Naar content

Hoofdnavigatie

Abonnement wijzigen

Op deze pagina lees je meer over het aanpassen of wijzigen van je abonnement.


Minder reizen vanwege het coronavirus

Reis jij door de huidige omstandigheden rondom de coronacrisis  momenteel niet of veel minder? Dan adviseren we je je abonnement te wijzigen naar NS Flex Zonder abonnement (Basis). Hiervoor betaal je geen abonnementskosten maar kun je, als dit toch nodig is, wel gebruikmaken van het OV zonder korting.

Zodra we weer volgens de normale dienstregeling gaan rijden, wijzig je NS Flex Zonder Abonnement (Basis) in Mijn NS eenvoudig naar een NS Flex abonnement. Dan reis je weer met de korting die je gewend bent en maak je geen onnodige kosten. Overstappen naar NS Flex doe je in Mijn NS.

Abonnement op saldo aanpassen naar NS Flex

Heb je een abonnement waarbij je saldo moet laden om met het hele OV te kunnen reizen? Dan adviseren we je je abonnement aan te passen naar NS Flex.
Met NS Flex kun je per maand bekijken met welke korting je wilt reizen. Een van de opties is NS Flex Zonder abonnement (Basis). Hiervoor betaal je geen abonnementskosten maar kun je, als dit toch nodig is, wel gebruikmaken van het OV zonder korting. Prettig als je een tijd niet reist.
Ook hoef je met NS Flex geen saldo meer te laden maar betaal je je reiskosten achteraf via automatische incasso. 
 

Overstappen naar NS Flex in Mijn NS

Je abonnement aanpassen naar NS flex doe je in Mijn NS, onder de kop Mijn Producten.
Heb je nog geen Mijn NS-account ? Maak deze dan eerst aan.

Let op
Als je Keuzedagen of een Voordeelurenabonnement hebt, raden we je af om je abonnement aan te passen naar NS Flex, omdat beide niet met een NS Flex abonnement te combineren zijn. 

Heb je een Traject Vrij abonnement, houd er dan rekening mee dat dit abonnement helaas nog niet als NS Flex abonnement verkrijgbaar is. Wanneer je t.z.t. weer wilt reizen met je abonnement, kun je een nieuwe aanvraag doen voor Traject Vrij.

Heb je hierover nog vragen? Dan kun je contact opnemen met onze Klantenservice. Maar houd rekening met een wachttijd. Vanwege het Coronavirus is het momenteel erg druk bij NS Klantenservice; hierdoor kunnen we minder snel reageren dan je van ons gewend bent.

NS Flex abonnement wijzigen

Heb je een NS Flex abonnement en reis je door de coronamaatregelen niet of minder? Dan kun je je abonnement tijdelijk pauzeren door deze te wijzigen naar NS Flex Zonder abonnement (Basis). Hiervoor betaal je geen abonnementskosten maar kun je, als dit toch nodig is, wel gebruikmaken van het OV zonder korting.

Zodra we weer volgens de normale dienstregeling gaan rijden, wijzig je NS Flex Zonder Abonnement (Basis) in Mijn NS eenvoudig naar een NS Flex abonnement met korting.

NS-Business Card wijzigen

Als je gebruik maakt van een NS-Business Card, kun je deze wijzigen of tijdelijk stopzetten in Mijn NS Zakelijk.

Nog 1 ding: de wijziging activeren op je kaart

Het is nu alleen nog nodig om je wijziging te activeren op je OV-chipkaart of NS-Business Card. Je ontvangt per e-mail een bevestiging van je wijziging en een uitleg hoe je deze kunt activeren. Dit doe je bij een NS-kaartautomaat of een ander ophaalpunt. Als wij geen e-mailadres van jou hebben, ontvang je van ons een brief.

Doorvoeren van wijzigingen in Mijn NS lukt niet

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je geen wijzigingen kunt doen binnen jouw abonnement, bijvoorbeeld:

  • Het is voor de wijziging nodig dat het 1e contractjaar voorbij is
  • Er is bij de OV-chipkaart sprake van een vervangende kaart
  • Je gebruikt een OV-chipkaart die nog maar 3 dagen geldig is
  • Jouw OV-chipkaart staat in het systeem ‘geblokkeerd’
  • Er is al een wijziging aangevraagd voor het hoofdabonnement, maar deze is nog niet opgehaald bij de automaat

Haal altijd eerst jouw wijziging op bij een automaat, behalve voor het toevoegen of verwijderen van uw Keuzedagen.

Abonnement opzeggen

Op de pagina Abonnement opzeggen lees je meer over de verschillende manieren waarop je jouw abonnement kunt opzeggen.