Werkzaamheden Amsterdam
In 2025 verbetert ProRail op veel plekken het spoor en de stations in en rondom Amsterdam. Bekijk hieronder wat dit voor jouw reis betekent. En plan je reis vanaf 10 dagen vooraf in de Reisplanner.
Verbeteringen rondom Amsterdam in 2025
ProRail verbetert in heel 2025 veel aan het spoor en de stations in en rondom Amsterdam. Op deze pagina houden we je het hele jaar op de hoogte van wat deze werkzaamheden voor jouw treinreis betekenen.
Hou de pagina dus in de gaten voor de nieuwste informatie over de werkzaamheden. Het kan zijn dat we de pagina in de tussentijd nog aanpassen door nieuwe informatie die wij van ProRail krijgen.
Reis buiten de spits
Hou in deze periodes rekening met extra drukte en reis buiten de spits als je dat kan.
Mei
-
Zaterdag 24 en zondag 25 mei
In dit hele weekend zijn er werkzaamheden aan spoor 14 en 15 op Amsterdam Centraal. Daardoor vertrekken treinen van een ander spoor of op een andere tijd dan je bent gewend.
Daarnaast rijden er in de nacht van zaterdag op zondag helemaal geen treinen van, naar en via Amsterdam Centraal. Ook is er van 07:00 uur t/m 12:00 uur op zondag 25 mei, minder treinverkeer van, naar en via Amsterdam Centraal.
Ditzelfde weekend rijden er ook geen treinen van, naar en via Rotterdam Centraal.
-
Donderdag 29 mei t/m zondag 1 juni
Van, naar of via Amsterdam Zuid rijden geen treinen. Reizigers tussen Schiphol Airport en Utrecht/Almere/Hilversum reizen om via Amsterdam Centraal. Reizigers tussen Amsterdam RAI, Amsterdam Zuid en Schiphol Airport reizen met metro 50 of 51 via Amsterdam Lelylaan en stappen daar over op de trein. Je NS-vervoerbewijs is hierin geldig. Ditzelfde weekend rijden er ook geen treinen tussen Uitgeest en Alkmaar.
Juni
-
Zaterdag 14 en zondag 15 juni
Van, naar of via Amsterdam Zuid rijden geen treinen. Reizigers tussen Schiphol Airport en Utrecht/Almere/Hilversum reizen om via Amsterdam Centraal. Reizigers tussen Amsterdam RAI, Amsterdam Zuid en Schiphol Airport reizen met metro 50 of 51 via Amsterdam Lelylaan en stappen daar over op de trein. Je NS-vervoerbewijs is hierin geldig. Ditzelfde weekend rijden er ook geen treinen tussen Uitgeest en Alkmaar.
-
Vrijdag 27 juni t/m zaterdag 12 juli
Tussen Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI rijden in deze periode minder treinen. Daarnaast rijden op zaterdag 12 en zondag 13 juli geen treinen tussen Weesp en Almere.
Van 7 juli t/m 12 juli rijden tussen Amsterdam RAI, Duivendrecht en Diemen Zuid geen treinen.
Binnenkort komt er meer informatie over het vervangend vervoer dat we inzetten.
Juli
-
Maandag 14 t/m dinsdag 29 juli
Van, naar en via Amsterdam Zuid rijden minder treinen. Daarnaast zijn er werkzaamheden aan het metronetwerk van de GVB. Houd daarom rekening met extra drukte en langere wachttijden.
-
Maandag 21 t/m donderdag 24 juli
Tussen Haarlem en Amsterdam Sloterdijk rijden geen treinen. Wij zetten bussen in.
Werkzaamheden in de rest van 2025
De volgende werkzaamheden zijn staan gepland voor de rest van 2025. Meer details volgen later.
- Donderdag 16 t/m woensdag 22 oktober: Amsterdam Sloterdijk - Haarlem
- Zaterdag 15 november t/m zondag 7 december: Schiphol - Amsterdam Zuid
Plan je reis in de NS-app
Plan kort van tevoren je reis van deur tot deur in de NS-app of via de Reisplanner. Zo heb je altijd het laatste reisadvies. En
- ontvang meldingen over jouw reis;
- bekijk een schatting van hoe druk een trein is.
Veelgestelde vragen over werkzaamheden
-
Kan ik geld terugvragen bij vertraging?
Bij geplande werkzaamheden passen wij de reis(tijd) aan in de Reisplanner. Het kan zijn dus zijn dat je een langere reistijd hebt dan normaal. Omdat het om geplande werkzaamheden gaat, krijg je geen geld terug als je hierdoor later op je bestemming bent.
Natuurlijk kan je wel geld terugvragen als je trein minstens 30 minuten vertraagd is ten opzichte van de dienstregeling in de Reisplanner.
-
Hoe werkt in- en uitchecken?
Moet je omreizen door werkzaamheden? Check dan in- en uit op het begin- en eindstation zoals je gewend bent. Je betaalt niets extra's als je moet omreizen door werkzaamheden. Als je in- en uitcheckt op dezelfde stations als normaal, dan kost het dus niet meer.
Moet je door het omreizen tussendoor op een ander station in- en uitchecken? Dan betaal je misschien wel meer dan normaal. Als dat zo is, kun je het prijsverschil terugvragen via de klantenservice.
Reis je met een NS-bus?
Check dan uit op het station waar je de trein uitstapt en overstapt op de bus. Bij de bus staat een tijdelijke in- en uitcheckpaal. Hier check je opnieuw in en op je bestemming check je uit bij de bushalte.
Als je verder reist met de trein, check dan weer in op het station waar je in de trein stapt.
Reis je met ander openbaar vervoer of een andere treinvervoerder?
Wanneer wij bij de werkzaamheden adviseren om op deze manier om te reizen, dan is je NS-vervoerbewijs daar meestal geldig. Let op: je moet wel in- en uitchecken bij deze andere vervoerder. Je reist dan met je NS-vervoerbewijs, maar gebruikt het inchecksysteem van de andere vervoerder. Je betaalt dus niets extra's, zolang je in- en uitcheckt zoals aangegeven.
Bijvoorbeeld: wij raden aan om om te reizen met de metro. Dan is je NS-vervoerbewijs geldig in de metro, maar je checkt wel in en uit bij de metro, én bij NS op je begin- en eindstation.
-
Kan ik mijn fiets meenemen in een NS-bus?
Nee, je kunt je fiets niet meenemen in de NS-bus. Hier is helaas geen plaats voor.
-
Betaal ik extra als ik moet omreizen?
Als je op hetzelfde station in- en uitcheckt als normaal, dan betaal je niets extra's voor je reis.
Moet je omreizen met een andere vervoerder?
Wanneer wij bij de werkzaamheden adviseren om met een ander vervoerder te reizen, hoef je niet in- en uit te checken bij deze vervoerder. Je betaalt dan niets extra's. Je NS-vervoerbewijs is een geldig vervoerbewijs bij deze vervoerder.Reis je om met een NS-bus?
Ook dan betaal je niet meer dan normaal. Wel moet je uitchecken bij de trein en opnieuw in- en uitchecken bij de NS-bus.Zit er meer dan 35 minuten tussen een uitcheck en incheck?
Dan kan het zijn dat je meer betaalt dan normaal, omdat wij dit zien als nieuwe reis.Heb je teveel betaald?
Bekijk dan deze vragenlijst en kijk of je geld terug kan krijgen. -
Ben je minder mobiel?
Hou dan rekening met:
- een hoge opstap bij de bus.
- langere loopafstanden van en naar de bus.
- dat je mogelijk meer moet staan tijdens het wachten op de bus.
Reis je met een rolstoel of ander hulpmiddel en zetten wij bussen in?
Maak dan gebruik van onze gratis rolstoeltaxi. Bel hiervoor met NS Reisassistentie (op 030 235 7822) of chat met NS Klantenservice.Heb je een visuele beperking en hulp nodig?
Wij helpen je om van of naar het vervangend vervoer te komen. Bel hiervoor met NS Reisassistentie (op 030 235 7822) of chat met NS Klantenservice.
Bekijk alle veelgestelde vragen over werkzaamheden.