Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

OV-chipkaart blokkeren en nieuwe aanvragen

Is je OV-chipkaart kwijt, beschadigd of gestolen? Bekijk per soort OV-chipkaart, wat je moet doen om een nieuwe kaart aan te vragen en weer te kunnen reizen.

Persoonlijke OV-chipkaart

OV-chipkaart blokkeren en nieuwe aanvragen

Het eerste wat je moet doen is je OV-chipkaart blokkeren op ov-chipkaart.nl. Zo zorg je dat niemand anders ermee kan reizen op jouw kosten.

En handig, daar kun je meteen een nieuwe kaart aanvragen. Binnen 5 werkdagen heb je hem in huis. We zetten je abonnement automatisch over.

OV-chipkaart blokkeren en nieuwe aanvragen

Reis je op saldo?

Als je op saldo reist, blokkeert Translink het saldo dat op je kaart staat binnen 24 uur. Zo kan niemand anders met deze kaart reizen.

Je krijgt dit saldo terug op je rekening, zodra je je nieuwe OV-chipkaart binnen hebt. Het kan 15 dagen duren voordat het geld op je rekening staat.

Ondertussen blijven reizen

Wil je blijven reizen terwijl je wacht op je nieuwe OV-chipkaart? Reis dan met een ander vervoerbewijs en vraag de kosten hiervan terug.

Je reiskosten terugvragen

Tijdelijk Reisrecht aanvragen

Een andere manier om te blijven reizen, is door Tijdelijk Reisrecht aan te vragen. Dit kan op 2 manieren:

  • Ga naar een van onze servicebalies op het station.
  • Neem contact op met onze Klantenservice.

Couponcode

Je krijgt een couponcode om een e-ticket mee te kopen. De voorwaarden van je abonnement gelden ook voor dat e-ticket. Je betaalt dus alleen de reiskosten zoals je gewend bent.

Zo werkt een couponcode inwisselen

Blijven reizen met je studentenreisproduct

Als je wil blijven reizen, vraag dan een tijdelijk studentenreisproduct aan. Dit regel je meestal binnen een uur. Aanvragen kun je het beste doen met DigiD, maar zonder DigiD kan ook.

Tijdelijk studentenreisproduct aanvragen met DigID

Tijdelijk studentenreisproduct aanvragen zonder DigID

Anonieme OV-chipkaart

Had je een anonieme OV-chipkaart? Dan hebben we geen gegevens van je. En kunnen we de kaart ook niet voor je blokkeren, vervangen of je saldo terugstorten.

Vraag dus zelf een nieuwe OV-chipkaart aan. Ondertussen kun je ook reizen met je betaalpas.

Nieuwe anonieme OV-chipkaart aanvragen

Persoonlijke OV-chipkaart

OV-chipkaart blokkeren en nieuwe aanvragen

Het eerste wat je moet doen is je OV-chipkaart blokkeren op ov-chipkaart.nl. Zo zorg je dat niemand anders ermee kan reizen op jouw kosten.

En handig, daar kun je meteen een nieuwe kaart aanvragen. Binnen 5 werkdagen heb je hem in huis. We zetten je abonnement automatisch over.

Reis je op saldo?

Als je op saldo reist, blokkeert Translink het saldo dat op je kaart staat binnen 24 uur. Zo kan niemand anders met deze kaart reizen.

Je krijgt dit saldo terug op je rekening, zodra je je nieuwe OV-chipkaart binnen hebt. Het kan 15 dagen duren voordat het geld op je rekening staat.

Ondertussen blijven reizen

Wil je blijven reizen terwijl je wacht op je nieuwe OV-chipkaart? Reis dan met een ander vervoerbewijs en vraag de kosten hiervan terug.

Tijdelijk Reisrecht aanvragen

Een andere manier om te blijven reizen, is door Tijdelijk Reisrecht aan te vragen. Dit kan op 2 manieren:

  • Ga naar een van onze servicebalies op het station.
  • Neem contact op met onze Klantenservice.

Couponcode

Je krijgt een couponcode om een e-ticket mee te kopen. De voorwaarden van je abonnement gelden ook voor dat e-ticket. Je betaalt dus alleen de reiskosten zoals je gewend bent.

Blijven reizen met je studentenreisproduct

Als je wil blijven reizen, vraag dan een tijdelijk studentenreisproduct aan. Dit regel je meestal binnen een uur. Aanvragen kun je het beste doen met DigiD, maar zonder DigiD kan ook.

Anonieme OV-chipkaart

Had je een anonieme OV-chipkaart? Dan hebben we geen gegevens van je. En kunnen we de kaart ook niet voor je blokkeren, vervangen of je saldo terugstorten.

Vraag dus zelf een nieuwe OV-chipkaart aan. Ondertussen kun je ook reizen met je betaalpas.