Veelgestelde vragen Parkeren op straat
Heb je een vraag over parkeren met de NS-app? Of betalen? Bekijk hier alle veelgestelde vragen over parkeren op straat.
Hoe het parkeren werkt
Kan ik parkeren met mijn NS-abonnement?
Kan ik parkeren met mijn NS-abonnement?
Ja, je kunt parkeren met een NS Flex-abonnement (ook NS Flex Basis). Dat is een abonnement waarbij je achteraf betaalt voor je gemaakte reizen. Heb je een abonnement waarmee je op saldo reist? Dan kan je niet via de NS-app parkeren en met je abonnement betalen.
Log in op Mijn NS en bekijk welk abonnement er op je OV-chipkaart staat.
Ja, je kunt parkeren met een NS Flex-abonnement (ook NS Flex Basis). Dat is een abonnement waarbij je achteraf betaalt voor je gemaakte reizen. Heb je een abonnement waarmee je op saldo reist? Dan kan je niet via de NS-app parkeren en met je abonnement betalen.
Log in op Mijn NS en bekijk welk abonnement er op je OV-chipkaart staat.
Hoe weet ik of ik met mijn NS-Business Card op straat mag parkeren?
Hoe weet ik of ik met mijn NS-Business Card op straat mag parkeren?
Zo zie je of je op straat mag parkeren met je NS-Business Card:
- Log in op Mijn NS Zakelijk voor kaarthouders en klik op ‘Mijn NS-Business Card’.
- Bekijk of de dienst 'parkeren op straat' aan- of uitstaat. Goed om te weten: 'aan' betekent dat je de dienst kunt gebruiken. Je betaalt pas als je echt parkeert.
- Staat parkeren uit? Vraag dan je werkgever deze dienst aan te zetten in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen onder ‘Kaarten en kaarthouders beheren’. Of doe dit als zzp'er zelf.
Gebruik je NS Go?
Dan kun je parkeren op straat zelf toevoegen.
Zo zie je of je op straat mag parkeren met je NS-Business Card:
- Log in op Mijn NS Zakelijk voor kaarthouders en klik op ‘Mijn NS-Business Card’.
- Bekijk of de dienst 'parkeren op straat' aan- of uitstaat. Goed om te weten: 'aan' betekent dat je de dienst kunt gebruiken. Je betaalt pas als je echt parkeert.
- Staat parkeren uit? Vraag dan je werkgever deze dienst aan te zetten in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen onder ‘Kaarten en kaarthouders beheren’. Of doe dit als zzp'er zelf.
Gebruik je NS Go?
Dan kun je parkeren op straat zelf toevoegen.
Waar kan ik parkeren?
Waar kan ik parkeren?
Je kunt in vrijwel alle gemeenten in Nederland parkeren met de NS-app. De app ziet waar jij en je voertuig staan en laat op het de kaart de verschillende parkeerzones zien.
Het enige dat jij hoeft te doen, is op de parkeerzone klikken waar je je voertuig hebt geparkeerd of het nummer van de parkeerzone in de zoekbalk invoeren. Doorloop daarna de stappen in de app.
Staat je parkeerzone er niet tussen? Dan is parkeren met de NS-app niet mogelijk. Betaal dan zelf bij de parkeerautomaat.
Je kunt in vrijwel alle gemeenten in Nederland parkeren met de NS-app. De app ziet waar jij en je voertuig staan en laat op het de kaart de verschillende parkeerzones zien.
Het enige dat jij hoeft te doen, is op de parkeerzone klikken waar je je voertuig hebt geparkeerd of het nummer van de parkeerzone in de zoekbalk invoeren. Doorloop daarna de stappen in de app.
Staat je parkeerzone er niet tussen? Dan is parkeren met de NS-app niet mogelijk. Betaal dan zelf bij de parkeerautomaat.
Hoelang mag ik parkeren?
Hoelang mag ik parkeren?
Dat verschilt per parkeerzone. We laten in de app bij de parkeerzone de maximale parkeerduur zien, zodat je weet hoe lang je mag parkeren.
Let op: wij stoppen je parkeersessie automatisch na 24 uur. Wil je je parkeersessie eerder stoppen? Zet dan zelf het parkeren stop in onze app. Of start na 24 uur een nieuwe sessie als je langer wilt parkeren. Zo voorkom je een boete.
Dat verschilt per parkeerzone. We laten in de app bij de parkeerzone de maximale parkeerduur zien, zodat je weet hoe lang je mag parkeren.
Let op: wij stoppen je parkeersessie automatisch na 24 uur. Wil je je parkeersessie eerder stoppen? Zet dan zelf het parkeren stop in onze app. Of start na 24 uur een nieuwe sessie als je langer wilt parkeren. Zo voorkom je een boete.
Kan ik een parkeerplek reserveren?
Kan ik een parkeerplek reserveren?
Nee, je kunt geen parkeerplek reserveren. Parkeer je auto eerst op een beschikbare parkeerplek en start daarna het parkeren.
Nee, je kunt geen parkeerplek reserveren. Parkeer je auto eerst op een beschikbare parkeerplek en start daarna het parkeren.
Hoe kan ik mijn kenteken toevoegen of wijzigen?
Hoe kan ik mijn kenteken toevoegen of wijzigen?
Je kenteken toevoegen of wijzigen doe je als volgt:
- Ga in de app naar de kaart en kies een parkeerzone
- Klik op 'Kenteken toevoegen'. Of als je je bestaande kenteken wilt wijzigen voor 'Wissel kenteken'.
- Voeg je kenteken toe of wijzig dit.
- Klik op 'Doorgaan'
Je kenteken toevoegen of wijzigen doe je als volgt:
- Ga in de app naar de kaart en kies een parkeerzone
- Klik op 'Kenteken toevoegen'. Of als je je bestaande kenteken wilt wijzigen voor 'Wissel kenteken'.
- Voeg je kenteken toe of wijzig dit.
- Klik op 'Doorgaan'
Hoe zit het met de privacy?
Hoe zit het met de privacy?
Bij alles wat we doen, zijn onze privacy voorwaarden van toepassing. Lees onze voorwaarden op ns.nl/privacy.
Bij alles wat we doen, zijn onze privacy voorwaarden van toepassing. Lees onze voorwaarden op ns.nl/privacy.
Kan ik ook in garages parkeren?
Kan ik ook in garages parkeren?
Nee, je kan op dit moment alleen nog op straat parkeren. Op termijn kan je met je NS-Business Card ook in parkeergarages terecht.
Nee, je kan op dit moment alleen nog op straat parkeren. Op termijn kan je met je NS-Business Card ook in parkeergarages terecht.
Parkeren starten en stoppen
Hoe start ik het parkeren?
Hoe start ik het parkeren?
Parkeer eerst je voertuig en open daarna de NS-app.
- Ga naar de kaart onderin je scherm. Je ziet op het kaartje alle parkeerzones bij jou in de buurt staan.
- Tik op de parkeerzone waar je voertuig geparkeerd staat en doorloop de stappen.
- Voeg bijvoorbeeld het kenteken van je voertuig toe.
Na het doorlopen van de stappen, start je het parkeren.
Parkeer eerst je voertuig en open daarna de NS-app.
- Ga naar de kaart onderin je scherm. Je ziet op het kaartje alle parkeerzones bij jou in de buurt staan.
- Tik op de parkeerzone waar je voertuig geparkeerd staat en doorloop de stappen.
- Voeg bijvoorbeeld het kenteken van je voertuig toe.
Na het doorlopen van de stappen, start je het parkeren.
Hoe stop ik het parkeren?
Hoe stop ik het parkeren?
Ga naar de NS-app. Ga naar de kaart of tik op de parkeermelding onderin je scherm. Je kunt daarna direct het parkeren stoppen en wegrijden.
Ga naar de NS-app. Ga naar de kaart of tik op de parkeermelding onderin je scherm. Je kunt daarna direct het parkeren stoppen en wegrijden.
Ik sta geparkeerd terwijl er geen betaald parkeren geldt.
Ik sta geparkeerd terwijl er geen betaald parkeren geldt.
We herkennen de zone waarin je parkeert en de tijden voor betaald parkeren die daar gelden. Je betaalt alleen voor de tijden waarop het betaald parkeren geldt.
We herkennen de zone waarin je parkeert en de tijden voor betaald parkeren die daar gelden. Je betaalt alleen voor de tijden waarop het betaald parkeren geldt.
Ik ben vergeten het parkeren stop te zetten.
Ik ben vergeten het parkeren stop te zetten.
Dat is vervelend, maar kan natuurlijk gebeuren. Stop het parkeren alsnog in de app. Na 24 uur stoppen wij je parkeersessie automatisch.
We zetten de parkeerkosten op je maandelijkse factuur. Of schrijven het (in het geval van NS Flex) meteen van je rekening af als de kosten hoger zijn dan € 25.
Wil je (een deel van) je parkeerkosten terug?
Neem dan contact op met de gemeente waar je auto geparkeerd stond, of met de parkeeruitvoerder.
Dat is vervelend, maar kan natuurlijk gebeuren. Stop het parkeren alsnog in de app. Na 24 uur stoppen wij je parkeersessie automatisch.
We zetten de parkeerkosten op je maandelijkse factuur. Of schrijven het (in het geval van NS Flex) meteen van je rekening af als de kosten hoger zijn dan € 25.
Wil je (een deel van) je parkeerkosten terug?
Neem dan contact op met de gemeente waar je auto geparkeerd stond, of met de parkeeruitvoerder.
Kosten en betalen
Hoeveel kost het parkeren?
Hoeveel kost het parkeren?
De kosten zijn per parkeerzone verschillend. Kies in onze app op de kaart een parkeerzone en je ziet de kosten per uur staan.
Daarnaast betaal je over het parkeren € 0,25 aan transactiekosten. Dit zijn vaste kosten die je betaalt elke keer dat jij parkeert.
De kosten zijn per parkeerzone verschillend. Kies in onze app op de kaart een parkeerzone en je ziet de kosten per uur staan.
Daarnaast betaal je over het parkeren € 0,25 aan transactiekosten. Dit zijn vaste kosten die je betaalt elke keer dat jij parkeert.
Hoe betaal ik voor parkeren?
Hoe betaal ik voor parkeren?
Alle parkeerkosten onder de € 25 schrijven we maandelijks van je rekening af. Tegelijk met de kosten van je NS Flex-abonnement. Moet je meer dan € 25 betalen? Dan schrijven we het bedrag meteen van je rekening af.
Reis je met een NS-Business Card?
Dan zetten we de kosten voor parkeren maandelijks op je factuur.
Alle parkeerkosten onder de € 25 schrijven we maandelijks van je rekening af. Tegelijk met de kosten van je NS Flex-abonnement. Moet je meer dan € 25 betalen? Dan schrijven we het bedrag meteen van je rekening af.
Reis je met een NS-Business Card?
Dan zetten we de kosten voor parkeren maandelijks op je factuur.
Waar vind ik mijn gemaakte parkeerkosten en -tijd?
Waar vind ik mijn gemaakte parkeerkosten en -tijd?
Bekijk de parkeerkosten, -tijd en -locatie bij je Reishistorie in Mijn NS.
Bekijk de parkeerkosten, -tijd en -locatie bij je Reishistorie in Mijn NS.
Ik heb teveel betaald.
Ik heb teveel betaald.
Wij krijgen de gemaakte parkeerkosten door van de parkeeruitvoerder.
Herken je de kosten niet die op je factuur staan?
Neem dan contact op met die parkeeruitvoerder. Als je op straat hebt geparkeerd dan is dit vaak de gemeente.
Wij krijgen de gemaakte parkeerkosten door van de parkeeruitvoerder.
Herken je de kosten niet die op je factuur staan?
Neem dan contact op met die parkeeruitvoerder. Als je op straat hebt geparkeerd dan is dit vaak de gemeente.
Ik heb een boete gekregen voor verkeerd of te lang parkeren.
Ik heb een boete gekregen voor verkeerd of te lang parkeren.
Maak binnen 6 weken na het ontvangen van de boete bezwaar bij de gemeente waar je voertuig geparkeerd stond. Bij veel gemeenten kun je via de website bezwaar maken.
Maak binnen 6 weken na het ontvangen van de boete bezwaar bij de gemeente waar je voertuig geparkeerd stond. Bij veel gemeenten kun je via de website bezwaar maken.
Problemen tijdens het parkeren
Ik kan parkeren niet stoppen.
Ik kan parkeren niet stoppen.
Ga naar de kaart of tik op de parkeermelding onderin je scherm. Je kunt daarna het parkeren stoppen en wegrijden.
Lukt dit niet? Neem contact op met de Klantenservice. We helpen je graag verder.
Ga naar de kaart of tik op de parkeermelding onderin je scherm. Je kunt daarna het parkeren stoppen en wegrijden.
Lukt dit niet? Neem contact op met de Klantenservice. We helpen je graag verder.
Mijn parkeerzone staat er niet tussen.
Mijn parkeerzone staat er niet tussen.
Open onze app opnieuw en kijk of de parkeerzone er tussen staat.
Zie je de parkeerzone nog steeds niet?
Dan is parkeren met de NS-app op de plek waar jij geparkeerd staat niet mogelijk. Betaal zelf bij de parkeerautomaat om een boete te voorkomen.
Open onze app opnieuw en kijk of de parkeerzone er tussen staat.
Zie je de parkeerzone nog steeds niet?
Dan is parkeren met de NS-app op de plek waar jij geparkeerd staat niet mogelijk. Betaal zelf bij de parkeerautomaat om een boete te voorkomen.
Ik heb een boete gekregen voor verkeerd of te lang parkeren.
Ik heb een boete gekregen voor verkeerd of te lang parkeren.
Maak binnen 6 weken na het ontvangen van de boete bezwaar bij de gemeente waar je voertuig geparkeerd stond. Bij veel gemeenten kun je via de website bezwaar maken.
Maak binnen 6 weken na het ontvangen van de boete bezwaar bij de gemeente waar je voertuig geparkeerd stond. Bij veel gemeenten kun je via de website bezwaar maken.
Ik heb geparkeerd op straat, maar er staat ‘Onbekend’ als titel in het transactieoverzicht in de NS-app.
Ik heb geparkeerd op straat, maar er staat ‘Onbekend’ als titel in het transactieoverzicht in de NS-app.
Wanneer je ‘Onbekend’ als titelnaam bij een transactie ziet, is dit een parkeertransactie geweest. In de omschrijving staat wel de locatie, datum en tijdstip van je parkeertransactie aangegeven. Hiermee kun je controleren of dit juist is.
Wanneer je ‘Onbekend’ als titelnaam bij een transactie ziet, is dit een parkeertransactie geweest. In de omschrijving staat wel de locatie, datum en tijdstip van je parkeertransactie aangegeven. Hiermee kun je controleren of dit juist is.