Go to content

Main navigation

NS Travel Assistance

If you travel with a physical disability and need help entering, exiting or transferring between trains, or if you need someone to guide you through the station, then you can take advantage of our free NS Travel Assistance. With NS Travel Assistance, a trained assistant will help you at the station and when boarding and exiting the train. You can request NS Travel Assistance for more than 140 stations in the Netherlands. NS Travel Assistance is available 24/7, so including for night trains. Here you can read all about how to request NS Travel Assistance for your journey.


How can I request NS Travel Assistance?

Due to the coronavirus control measures mandated by the government, NS Travel Assistance has made some changes to how it provides assistance. Read all about it at the relevant webpage.

To request NS Travel Assistance for your journey, you must first enter your data in your Mijn NS account. Here you can describe which mobility aids you use for travel, and whom to contact in the event of an emergency. You can also select whether you would like to receive a booking confirmation after requesting NS Travel Assistance for your journey, and if you would like to display NS Travel Assistance in the NS App. 

Once you have entered all of your data, there are three methods for requesting NS Travel Assistance:

  1. Online via NS Travel Assistance.
  2. In the NS-app
  3. By telephone via 030-2357822.

Don't have a Mijn NS account yet?

If you don't yet have a Mijn NS account, you can create one in just a few easy steps. If you need assistance creating your Mijn NS account, please feel free to call us at tel.: 030-751 51 55, and we would be happy to help.

1 Stap Verder service at major stations

With '1 Stap Verder', we offer travellers with visual impairment guidance to their connecting transportation upon arrival at one of the stations listed below. The travel assistant will guide you to the correct bus, tram or metro stop, the official taxi row, or the pick-up and drop-off lane at the station. 

You can request the 1 Stap Verder service by telephone via NS Customer Service (030 2357822) for the following stations:

  • Utrecht Centraal
  • Zwolle
  • Den Haag Centraal 
  • Amsterdam Centraal
  • Rotterdam Centraal

Contact NS Customer Service during your journey

If you have problems during the journey, you can call NS at 030 - 2357822, or you can contact NS Customer Service directly via the NS-App. We are standing by 24 hours per day. If you'd rather send a message, you can also contact us via WhatsApp. Simply open WhatsApp from the NS App under the heading 'NS Travel Assistance'. This service will initially be available on weekdays between 09:00 and 17:00, but we will gradually expand the service hours in the future. The NS App always shows if it is possible to send a message via WhatsApp.

Frequently Asked Questions

  • Wat zijn de voorwaarden voor reizen met NS Reisassistentie?

    Om veilig te kunnen reizen is het belangrijk dat je je houdt aan de reisvoorwaarden. Zorg voor een volledige reservering van je reis, en check of jouw hulpmiddel voldoet aan de voorwaarden. De Voorwaarden NS Reisassistentie vind je hier. Houd daarnaast rekening met het volgende:

    • Vraag reisassistentie altijd minimaal 1 uur voor je wilt vertrekken aan.
    • Vermeld de datum, de vertrektijd en het vertrek- en aankomststation van de reis die je wilt maken.
    • Het is helaas niet mogelijk om voor meerdere personen tegelijk reisassistentie aan te vragen

    In de boekingsbevestiging van je reis met assistentie staat de ontmoetingsplek op jouw station vermeld. Hier meld je je een kwartier voor vertrek. Onze medewerker helpt je bij het in-, over- en uitstappen. Hij of zij begeleidt je naar de trein en de uitgang van het aankomststation.

  • Welke hulpmiddelen en bagage zijn toegestaan?

    In de voorwaarden staat vermeld welke hulpmiddelen zijn toegestaan in de trein. Op ns.nl/reisassistentie onder ‘gegevens en instellingen’ kun je jouw hulpmiddel registeren, zodat wij je passende assistentie kunnen verlenen. Voor je (zware) bagage moet je zelf zorgen. Met vragen over je reis kun je uiteraard ook bij de assistentieverlener terecht.

  • Hoe kan ik mijn reis wijzigen of annuleren?

    Via ns.nl/reisassistentie of de NS-app kunt je jouw reis annuleren. Je kunt telefonisch jouw reis wijzigen via NS Klantenservice 030-2357822. Dit is niet mogelijk via de site.

  • Wat als er onderweg iets mis gaat?

    Heb je problemen tijdens de reis? Bel dan met NS op 030 - 2357822 of neem vanuit de NS-app direct contact op met NS Klantenservice. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar.

  • Waarom lukt het mij niet om in te loggen?

    Wanneer je niet kunt inloggen op ns.nl/reisassistentie, check dan je wachtwoord en vraag indien nodig via ns.nl/reisassistentie een nieuw wachtwoord aan. Lukt het dan nog niet, bel dan met NS Klantenservice via telefoonnummer 030-2357822. Ontvang je geen boekingsbevestiging, neem ook dan contact op met de NS Klantenservice op 030-2357822.

  • Hoe werkt NS Reisassistentie bij internationaal reizen en bij andere treinvervoerders?

    Het boeken van NS Reisassistentie voor internationale treinen kan alleen telefonisch via NS Klantenservice op 030-2357822, uiterlijk 48 uur voor vertrek. Het boeken van reisassistentie bij andere treinvervoerders binnen Nederland is wel mogelijk via ns.nl/reisassistentie. Wel kan het zijn dat voor het reizen met andere treinvervoerders andere regels gelden. Kijk hiervoor op de website van de desbetreffende vervoerder.

  • Is er begeleiding van en naar Schiphol Airport mogelijk?

    Ja, dat kan! Voor in- en uitstaphulp op het station Schiphol Airport kun je NS Reisassistentie aanvragen. Heb je een functiebeperking en wil je begeleiding van, naar of op het vliegveld? Maak dan gebruik van de service van Axxicom Airport Caddy. Meer informatie vind je online bij Axxicom Airport Caddy.