Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Aanpassen van de dienstregeling

Voor NS en ProRail is het belangrijk dat reizigers zo veilig en betrouwbaar mogelijk kunnen reizen met de trein, ook als het slecht weer is. Indien winters weer verwacht wordt, nemen NS en ProRail het zekere voor het onzekere en kunnen we een winterdienstregeling inzetten. Ook nemen we extra maatregelen om reizigers zo goed mogelijk van dienst te zijn. Toch kan winters weer tot hinder leiden voor treinreizigers. Daarom raden we reizigers aan om het weer goed in de gaten te houden en vlak voor vertrek de reisplanner te raadplegen.


ProRail houdt bij een aangepaste dienstregeling extra sneeuw- en storingsploegen en hulplocomotieven achter de hand om eventuele problemen snel op te lossen. NS zet extra personeel in op stations en in de treinen. Ondanks de aangepaste dienstregeling en de extra maatregelen kunnen reizigers nog steeds last hebben van het weer. NS en ProRail werken er hard aan om de gevolgen hiervan zo beperkt mogelijk te houden en eventuele verstoringen zo snel mogelijk te verhelpen.

Wat is er anders dan een gewone dag?

Als we een aangepaste dienstregeling rijden, rijden we ongeveer 80% van de treinen. Op vrijwel alle trajecten rijden minimaal twee treinen per uur, soms vier keer per uur. Door de dienstregeling aan te passen ontstaat er meer ruimte om eventuele problemen op het spoor snel op te lossen. Toch kan winters weer tot hinder leiden voor treinreizigers. Daarom raden we reizigers aan om het weer goed in de gaten te houden en vlak voor vertrek de reisplanner te raadplegen. Frequente reizigers raden we aan de NS-app te downloaden. Deze app geeft een melding wanneer NS en ProRail een winterdienstregeling inzetten voor de volgende dag.

Wat als de weersomstandigheden meevallen?

Niets is zo onvoorspelbaar als het weer. Vallen de weersomstandigheden mee, terwijl we een aangepaste dienstregeling rijden, dan kunnen we op die dag zelf helaas niet meer terug naar een normale dienstregeling. Medewerkers en treinen zijn op een andere plek ingepland en de reisinformatie is gebaseerd op de aangepaste dienstregeling. Ondanks dat dit vervelend is voor onze reizigers, doen we het liever een keer te veel dan het risico te nemen dat het weer tegen valt en dat er hierdoor storingen ontstaan op het spoor.

Esther, bijstuurder materieel en personeel, legt in een filmpje over de aangepaste dienstregeling uit waarom er geen normale dienstregeling rijdt als het weer toch meevalt.

Video

Meer informatie over de aangepaste dienstregeling zie je in het filmpje 'Aanpassen dienstregeling uit voorzorg bij bijzondere weersomstandigheden' op YouTube.

Waarom is het drukker in de trein?

Als we een aangepaste dienstregeling rijden, rijden er minder treinen dan op een gewone dag. Dit zorgt, zeker in de spits, al snel voor drukte in de treinen. We maken onze treinen daarom zo lang mogelijk, maar dit verlengen kan helaas niet altijd. Treinen kunnen immers nooit langer zijn dan het kortste perron waar de trein moet stoppen.

Het kan ook voor komen dat er een kortere trein komt voorrijden dan gepland, omdat de geplande trein door storing of werkzaamheden het station niet kan bereiken. Ook dit zorgt voor extra drukte in de trein.

In een video legt machinist Dorothy uit waarom het tijdens een aangepaste dienstregeling soms druk is in de trein.