Naar content

Hoofdnavigatie

Abonnement tijdelijk pauzeren of opzeggen

Door je abonnement flexibel te maken met NS Flex kun je tijdens de aangepaste dienstregeling vanwege de coronacrisis eenvoudig je abonnement pauzeren met NS Flex Basis. Hierbij betaal je geen abonnementskosten, maar kun je nog wel reizen als dit echt nodig is. Ook mensen die een NS Flex abonnement hebben, kunnen deze tijdelijk wijzigen naar NS Flex Basis. Op deze pagina vind je informatie over hoe je je abonnement tijdelijk kunt pauzeren of opzeggen.


Minder reizen in verband met het coronavirus

Reis jij door de huidige omstandigheden momenteel niet of veel minder? Dan adviseren we je je abonnement aan te passen of te wijzigen naar NS Flex Basis. Hiervoor betaal je geen abonnementskosten maar kun je, als dit toch echt nodig is, wel gebruikmaken van het OV zonder korting.

Zodra we weer volgens de normale dienstregeling gaan rijden, wijzig je NS Flex Basis in Mijn NS eenvoudig naar een NS Flex abonnement. Dan reis je weer met de korting die je gewend bent en maak je geen onnodige kosten. Overstappen naar NS Flex doe je in Mijn NS.

Reis je met een NS-Business Card? Ook dan kun je je abonnement tijdelijk stopzetten.

Tijdelijk pauzeren

Je kunt je NS Flex abonnement tijdelijk stopzetten in Mijn NS door je huidige abonnement te wijzigen in NS Flex Basis. Hierdoor heb je per direct geen abonnementskosten meer. Heb je een abonnement op saldo dan is het helaas niet mogelijk om je abonnement te pauzeren. Stap eenvoudig over naar NS Flex om wel van deze mogelijkheid gebruik te maken.

Reis je met een NS-Business Card, dan kun je je abonnement tijdelijk stopzetten in Mijn NS Zakelijk.

Let op!

Als je Keuzedagen of een Voordeelurenabonnement hebt, raden we je af om je abonnement aan te passen naar NS Flex, omdat dan beide Bijabonnementen vervallen. Neem in dit geval contact op met onze Klantenservice.

Heb je een Traject Vrij abonnement, houd er dan rekening mee dat dit abonnement nog niet als NS Flex abonnement verkrijgbaar is. Wanneer je t.z.t. weer wilt reizen met je abonnement, kun je een nieuwe aanvraag doen voor Traject Vrij.

Wil je toch opzeggen?

Je kunt je abonnement op de volgende momenten opzeggen:

  • Je abonnement op saldo (hoofdabonnement of bijabonnement) is na het eerste jaar maandelijks opzegbaar. Wil je je abonnement aanpassen naar NS Flex of een duurder abonnement op saldo, dan kan dit al in het 1e abonnementsjaar.
  • Heb je een abonnement op saldo, dan sturen we je 7 weken voor de einddatum van elk abonnementsjaar een bericht wanneer het nieuwe jaar ingaat. Je kunt er dan voor kiezen om je abonnement op te zeggen.
  • Een Jaarabonnement Fietsenstalling is na de eerste maand al opzegbaar.
  • Het is niet mogelijk om tussentijds je maandabonnement te beëindigen.

De beëindiging gaat in op dezelfde dag van de maand waarop je abonnement is gestart.

Een kaart opzeggen voor een ander

Je eigen abonnement kun je alleen beëindigen als je ook contracthouder bent. Je kunt helaas geen abonnement voor een ander opzeggen, tenzij je contracthouder bent.

Abonnement opzeggen na overlijden kaarthouder

Als de kaarthouder is overleden, kan het abonnement altijd worden opgezegd. Neem in het geval van overlijden van de kaarthouder contact op met NS Klantenservice. Wij zijn dag en nacht bereikbaar en helpen je met opzeggen van het abonnement of een ander NS-product en met eventueel teruggave van (een deel van) het abonnementsgeld.

Hoe kun je opzeggen?

De meeste NS-abonnementen kun je opzeggen via NS Klantenservice op de volgende manieren:

Via een privébericht op Twitter of Facebook gaat het vaak het snelst.

De NS-Business Card kun je online opzeggen via Mijn NS Zakelijk.

Nog een paar belangrijke dingen en dan ben je klaar

Nadat je bij NS hebt aangegeven dat je je abonnement wilt beëindigen, ontvang je van ons een bevestigingsmail. Hierin staat wat je moet doen om de opzegging definitief te maken:

  • Verwijder je abonnement van je OV-chipkaart. Dit kun je doen bij elk oplaadpunt voor de OV-chipkaart of bij de Tickets & Service balie op de grotere stations.
  • In de bevestigingsmail vind je ook de uiterste datum waarop je abonnement van je OV-chipkaart moet zijn verwijderd.
  • Pas na het verwijderen van je abonnement is de opzegging definitief en betaal je niet meer voor je abonnement.
  • Heb je je abonnement vooruitbetaald, dan storten wij het te veel betaalde bedrag automatisch terug.

Je OV-chipkaart na opzegging

Na verwijdering van je NS-abonnement van je OV-chipkaart kun je je kaart gewoon blijven gebruiken voor reizen op saldo bij NS of bij andere vervoerders, zolang je OV-chipkaart geldig is. Stap je over naar een ander abonnement van NS, dan kun je dit nieuwe abonnement eenvoudig op je OV-chipkaart plaatsen.