Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Veelgestelde vragen over reizen met betaalpas

Reis je met je betaalpas en wil je meer weten over in- en uitchecken, kosten, of waar je je betaalpas kunt gebruiken? Bekijk alles wat je moet weten over reizen met je betaalpas.


Hoe werkt reizen met mijn betaalpas

  • Wat moet ik doen om te kunnen reizen met mijn betaalpas?

    Je hoeft niets te doen om te kunnen reizen met je betaalpas. Het is dus niet nodig om je vooraf aan te melden. Zorg er wel voor dat je een geldige betaalpas hebt waarmee je contactloos kan betalen.

  • Welke betaalpassen kan ik gebruiken?

    Je kunt in- en uitchecken met een contactloze betaalpas van:

    • ABN AMRO
    • ASN Bank
    • bunq
    • ING
    • Rabobank
    • RegioBank
    • SNS
    • Knab
    • Triodos (alleen met fysieke betaalpas)
    • Contactloze creditcard van Mastercard
    • Contactloze creditcard van Visa

    Digitale pas op telefoon of smartwatch
    Je kunt ook je smartphone of smartwatch gebruiken als je je betaalpas of creditcard daaraan hebt gekoppeld.

    Check in en uit met dezelfde pas
    Check je in met contactloos betalen op je telefoon? Check dan hier ook weer mee uit. De incheckpoortjes zien de betaalpas op je telefoon namelijk als een andere pas dan je losse betaalpas.

    Betaalpas van een buitenlandse bank
    Je kunt ook in- en uitchecken met een buitenlandse contactloze betaalpas of creditcard van Maestro, V PAY, Mastercard of Visa.

     

  • Kan ik met korting of een abonnement reizen?

    Nee, met een betaalpas reis je altijd zonder korting of abonnement.

  • Mag ik 1e klas reizen met mijn betaalpas?

    Nee, met je betaalpas reis je alleen 2e klas.

  • Hoe werkt de controle door de conducteur?

    Controle van je betaalpas door de conducteur werkt hetzelfde als met een OV-chipkaart. De conducteur scant je betaalpas en kan zien of, waar en wanneer je bent ingecheckt. Hij of zij ziet verder geen persoonlijke (bank)gegevens, zoals saldo.

  • Kan ik samen met iemand anders reizen met mijn betaalpas?

    Nee, dat kan niet. Je kan alleen met je eigen betaalpas reizen.

  • Waar vind ik mijn reisgeschiedenis?

    Je reisgeschiedenis staat in Mijn NS. Om dit te kunnen zien, koppel je je betaalpas aan Mijn NS. Of bekijk je reisoverzicht van één specifieke dag op de website van OVpay.

    Inloggen in Mijn NS

    Bekijk je reisoverzicht op OVpay

  • Hoe koppel ik mijn betaalpas aan Mijn NS?

    Je koppelt je betaalpas makkelijk aan Mijn NS via het welkomstscherm in Mijn NS. Volg de stappen voor het toevoegen van een betaalpas.
    Goed om te weten: je kan maar 1 (soort) betaalpas aan je account koppelen. Dat betekent maar 1 bankrekening en ook maar 1 vorm betaalpas van dezelfde bankrekening. Een fysieke én een mobiele pas koppelen kan dus niet.

    Heb je een nieuwe telefoon of installeer je je wallet opnieuw? Koppel dan je pas ook opnieuw. Je ziet je oude ritten daarna niet meer.

    Naar Mijn NS

Waar kan je je betaalpas gebruiken?

  • Waar kan ik in- en uitchecken met mijn betaalpas?

    Je kan in het hele openbaar vervoer in Nederland in- en uitchecken met je betaalpas.

  • Kan ik ook andere diensten (zoals OV-fiets) betalen met mijn betaalpas?

    Nee, dat kan niet. Daarvoor heb je een OV-chipkaart nodig met bijvoorbeeld een Flex Basis abonnement.

In- en uitchecken

  • Hoe weet ik of ik goed heb in- en uitgecheckt?

    Als je goed hebt in- en uitgecheckt, zie je ‘IN Betaalpas’ of ‘UIT Betaalpas’ (of creditcard) op de kaartlezer staan. Twijfel je? Vraag dan een servicemedewerker om te controleren of je goed bent in- of uitgecheckt. 

    Nadat je hebt gereisd, bekijk je je treinreizen in Mijn NS.

    Inloggen op Mijn NS
     

  • Inchecken lukt niet.

    Als inchecken niet lukt, kan dat door verschillende dingen komen. Kijk goed welke melding het paaltje geeft en probeer het daarna opnieuw.

    Lukt het nog steeds niet? Controleer dan:

    1. Heb je contactloos betalen ingeschakeld voor deze pas?
    2. Heb je een pas van ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Rabobank, Regiobank, Knab, Triodos of SNS? Of een (internationale) creditcard van Mastercard, Visa, V Pay of Maestro? Zo niet, dan kan je nog niet reizen met je betaalpas.
    3. Zie je ‘betaal anders’ staan? Dan is je betaalpas waarschijnlijk geblokkeerd voor reizen met het ov. Dit gebeurt wanneer je de vorige keer bijvoorbeeld niet kon betalen door te weinig saldo op je bankrekening. Bekijk hoe je dat oplost in de vraag 'Mijn betaalpas is geblokkeerd voor reizen in het ov'.
  • Ik ben vergeten uit te checken.

    Ben je met je betaalpas vergeten uit te checken? Vanaf 6 uur na je reis kun je de gemiste uitcheck aanpassen bij OVpay.

    1. Ga naar je reisoverzicht op OVpay.nl
    2. Zoek je reis op met je NLOV-referentienummer en het afgeschreven bedrag
    3. Vul het ontbrekende eindstation in

    Je krijgt het te veel betaalde bedrag binnen 5 dagen terug op je rekening.

    Naar je reisoverzicht op OVpay.nl

  • Ik ben per ongeluk ingecheckt met mijn betaalpas.

    Wat vervelend! Als je binnen 60 minuten weer uitcheckt op hetzelfde station, annuleren wij je reis. Je betaalt dan niets.

    Kan je niet meer binnen 60 minuten op hetzelfde station uitchecken? Dan kan het zijn dat je teveel hebt betaald. Beantwoord een paar vragen en wij vertellen je of en hoe je geld terug kan vragen.

  • Ik kan niet uitchecken, want mijn telefoon is leeg

    Als je niet kan uitchecken, schrijven we € 20 correctietarief af van je rekening. Ga 6 dagen na je reis naar de website van OVpay om dit bedrag aan te passen.

    Vul hier het referentienummer in dat bij de afschrijving staat en selecteer het station waar op je niet kon uitchecken.

    Als je inderdaad te veel hebt betaald, krijg je dat bedrag binnen een paar dagen terug op je rekening. Of het wordt verrekend met reiskosten die je nog moest betalen.

  • Mijn betaalpas is geblokkeerd voor reizen in het ov.

    Je betaalpas wordt geblokkeerd voor reizen met het ov als er niet genoeg geld op rekening staat of er nog een betaling open staat. Je kunt je betaalpas dan nog wel voor andere aankopen gebruiken.

    Zo los je de blokkade op:

    1. Zorg dat je genoeg geld op je rekening of bestedingsruimte op je creditcard hebt.
    2. Hou je pas voor een paaltje. Het geld dat je nog moet betalen, wordt dan van je rekening geschreven.
    3. Als de betaling gelukt is, kan je na (maximaal) 15 minuten weer verder reizen met je betaalpas. 

    Je kan het het geld dat je nog moet betalen ook direct zelf via de OVpay-app betalen.

  • Ik wil met mijn barcode (e-ticket) op mobiel het poortje openen, maar mijn mobiele wallet komt steeds tevoorschijn

    Waarschijnlijk vindt het poortje jouw virtuele betaalpas dan eerder dan jouw e-ticket. Laad je ticket dan altijd in de NS-app en scan hem vanaf daar. Vanuit de NS-app wordt NFC namelijk onderdrukt en open je met je barcode het poortje.

    Heb je je e-ticket bij een andere aanbieder gekocht? Kijk dan of je via die aanbieder ook een ticketapp kan gebruiken. Ook kun je op sommige mobiele telefoons met Android NFC tijdelijk uitschakelen. Kijk hiervoor bij de instellingen van je telefoon.

Kosten en betalen

  • Welke prijs betaal ik als reis met mijn betaalpas?

    Je betaalt de prijs van een 2e klas kaartje zonder korting.

  • Hoe weet ik wat een reis heeft gekost?

    Je ziet de prijs van een rit niet op het paaltje of poortje. De kosten van een rit zie je nadat deze zijn afgeschreven van je rekening.

    Wil je meteen zien wat je reis heeft gekost? Koppel dan je betaalpas aan Mijn NS en bekijk daar een overzicht van je reizen.

    Wil je ook je ritten bij andere vervoerders kunnen zien? Download dan de OVpay-app. Of bekijk je reisoverzicht van 1 specifieke dag in je reisoverzicht op OVpay.nl.

  • Wanneer wordt het geld van mijn rekening geschreven?

    Als je incheckt met je betaalpas, wordt het geld pas na 1 dag gebundeld van je rekening afgeschreven.

  • Ik heb te veel betaald

    Controleer eerst de prijs per reis via Mijn NS of je reisoverzicht op OVpay.nl. Want als je reist met je betaalpas worden alle kosten van een dag in 1 keer van je rekening afgeschreven.

    Het kan ook zijn dat je met een ander betaalmiddel hebt uitgecheckt, dan ingecheckt. Je betaalt dan een correctietarief van € 20 voor een vergeten in- of uitcheck. Bekijk of en hoe je geld terugkrijgt door een aantal vragen te beantwoorden.

  • Ik mag rood staan op mijn betaalrekening. Wordt hier rekening mee gehouden?

    Ja. Als je rood mag staan, kan je ook reizen als er geen saldo op je rekening staat. Let op: dit is tot de limiet die je hebt ingesteld om rood te mogen staan.

  • Ik heb de limiet van 50 euro contactloos betalen bereikt. Kan ik nog reizen met mijn betaalpas?

    Ja, dat kan. Deze limiet geldt niet voor gebruik van de betaalpas in het ov. Buiten het ov geldt deze limiet nog wel.

Privacy en veiligheid

  • Hoe veilig is het reizen met mijn betaalpas?

    Reizen met je betaalpas is veilig. Net zo veilig als contactloos betalen in de supermarkt. Je bank ziet niet hoe je reist. En de conducteur die je betaalpas controleert, ziet geen bankgegevens.

    Lees meer in ons privacy statement. Ga wel voorzichtig om met je betaalpas of creditcard. En laat hem meteen blokkeren als je hem kwijt ben of hij gestolen is.

  • Ziet mijn bank hoe ik reis?

    Nee, een bank heeft geen inzicht in jouw reis. Lees meer in ons privacy statement.

  • Wat wordt er gedaan met mijn persoonsgegevens?

    Wat we doen met je persoonsgegevens, leggen we precies uit in ons privacy statement.

  • Kan een conducteur mijn gegevens zien?

    Nee, een conducteur kan je gegevens niet zien. Hij of zij scant je betaalpas en kan zien of, waar en wanneer je bent ingecheckt. Hij of zij ziet verder geen persoonlijke (bank)gegevens zoals saldo.