Naar content

Hoofdnavigatie

Naar content

Hoofdnavigatie

Corona: vragen over jouw abonnement of treinkaartje

Veel reizigers zitten met vragen over bijvoorbeeld het stopzetten of pauzeren van een abonnement, of het kunnen uitstellen van een Keuzedag. Wij geven hieronder antwoord op de vragen die momenteel bij ons bekend zijn. Deze informatie wordt regelmatig bijgewerkt.


Vragen over abonnementen

We helpen onze abonnementhouders graag om hun kosten zo veel mogelijk te beperken. Kijk hieronder bij jouw abonnement wat je het beste kunt doen.

  • Abonnement op saldo

    Heb je een doorlopend abonnement waarmee je op saldo reist, dan kun je je abonnement per direct aanpassen naar NS Flex Basis. Dit is ook mogelijk als je nog in je 1e abonnementsjaar zit.

    Met NS Flex Basis heb je geen abonnementskosten en betaal je alleen voor de reizen die je daadwerkelijk maakt. Als je weer meer met de trein gaat reizen, kun je NS Flex Basis weer eenvoudig wijzigen naar een NS Flex kortingsabonnement in Mijn NS.

    Let op

    Denk jij erover om je abonnement op saldo om te zetten in een NS Flex abonnement? Houd er dan rekening mee dat je het abonnement op saldo later niet opnieuw kunt aanvragen. NS verkoopt deze abonnementen binnenkort niet meer. Dit geldt ook voor de bijabonnementen, het OV Voordeel abonnement en het IC-Direct Altijd Toeslagvrij abonnement. Neem contact op met onze klantenservice voor een persoonlijk advies.

  • NS Flex abonnement

    Heb je al een NS Flex abonnement? Dan raden we je aan om je abonnement tijdelijk te wijzigen naar NS Flex Basis in Mijn NS. Hierbij heb je geen vaste abonnementskosten maar is het nog wel mogelijk om te reizen als dit echt niet anders kan. Als we weer volgens de normale dienstregeling gaan rijden, kun je heel eenvoudig terug naar je oorspronkelijke NS Flex abonnement zodat je weer met de korting reist die je gewend bent.

  • NS-Business Card

    • Beheer je namens jouw organisatie als contactpersoon de NS-Business Cards en gaat het niet om een NS-Business Collectief? Dan kun je in Mijn NS Zakelijk op kaarthouderniveau de abonnementen wijzigen naar een NS-Business Card zónder abonnement. Dan worden er geen abonnementskosten in rekening gebracht. Neem in het geval van een NS-Business Collectief of andere vragen contact op met de accountmanager van NS.
    • Heb je een NS-Business Card die door jouw werkgever wordt verstrekt? Vraag dan aan de contactpersoon binnen je organisatie wat de mogelijkheden zijn.
    • Ben je ZZP'er? Dan ben je naast kaarthouder ook contactpersoon en kun je jouw abonnement wijzigen naar een NS-Business Card zónder abonnement in Mijn NS Zakelijk.
    • Lees hier meer hoe je in Mijn NS Zakelijk een abonnement wijzigt.
  • Bijabonnementen en Keuzedagen

    Bijabonnementen

    Houd er rekening mee dat je je Bijabonnement niet kunt combineren met NS Flex. Neem contact op met onze klantenservice voor een persoonlijk advies.

    Keuzedagen

    Keuzedagen die je vanaf 30 oktober 2020 per e-mail ontvangt, zijn 12 maanden geldig.  Heb je nog Keuzedagen of couponcodes met een geldigheid tot en met 31 december 2020? Dan maken we je erop attent dat deze verlopen per 1 januari 2021. Let op: kies bij het ophalen van een Keuzedag bij een NS-kaartautomaat voor de Keuzedag met de kortste geldigheid. 

    Let op

    Vanwege de maatregelen rondom het coronavirus is de wachttijd bij NS Klantenservice op dit moment langer dan je van ons gewend bent.

Meer informatie en klantenservice

We helpen je graag als je nog vragen hebt. Bijvoorbeeld over abonnement wijzigen  of over abonnement opzeggen. Zit het antwoord op je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met de klantenservice.

Vragen over losse kaartjes

  • Spoordeelwinkel tickets

    Voor vragen over uitjes en reeds gekochte tickets van de Spoordeelwinkel verwijzen we je graag naar de veelgestelde vragen.

  • Fietskaart Dal

    Indien je een Fietskaart Dal hebt gekocht die je voor 1 juli niet hebt kunnen gebruiken, kun je jouw geld terugkrijgen. Je kunt hiervoor contact opnemen met NS Klantenservice.

  • Samenreiskorting

    Als je een ticket met Samenreiskorting hebt gekocht die je voor 1 juli niet hebt kunnen gebruiken, kun je je geld terugkrijgen. Je kunt hiervoor contact opnemen met NS Klantenservice.

  • Kruidvat- of Trekpleisterkaartje

    We geven geen geld terug voor Kruidvat- of Trekpleisterkaartjes. Wel verlengen we de geldigheid van de kaartjes tot 31 maart 2021.

  • Actie van de Dag en Vakantieveilingen kaartjes

    We geven geen geld terug voor treinkaartjes die gekocht zijn via Actie van de Dag of Vakantieveilingen. Wel verlengen we de geldigheid van de kaartjes tot 31 december 2020.