Naar content

Hoofdnavigatie

Naar content

Hoofdnavigatie

Op het station

Als je reist met een motorische beperking is het niet alleen prettig maar zelfs noodzakelijk om te weten hoe toegankelijk het station is. Welke voorzieningen zijn er op het station voor reizigers met een functiebeperking? Op deze pagina lees je alles over wat je mag verwachten op het station als je reist met een motorische beperking.


  • Toegankelijkheid van het station en het perron

    Bijna ieder perron op elk station in Nederland is drempelvrij bereikbaar via een lift of hellingbaan. Is het station alleen toegankelijk via poortjes, dan is er altijd een poortje met een extra brede doorgang voor je rolstoel of scootmobiel. Bijna ieder perron op elk station in Nederland is bereikbaar via een lift of hellingbaan: ProRail is op dit moment bezig om alle stations in Nederland rolstoeltoegankelijk te maken. Op de site van ProRail is te zien welke stations nog niet toegankelijk zijn. In 2030 moeten alle stations rolstoeltoegankelijk zijn.

  • Een vervoerbewijs kopen

    Je kunt op drie manieren reizen met de trein bij NS: 

    • Met een online gekocht E-ticket. Deze print je thuis en neem je mee tijdens je reis.
    • Met je persoonlijke of anonieme OV-chipkaart. Hier laad je saldo op en hiermee check je in en uit tijdens je reis.
    • Met een bij de NS-kaartautomaat of servicebalie gekochte, eenmalige OV-chipkaart.

    Wil je op het station een vervoerbewijs kopen? Dan kan dat bij de NS-kaartautomaat en bij de servicebalie. Bij zowel de kaartautomaat als de servicebalie kun je betalen met muntgeld en pin. Uiteraard betaal je geen balietoeslag als je jouw kaartje koopt bij de servicebalie. 

    Kun je vanwege een beperking niet zelfstandig met het openbaar vervoer reizen? Met een OV-Begeleiderskaart reist één begeleider gratis met je mee in de trein, metro, tram en bus.

  • Rolstoelvriendelijke NS-kaartautomaat

    Alle NS kaartautomaten zijn voorzien van de mogelijkheid tot contactloos betalen. Deze functionaliteit is geplaatst op een hoogte die ook voor rolstoelgebruikers benaderbaar is. Naast de standaard NS-kaartautomaten vind je op ruim vijftig stations een automaat waar je alleen saldo op kunt laden. Deze automaten staan binnen de poortjes en beschikken over een rolstoelmodus. Dit houdt in dat je linksonder op het scherm een rolstoelsymbool ziet staan. Als je hierop drukt, verplaatsen de knoppen zich naar de onderste helft van het scherm. Daarnaast zitten het pinapparaat en de OV-chipkaartlezer laag. Op deze manier kun je eenvoudig je saldo opladen.

  • Hulp bij de NS-kaartautomaat

    Kom je er even niet uit bij de NS-kaartautomaat en is er geen NS-medewerker in de buurt? Dan helpt onze Klantenservice je graag verder. Het gratis telefoonnummer (0800-0540) en het automaatnummer staan rechtsboven op de automaat, ook in braille en reliëf. Wij kijken op afstand met je mee en helpen je direct. Bijvoorbeeld met vragen over het laden van saldo op je OV-chipkaart of het kopen van een vervoerbewijs. Je kunt de handelingen zelf doen terwijl je de medewerker aan de telefoon hebt, of kunt de bediening van de kaartautomaat aan de medewerker overlaten, zodat je kunt meekijken. Onze medewerkers staan dag en nacht voor je klaar.

  • NS Service- en Alarmzuil

    Op een aantal grotere stations zijn servicemedewerkers aanwezig om al je vragen te beantwoorden en hulp te bieden waar nodig.  Ook vind je op het station Service- en Alarmzuilen. Bij kleinere stations zijn deze te vinden op het perron. Hier kun je 24 uur per dag, 7 dagen per week om informatie vragen.

    De Service- en Alarmzuil heeft twee knoppen:

    • een blauwe serviceknop (de bovenste knop)
    • een rode alarmknop (SOS) (de onderste knop)

    Het spreekgedeelte van de Service- en Alarmzuil zit op een hoogte die ook bereikbaar is als je in een rolstoel zit.

Voor reizigers met een motorische beperking zijn er in de trein diverse voorzieningen. Wil je weten welke dit zijn? Bekijk dan alvast de voorzieningen in de trein.