkje op deze pagina.

  • Ik heb een Bijabonnement en wil nu overstappen naar NS Flex, kan dat?

    Wij adviseren je om dan niet over te stappen naar NS Flex. Bij NS Flex krijg je namelijk geen korting op de Bijabonnementen. Neem contact op met NS Klantenservice voor het beste advies. Let op: op dit moment is de wachttijd langer dan je van ons gewend bent.

  • Mijn Keuzedag verloopt omdat ik niet met de trein kan/mag/wil reizen i.v.m. de overheidsmaatregelen rondom het Coronavirus. Wat nu?

    Indien je Keuzedag verlopen is, kan NS Klantenservice je een couponcode toesturen die op een later moment dit jaar te gebruiken is voor een vrije reisdag. Je kunt hiervoor contact opnemen met NS Klantenservice. Let op: op dit moment is de wachttijd bij NS Klantenservice langer dan je van ons gewend bent.

Vragen over losse kaartjes

  • Kan ik mijn geld terugkrijgen voor mijn Kruidvatkaartje nu ik niet kan reizen?

    Nee, we geven geen geld terug. Wel verlengen we de geldigheid van de Kruidvatkaartjes tot 31 december 2020.

  • Kan ik mijn geld terugkrijgen voor mijn Trekpleisterkaartje nu ik niet kan reizen?

    Nee, we geven geen geld terug. Wel verlengen we de geldigheid van de Trekpleisterkaartjes tot 31 december 2020.