Naar content

Hoofdnavigatie

Hogesnelheidslijn

De Hogesnelheidslijn (HSL) is door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat tussen 2000 en 2006 aangelegd met als doel meer hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam, Brussel en Parijs. Over de HSL kunnen hogesnelheidstreinen rijden met een snelheid van meer dan 200 km/h. Over de HSL rijden dagelijks 246 treinen in hoge frequentie. Op het drukste tijdstip rijden er zo een zes treinen per uur. Zowel de Eurostar als Thalys rijden tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u. De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.

De HSL-Zuid is de eerste Nederlandse hogesnelheidslijn. Deze lijn bestaat uit 2 delen waarop met hoge snelheden gereden kan worden gereden: Hoofddorp - Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen naar de Belgische grens en gaat verder als Lijn 4 naar Antwerpen-Luchtbal. Op de rest van de route rijden de treinen over reguliere spoorlijnen. Door technische problemen liep de volledige ingebruikname van de lijn vertraging op. Op 7 september 2009 kon gestart worden met de eerste echte treindienst over de HSL tussen Schiphol en Rotterdam.

Meer over HSL

Het aantal treindiensten over de HSL is uitgebreid.

HSL binnenland

De Intercity direct rijdt de binnenlandse HSL-treindiensten tussen.

Eurostar

Eurostar rijdt 2 keer per dag van Londen naar Amsterdam.

IC Brussel

De IC Brussel rijdt sinds 2015 deels over de HSL.

Thalys

Thalys is dé hogesnelheidstrein tussen Nederland, België en Frankrijk.