Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Energiebesparende maatregelen

Naast het duurzaam opwekken van energie, willen we ons energieverbruik ook verminderen. Het rijden, verwarmen/koelen en verlichten van treinen bepaalt ongeveer 90% van het elektriciteitsgebruik van NS. De rest van de elektriciteit wordt gebruikt voor de stations en de kantoren. In beide categorieën proberen we het energieverbruik lager te krijgen.


Bezettingsgraad verhogen

De beste manier om efficiënt om te gaan met energiegebruik is meer mensen vervoeren op momenten dat er ruimte is in de treinen. NS stimuleert reizen in de daluren door onder meer voordelige abonnementen aan te bieden.

Minder energieverbruik bij treinen

Moderne treinen, zoals de sprinters en de vernieuwde dubbeldekker, gebruiken minder elektriciteit dan hun voorgangers. Bij de inkoop en revisie van treinen is zuiniger omgaan met energie een aandachtspunt. NS heeft treinen bijvoorbeeld zo aangepast dat remenergie wordt terug geleverd aan de bovenleiding. Treinen die in de buurt rijden, gebruiken deze elektriciteit weer. NS-medewerkers Jos & Rob bedachten een uniek systeem hoe oude treinmotoren kunnen worden getest op energie-efficiënte wijze.

NS-medewerkers Jos & Rob bedachten een uniek systeem hoe oude treinmotoren kunnen worden getest op energie-efficiënte wijze.

De gemoderniseerde dubbeldekstreinen hebben een zuiniger klimaatsysteem en een intelligent lichtsysteem waardoor de intensiteit van de lampen wordt aangepast aan de hoeveelheid daglicht. Daarnaast doen we ook een beroep op het vakmanschap van onze treinmedewerkers. Met op tijd vertrekken, vlot optrekken en lang uitrollen bespaart de machinist aanzienlijke hoeveelheden elektricitei t. Ook bij het parkeren van treinen is winst te halen. Treinen worden uitgeschakeld om onnodig energieverbruik in de ‘wachtstand’ tegen te gaan.

Nederlandse treinen rijden met de slimme roltijd-app dat tijdens de rit energie bespaart. Machinist Peter legt uit hoe dit werkt.

Buiten de spits rijden veel lege treinen. Met een team knappe koppen plant NS-medewerker Jasper de meest efficiënte dienstregeling.

Buiten de spits rijden veel lege treinen. Met een team knappe koppen plant NS-medewerker Jasper de meest efficiënte dienstregeling.

Energiezuinige en klimaatadaptieve gebouwen

Voor de ontwikkeling van nieuwe stations heeft NS is samenwerking met Bureau Spoorbouwmeester en ProRail een aandachtspuntenlijst opgesteld waaraan nieuwe stations moeten voldoen. Naast duurzaamheidseisen, is ook de toekomstige klimaatadaptatie van het gebouw een belangrijk aandachtspunt. Dat betekent zoveel als: voldoet het gebouw ook bij een verandering in het klimaat? 

Ook bij vervanging, renovatie of verbouwing van onze stations en kantoren kiezen we voor duurzame oplossingen. Denk aan energiezuinigere materialen en installaties. Zo worden bijvoorbeeld bij de winkelunits, koeldeuren en slimme meters geplaatst. Ook sturen we op energiebesparend gedrag bij het winkelpersoneel. Dat geldt ook voor onze medewerkers in de kantoren. Denk dan bijvoorbeeld aan het afsluiten van enkele kantoorverdiepingen tijdens vakanties.  

Op stations zijn roltrappen de grootverbruikers van energie. NS-medewerker Christel laat zien hoe je een ‘spook-roltrap’ kunt voorkomen. 

Op stations zijn roltrappen de grootverbruikers van energie. NS-medewerker Christel laat zien hoe je een ‘spook-roltrap’ kunt voorkomen.