Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Abonnement pauzeren of opzeggen

Wil je je NS-abonnement pauzeren of opzeggen? Bekijk welke stappen je neemt per situatie.


Abonnement pauzeren

Reis je even wat minder? Dan kun je je NS Flex-abonnement pauzeren. Je wijzigt je abonnement dan in NS Flex Basis: je betaalt geen abonnementskosten, reist zonder korting, maar je hebt wél de voordelen van NS Flex.

Je pauzeert je kortingsabonnement zelf in NS Flex Basis in Mijn NS:

  1. Log in op Mijn NS
  2. Ga naar ´Bekijk en wijzig abonnement´
  3. Kies ´Wijzig abonnement´
  4. Kies voor NS Flex Basis

De wijziging gaat in zodra deze is verwerkt, meestal duurt dit zo’n 15 minuten. Je hoeft niet langs de NS-kaartautomaat.

Abonnement opzeggen

We hebben de verschillende situaties voor je op een rij gezet.

  • Abonnement NS Flex opzeggen

    Heb je een NS Flex-abonnement en wil je dat niet pauzeren, maar opzeggen? Dat kan elke maand via onze Klantenservice:

    Via een privébericht op Twitter of Facebook gaat het vaak het snelst.

  • Abonnement op saldo opzeggen

    Je kun je abonnement op saldo na het eerste contractjaar maandelijks opzeggen. We sturen je 7 weken voor de einddatum van je contractjaar een bericht.

    Neem contact op met onze Klantenservice:

    Via een privébericht op Twitter of Facebook gaat het vaak het snelst.

    Overstappen naar NS Flex?
    Wil je je abonnement opzeggen om over te stappen naar NS Flex? Dat kan al in het eerste contractjaar. Het is dan niet nodig om eerst je abonnement op te zeggen. Stap over naar NS Flex in Mijn NS

    Let op: sinds 1 december 2020 verkoopt NS geen abonnementen op saldo meer (met uitzondering van Dal Voordeel jaarabonnement op saldo). Heb je Keuzedagen? Dan kun je beter even wachten met overstappen naar NS Flex. Keuzedagen zijn er nog niet voor NS Flex. We ontwikkelen nog een alternatief.

  • Abonnement opzeggen voor een ander

    Je kunt alleen een abonnement beëindigen als je ook contracthouder bent. Dit kan weleens een ander persoon zijn dan de abonnementhouder, bijvoorbeeld als je als ouder het abonnement afsluit voor je kind, jonger dan 18 jaar.

    Neem contact op met onze Klantenservice:

    Via een privébericht op Twitter of Facebook gaat het vaak het snelst.

  • Abonnement opzeggen na overlijden kaarthouder

    Als de kaarthouder is overleden, kun je het abonnement altijd opzeggen. Neem contact op met onze Klantenservice:

    Via een privébericht op Twitter of Facebook gaat het vaak het snelst.

Nadat je hebt opgezegd

Wat gebeurt er nadat je hebt opgezegd?

  • Je krijgt van ons een bevestigingsmail met uitleg over het verwijderen van het abonnement van je OV-chipkaart. Je ziet ook tot welke datum je dit kunt doen.
  • Verwijder daarna zelf het abonnement van je OV-chipkaart bij een NS-kaartautomaat of een servicepunt van OV-chipkaart.
  • Pas na het verwijderen van je abonnement is de opzegging definitief en betaal je niet meer voor je abonnement.
  • Heb je je abonnement vooruitbetaald? Dan storten we het te veel betaalde bedrag automatisch terug op je rekening.

Je kunt je geldige OV-chipkaart gewoon blijven gebruiken bij NS of andere vervoerders.