Naar content

Hoofdnavigatie

Abonnement opzeggen

U kunt uw NS-abonnement op verschillende manieren opzeggen. Via een privébericht op Twitter of Facebook gaat dat het snelst. Om de beëindiging definitief te maken, moet u het abonnement na de opzegging zelf verwijderen van uw kaart. De NS-Business Card kunt u alleen online opzeggen.


Wanneer kunt u opzeggen

  • Uw doorlopende NS-abonnement (hoofdabonnement of bijabonnement) is na het eerste jaar maandelijks opzegbaar.
  • Het is niet mogelijk om tussentijds uw maandabonnement te beëindigen.

De beëindiging gaat in op dezelfde dag van de maand, als de dag waarop uw abonnement is gestart. 

Opzeggen

U kunt uw NS-abonnement op verschillende manieren opzeggen. Dit kan via:

  • een privébericht op Twitter
  • een privébericht op Facebook
  • Chat (maandag-vrijdag tussen 8-21 uur, zaterdag 9-17 uur, zondag gesloten)
  • telefonisch via 030 751 51 55 (24 uur per dag, 7 dagen per week)

De NS-Business Card kunt u alleen online opzeggen.

U kunt helaas geen abonnement voor een ander opzeggen. Uw eigen abonnement kunt u alleen beëindigen als u ook contracthouder bent.

Uw opzegging definitief maken

  • Nadat u bij NS heeft aangegeven dat u uw abonnement wilt beëindigen, ontvangt u van ons een bevestigingsmail.
  • Om de opzegging definitief te maken moet u uw abonnement verwijderen van uw OV-chipkaart (het zogenaamde deactiveren). In de bevestigingsmail staat vermeld hoe u uw abonnement kunt verwijderen van uw OV-chipkaart en staat de uiterste datum vermeld waarop u dit moet doen. Dit kunt u doen bij elk oplaadpunt voor de OV-chipkaart of bij de Tickets & Service balie op de grotere stations. 
  • Pas na het verwijderen van uw abonnement is de opzegging definitief en hoeft u niet meer te betalen. Als u uw abonnement vooruitbetaald heeft, storten wij het teveel betaalde bedrag daarna automatisch terug.

Uw OV-chipkaart na opzegging

Heeft u uw NS-abonnement opgezegd en van uw OV-chipkaart verwijderd? Dan kunt u deze gewoon blijven gebruiken voor reizen op saldo bij NS of bij andere vervoerders, zolang uw OV-chipkaart geldig is. Stapt u over naar een ander abonnement van NS, dan kunt u dit nieuwe abonnement eenvoudig op uw OV-chipkaart activeren.

Overstappen

Wilt u overstappen op een duurder abonnement? Dat kan altijd, ook binnen het eerste jaar. Naast deze opzegging moet u het abonnement van uw OV-chipkaart verwijderen. Overstappen op een goedkoper abonnement kan na het eerste jaar.

Opzegging bij contractverlenging

U ontvangt een bericht wanneer het nieuwe abonnementsjaar van uw doorlopende abonnement ingaat. Dit doen wij 7 weken voor de einddatum van elk abonnementsjaar. U kunt er dan voor kiezen om uw abonnement op te zeggen.

Abonnement opzeggen na overlijden kaarthouder

Als de kaarthouder is overleden kan het abonnement altijd worden opgezegd. Neem in het geval van overlijden van de kaarthouder contact op met NS Klantenservice. Wij zijn dag en nacht bereikbaar en helpen u met opzeggen van het abonnement of een ander NS-product en met eventueel teruggave van (een deel van) het abonnementsgeld.