Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Werkzaamheden Amsterdam

In 2025 verbetert ProRail op veel plekken het spoor en de stations in en rondom Amsterdam. Bekijk hieronder wat dit voor jouw reis betekent. En plan je reis vanaf 10 dagen vooraf in de Reisplanner.


Verbeteringen rondom Amsterdam in 2025

ProRail verbetert in heel 2025 veel aan het spoor en de stations in en rondom Amsterdam. Op deze pagina houden we je het hele jaar op de hoogte van wat deze werkzaamheden voor jouw treinreis betekenen.

Hou de pagina dus in de gaten voor de nieuwste informatie over de werkzaamheden. Het kan zijn dat we de pagina in de tussentijd nog aanpassen door nieuwe informatie die wij van ProRail krijgen.

3 Weken minder treinen rond Schiphol Airport

Van 15 november t/m 7 december voert ProRail groot onderhoud uit aan het spoor op en rond station Schiphol Airport. Hierdoor zijn maar drie van de zes sporen beschikbaar.

Grote drukte door minder treinen
Dit heeft veel gevolgen voor het treinverkeer. Het wordt druk op de perrons van Schiphol Airport en Amsterdam Zuid, in de treinen en op de omreisroutes. Ook rijden er minder treinen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol Airport.

Hou in deze periode dus rekening met extra drukte, plan je reis vooraf in de Reisplanner en reis buiten de spits als je dat kan.

  • Zaterdag 15 t/m vrijdag 28 november

    Van en naar Schiphol Airport rijden er veel minder treinen. Dit heeft ook invloed op het treinverkeer rond Amsterdam.

    Op 15 en 16 november kunnen we spoor 4, 5 en 6 op Schiphol Airport niet gebruiken.

  • Zaterdag 29 en zondag 30 november

    Op deze dagen rijden er heel weinig treinen van, naar en via Schiphol Airport. Van Schiphol Airport naar Amsterdam Centraal en van Amsterdam Zuid naar Schiphol Airport kan er maar in 1 richting gereisd worden.

    • Reis je van Amsterdam Centraal/Sloterdijk naar Schiphol Airport? Dat kan alleen met metro M52 tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid. Vanaf Amsterdam Zuid rijden er treinen naar Schiphol Airport. 
    • Reis je van Schiphol Airport naar Amsterdam Zuid? Reis dan via Amsterdam Centraal. Gebruik de metro M52 van Amsterdam Centraal naar Amsterdam Zuid. 

    Je NS-vervoerbewijs is geldig in de metro M52 tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid. 

    Reis tussen Schiphol Airport en Utrecht/Amersfoort/Almere via Amsterdam Centraal. 

    Ook minder treinen Rotterdam - Schiphol Airport
    Ook tussen Schiphol Airport en Rotterdam Centraal (via de Hogesnelheidslijn) rijden er veel minder treinen. 

    Bekijk werkzaamheden op kaart

  • Maandag 1 t/m zondag 7 december

    Van, naar en via Schiphol Airport rijden veel minder treinen. Hou rekening met extra drukte en met minder treinen rondom Amsterdam. 

    Daarnaast werkt ProRail op 6 en 7 december aan de sporen op station Amsterdam Zuid. Hierdoor rijden er minder treinen van en naar dit station.

Plan je reis in de NS-app

Plan kort van tevoren je reis van deur tot deur in de NS-app of via de Reisplanner. Zo heb je altijd het laatste reisadvies. En

Veelgestelde vragen over werkzaamheden

  • Kan ik geld terugvragen bij vertraging?

    Bij geplande werkzaamheden passen wij de reis(tijd) aan in de Reisplanner. Het kan zijn dus zijn dat je een langere reistijd hebt dan normaal. Omdat het om geplande werkzaamheden gaat, krijg je geen geld terug als je hierdoor later op je bestemming bent.

    Natuurlijk kan je wel geld terugvragen als je trein minstens 30 minuten vertraagd is ten opzichte van de dienstregeling in de Reisplanner.

  • Hoe werkt in- en uitchecken?

    Moet je omreizen door werkzaamheden? Check dan in- en uit op het begin- en eindstation zoals je gewend bent. Je betaalt niets extra's als je moet omreizen door werkzaamheden. Als je in- en uitcheckt op dezelfde stations als normaal, dan kost het dus niet meer.

    Moet je door het omreizen tussendoor op een ander station in- en uitchecken? Dan betaal je misschien wel meer dan normaal. Als dat zo is, kun je het prijsverschil terugvragen via de klantenservice.

    Reis je met een NS-bus?

    Check dan uit op het station waar je de trein uitstapt en overstapt op de bus. Bij de bus staat een tijdelijke in- en uitcheckpaal. Hier check je opnieuw in en op je bestemming check je uit bij de bushalte.

    Als je verder reist met de trein, check dan weer in op het station waar je in de trein stapt.

    Reis je met ander openbaar vervoer of een andere treinvervoerder?

    Wanneer wij bij de werkzaamheden adviseren om op deze manier om te reizen, dan is je NS-vervoerbewijs daar meestal geldig. Let op: je moet wel in- en uitchecken bij deze andere vervoerder. Je reist dan met je NS-vervoerbewijs, maar gebruikt het inchecksysteem van de andere vervoerder. Je betaalt dus niets extra's, zolang je in- en uitcheckt zoals aangegeven.

    Bijvoorbeeld: wij raden aan om om te reizen met de metro. Dan is je NS-vervoerbewijs geldig in de metro, maar je checkt wel in en uit bij de metro, én bij NS op je begin- en eindstation.

  • Kan ik mijn fiets meenemen in een NS-bus?

    Nee, je kunt je fiets niet meenemen in de NS-bus. Hier is helaas geen plaats voor.

  • Betaal ik extra als ik moet omreizen?

    Als je op hetzelfde station in- en uitcheckt als normaal, dan betaal je niets extra's voor je reis.

    Moet je omreizen met een andere vervoerder?
    Wanneer wij bij de werkzaamheden adviseren om met een ander vervoerder te reizen, hoef je niet in- en uit te checken bij deze vervoerder. Je betaalt dan niets extra's. Je NS-vervoerbewijs is een geldig vervoerbewijs bij deze vervoerder.

    Reis je om met een NS-bus?
    Ook dan betaal je niet meer dan normaal. Wel moet je uitchecken bij de trein en opnieuw in- en uitchecken bij de NS-bus.

    Zit er meer dan 35 minuten tussen een uitcheck en incheck?
    Dan kan het zijn dat je meer betaalt dan normaal, omdat wij dit zien als nieuwe reis. 

    Heb je teveel betaald?
    Bekijk dan deze vragenlijst en kijk of je geld terug kan krijgen.

  • Ben je minder mobiel?

    Hou dan rekening met: 

    • een hoge opstap bij de bus.
    • langere loopafstanden van en naar de bus.
    • dat je mogelijk meer moet staan tijdens het wachten op de bus.

    Reis je met een rolstoel of ander hulpmiddel en zetten wij bussen in?
    Maak dan gebruik van onze gratis rolstoeltaxi. Bel hiervoor met NS Reisassistentie (op 030 235 7822) of chat met NS Klantenservice.

    Heb je een visuele beperking en hulp nodig?
    Wij helpen je om van of naar het vervangend vervoer te komen. Bel hiervoor met NS Reisassistentie (op 030 235 7822) of chat met NS Klantenservice.

Bekijk alle veelgestelde vragen over werkzaamheden.