Naar content

Hoofdnavigatie

Instaptarief

Als u incheckt, berekent NS een instaptarief. Bij een vergeten check-uit brengen wij dit tarief in rekening. Zijn uw werkelijke reiskosten lager dan het instaptarief, dan heeft u recht op teruggave van het teveel betaalde bedrag. Een vergeten check-uit kunt u corrigeren door binnen 6 uur na uw reis alsnog uit te checken bij een paaltje of poortje van NS. 


Instaptarief per abonnement

 De hoogte van het instaptarief is afhankelijk van uw abonnement:

  • Voor een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart zonder abonnement is dit € 20.
  • Voor een OV-chipkaart met Dal Vrij, Weekend Vrij, Dal Voordeel, Altijd Voordeel of Voordeelurenabonnement is dit € 10. Hetzelfde geldt voor een Studentenreisproduct. Voor Weekend Vrij en Dal Vrij geldt dat u alleen een instaptarief betaalt als u buiten de periode reist waarin u onbeperkt mag reizen.
  • Voor Altijd Vrij en Traject Vrij geldt geen instaptarief.

Business Card

Wanneer u niet in- of uitcheckt, kunnen wij de ritprijs niet bepalen en brengen wij een correctietarief in rekening. De correctietarieven kunnen per abonnement verschillen. Dit wordt altijd via de factuur verrekend. 

Geld terugvragen

Zijn uw werkelijke reiskosten lager dan het instaptarief, dan heeft u te veel betaald. Dat geld kunt u vanaf 24 uur na de desbetreffende rit, maar binnen 6 maanden terugvragen.