Naar content

Hoofdnavigatie

Abonnement wijzigen

Je kunt jouw NS-abonnement via Mijn NS of telefonisch via Klantenservice wijzigen. Bijvoorbeeld de klasse van jouw abonnement wisselen, extra opties aanvragen of een Bijabonnement bestellen.


Abonnement online wijzigen via Mijn NS

Met een Mijn NS-account kun je een aantal wijzigingen in jouw abonnement veilig en gemakkelijk zelf beheren en wijzigen.

De volgende wijzigingen kun je doorvoeren in jouw abonnement:

Abonnement telefonisch wijzigen via NS Klantenservice

Je kunt jouw abonnement ook telefonisch wijzigen via NS Klantenservice op telefoonnummer 030 - 7515155 (dag en nacht bereikbaar). Jouw wijziging is altijd op dezelfde dag van de maand dat jouw abonnement is ingegaan. Jouw aanpassing hebben wij 10 werkdagen voor de wijzigingsdatum nodig.

Bevestiging en activering van jouw wijziging

Je ontvangt per e-mail een bevestiging van jouw wijziging met een uitleg hoe je deze kunt activeren. Activeer jouw wijziging door met jouw OV-chipkaart of NS-Business Card langs de NS-kaartautomaat te gaan of langs een ander ophaalpunt voor de OV-chipkaart. Op de adresvinder vind je alle ophaalpunten bij jou in de buurt. Als wij geen e-mailadres van jou hebben, ontvang je van ons een brief.

Zo activeert u een wijziging bij een NS-kaartautomaat of OV-chipkaart ophaalpunt

  • Houd de OV-chipkaart of NS-Business Card bij de kaartlezer rechtsonder het scherm of steek de kaart in de pasinvoer
  • Kies ‘Ophalen bestellingen’ en volg de aanwijzingen op het scherm
  • De wijzigingen zijn nu op jouw kaart verwerkt

Het is ook mogelijk om meerdere wijzigingen tegelijk te activeren. Bijvoorbeeld overstappen naar een ander abonnement of een extra optie toevoegen/wijzigen.

Wijziging op een later moment laten ingaan

Als je wilt dat jouw wijziging pas later ingaat, bijvoorbeeld over 3 maanden, dan kun je ook alvast de wijziging op jouw kaart activeren. De wijziging wordt op jouw OV-chipkaart of NS-Business Card gezet en verwerkt in jouw contract, maar gaat pas in op de datum die je hebt aangegeven. Voor NS Flex is het inplannen van wijzigingen voor in de toekomst niet mogelijk.

Doorvoeren van wijzigingen in Mijn NS lukt niet

Wijzigingsmogelijkheden kunnen per contract verschillen. Kijk in Mijn NS bij ‘Mijn Producten’ welke mogelijkheden er voor jou zijn. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je geen wijzigingen kunt doen binnen jouw abonnement:

  • Het is voor de wijziging nodig dat het 1e contractjaar voorbij is
  • Er is bij de OV-chipkaart sprake van een vervangende kaart
  • Je gebruikt een OV-chipkaart die nog maar 3 dagen geldig is
  • Jouw OV-chipkaart staat in het systeem ‘geblokkeerd’
  • Er is al een wijziging aangevraagd voor het hoofdabonnement, maar deze is nog niet opgehaald bij de automaat

Haal altijd eerst jouw wijziging op bij een automaat, behalve voor het toevoegen of verwijderen van uw Keuzedagen.

Overstappen of opzeggen

Overstappen naar een ander abonnement

Op de pagina Overstappen naar een ander abonnement vind je de mogelijkheden en voorwaarden.

Abonnement opzeggen

Op de pagina Abonnement opzeggen lees je meer over de verschillende manieren waarop je jouw abonnement kunt opzeggen.