Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Abonnement wijzigen

Je kunt je abonnement na de eerste maand wijzigen. Heb je gewijzigd? Dan gaat je abonnement binnen een uur in. Wel zo fijn als je dezelfde dag met de trein wilt.


Hoe wijzig ik mijn abonnement?

Je wijzigt je abonnement via onze webshop:

  1. Ga naar de webshop en kies bovenaan 'Abonnement wijzigen'.
  2. Log in met je NS-account.
  3. Kies bovenaan de pagina in de gele balk het abonnement dat je wilt wijzigen. Bijvoorbeeld als je meerdere abonnementen hebt.
  4. Klik de blauwe knop 'Wijzig'.
  5. Kies daarna je nieuwe abonnement.
  6. Volg de stappen en controleer je gegevens.
  7. Bevestig je wijziging; je hebt gewijzigd.

Wanneer mag ik wijzigen?

  • Heb je een abonnement waarmee je met korting of onbeperkt reist? Dan kun je 1 maand nadat je abonnement is ingegaan wijzigen. Bijvoorbeeld: je abonnement is op 17 mei ingegaan. Dan moet je tot 17 juni wachten voor je kunt wijzigen. Wacht je langer met wijzigen? Dan kun je op elk moment veranderen van abonnement.
  • Heb je NS Flex Basis? Dan kun je altijd naar een ander abonnement wijzigen.

Wanneer gaat mijn wijzging in?

Je kunt je abonnement niet wijzigen voor een later moment. Je wijziging gaat altijd binnen een uur in.

Wijzig je van een abonnement op saldo naar een abonnement waarbij je achteraf moet betalen voor je reizen (NS Flex)? Dan moet je na je wijziging nog even langs de NS-kaartautomaat om het abonnement op je OV-chipkaart te zetten.

Abonnement wijzigen en een nieuwe OV-chipkaart

Lees wat er gebeurt als je OV-chipkaart bijna verlopen is. Je krijgt vaak automatisch een nieuwe van ons thuisgestuurd.

Is je OV-chipkaart kwijt, beschadigd of gestolen? Blokkeer je kaart dan meteen en vraag een nieuwe aan. Je krijgt deze binnen 5 werkdagen thuis. Lees via de link hierboven hoe je in de tussentijd kunt blijven reizen.

Andere vragen over abonnement wijzigen

  • Hoe kan ik extra’s toevoegen of verwijderen voor mijn abonnement?

    Ik wil extra’s toevoegen als ik mijn abonnement wijzig

    Wil je je abonnement wijzigen naar eentje waarbij je onbeperkt reist? Bijvoorbeeld Weekend Vrij, Dal Vrij, Traject Vrij of Altijd Vrij? Dan kun je extra's toevoegen aan je abonnement.

    Zo kies je extra’s als je je abonnement wijzigt:

    1. Ga naar de webshop en kies bovenaan 'Abonnement wijzigen'.
    2. Log in met je NS-account.
    3. Kies bovenaan de pagina in de gele balk het abonnement dat je wilt wijzigen. Bijvoorbeeld als je meerdere abonnementen hebt.
    4. Klik de blauwe knop 'Wijzig'.
    5. Kies daarna je nieuwe abonnement.
    6. Op de pagina ‘Dit wordt je bestelling’ kun je je extra’s kiezen.
    7. Volg de stappen en controleer je gegevens.
    8. Bevestig je wijziging; je hebt gewijzigd met extra’s.

    Ik wil alleen extra’s toevoegen of verwijderen van mijn abonnement

    Dat gaat helaas niet. Je kunt alleen extra’s toevoegen of verwijderen als je je hele abonnement wijzigt.

    Zo doe je dat:

    1. Ga naar de webshop en kies bovenaan 'Abonnement wijzigen'.
    2. Log in met je NS-account.
    3. Kies bovenaan de pagina in de gele balk het abonnement dat je wilt wijzigen. Bijvoorbeeld als je meerdere abonnementen hebt.
    4. Klik de blauwe knop 'Wijzig'.
    5. Kies daarna het abonnement dat je nu hebt. Je wijzigt dus naar hetzelfde abonnement.
    6. Op de pagina ‘Dit wordt je bestelling’ kun je je extra’s kiezen.
    7. Volg de stappen en controleer je gegevens.
    8. Bevestig je wijziging; je hebt gewijzigd met of zonder extra’s.
  • Hoe kan ik de klasse wijzigen van mijn abonnement?

    Reis je altijd in de 1e of 2e klasse en wil je van klasse wisselen? Lees hoe je van klasse wisselt op de pagina Klassewissel

  • Kan ik mijn NS Flex-abonnement combineren met andere producten?

    Je kunt vaak je NS Flex-abonnement niet combineren met andere producten op dezelfde OV-chipkaart. Dat komt doordat de poortjes en paaltjes niet kunnen zien met welk product jij wilt reizen. 

    Ik wil graag Keuzedagen
    Keuzedagen kun je alleen kopen bij een Dal Voordeel op saldo-abonnement. 
Heb je een abonnement waarbij je achteraf betaalt voor je reizen? Dan heb je een NS Flex-abonnement.
Wijzig naar Dal Voordeel op saldo en kies Keuzedagen als extra. 

    Ik heb een Studentenreisproduct
    Je kunt niet een NS Flex-abonnement op dezelfde OV-chipkaart zetten als je Studentenreisproduct. 
Vraag voor één van de twee producten een nieuwe kaart aan.

    Ik heb een abonnement op bus, tram of metro
    Vraag onze Klantenservice om je abonnement met je NS Flex-abonnement te combineren. Dan kun je met één OV-chipkaart reizen.