Naar content

Hoofdnavigatie

Thuis voorbereiden

Reis je met een motorische beperking en wil je thuis je reis voorbereiden? Dan zijn er verschillende mogelijkheden. Zo kun je thuis alvast je reis plannen met de Reisplanner en bekijken welke voorzieningen aanwezig zijn op jouw station. Ook kun je je reis boeken met NS Reisassistentie, waarbij een opgeleide assistentieverlener je helpt op het station en bij de in- en uitstap. Op deze pagina lees je alles over je reis thuis voorbereiden als je reist met een motorische beperking.


  • Plan je reis met de NS Reisplanner of de NS-app

    Zelfstandig in en uit de trein rijden met een hulpmiddel zoals rolstoel of scootmobiel is in steeds meer treinen mogelijk. In de NS Reisplanner kun je zien of het mogelijk is om jouw reis zelfstandig te maken of dat het nodig is om assistentie aan te vragen. Om de mogelijkheden op het door jou gewenste traject te bekijken, plan je een reis in de NS-app of op ns.nl. Bij de Extra opties kun je “Toon alleen toegankelijke reizen” aanvinken. Je krijgt dan inzicht waar je op het gekozen traject zelfstandig in en/of uit de trein kunt rijden en waar het nodig is om reisassistentie aan te vragen. 

    Je kunt je reis ook plannen met de NS-app. In de NS-app zie je daarnaast live waar de trein of bus rijdt en kun je meteen online je treinkaartje kopen. De app is gratis te downloaden in de App Store en de Google Play Store.

     

    Als het niet mogelijk is om zelfstandig te reizen op jouw gekozen station

    Het kan ook zijn dat beide opties niet mogelijk zijn en dat je moet uitwijken naar een ander vertrek- of aankomststation. Dan krijg je de melding “Er zijn geen reisadviezen gevonden”. Als dit het geval is, dan:

    • is het station nog niet toegankelijk, of
    • is de trein nog niet toegankelijk, of
    • heeft het station geen NS Reisassistentie.

    De NS Reisplanner toont (vooralsnog) alleen toegankelijke reizen met NS-treinen. Voor het deel dat je met een andere vervoerder reist, dien je de website van de betreffende vervoerder te raadplegen.

    Meer over de NS-app.

  • Check welke trein op jouw traject rijdt

    Onze nieuwste sprintertreinen van het type SNG en Flirt hebben een schuiftrede waardoor je in de meeste gevallen zelf de trein in en uit kunt rijden. Je checkt in de NS-app en de Reisplanner op NS.nl eenvoudig of deze trein rijdt, door jouw reis te selecteren en te klikken op de informatie over de trein.

    Hoe handiger en wendbaarder je bent met jouw hulpmiddel, des te makkelijker het is om zelfstandig te reizen. Lukt het je om een klein hoogteverschil te overbruggen, dan zal ook het in- of uitrijden van de trein je goed af gaan. Heb je verminderde armspierkracht of een hulpmiddel met kleine steunwieltjes of voetensteunen die erg laag zijn, dan raden we je aan NS Reisassistentie te boeken.

    Kies voor het inrijden altijd de deur met het blauwe rolstoelicoon. Deze deur blijft langer open dan de andere deuren zodat je de tijd hebt. Ga vervolgens naar de rolstoelplaats. Daar is ook een stoel voor een eventuele begeleider. Vanaf de rolstoelplaats is het rolstoeltoegankelijk toilet bereikbaar.

    Uitzondering vormt de sprintertrein van het type SLT dat nog niet is voorzien van een toilet. NS werkt hard aan de ombouw van deze treinen en eind 2021 hebben alle SLT-treinen een schuiftrede en een rolstoeltoegankelijk toilet.

    Nog niet eerder zelfstandig gereisd? Vraag dan gerust NS Reisassistentie aan en ervaar samen met de assistentieverlener het in- en uitrijden van de trein. Altijd hulp als het nodig is!

  • Vraag een OV-Begeleiderskaart aan

    Met een OV-Begeleiderskaart reist één begeleider gratis met je mee in de trein, metro, tram en bus. Een OV-Begeleiderskaart staat op jouw naam, dus je kunt bij iedere reis kiezen wie je meeneemt als begeleider. Reizen er meerdere begeleiders met je mee, dan moeten zij een geldig vervoerbewijs hebben

    Lees alles over de OV-Begeleiderskaart.

  • Vraag NS Reisassistentie aan voor je reis

    Hulp nodig bij het in-, over- of uitstappen? Met NS Reisassistentie helpt een opgeleide assistentieverlener je bij het in- en uitstappen. Je kunt NS Reisassistentie op drie manieren boeken: online via NS Reisassistentie, in de NS-app of telefonisch via 030-2357822. Voor het online boeken van NS Reisassistentie maak je eenmalig een Mijn NS-account aan. NS Reisassistentie is op dit moment beschikbaar op meer dan 140 stations in Nederland.

    Lees alles over NS Reisassistentie.

Voor reizigers met een motorische beperking zijn er op het station diverse voorzieningen. Denk aan bredere poortjes en kaartautomaten die te gebruiken zijn als je in een rolstoel zit. 

Bekijk de stationsvoorzieningen.