Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Complexiteit reiniging treinen

NS wil graag reizigers in een schone trein via schone stations naar hun bestemming brengen. Een schone trein draagt bij aan een comfortabele reis voor onze reizigers en biedt een prettige werkplek voor onze collega’s op trein. Iedere dag rijden er ongeveer 600 treinen in de dienstregeling die schoongemaakt moeten worden. Hiervoor werken we samen met ongeveer 1000 collega’s van schoonmaakpartners. Helaas zijn onze treinen aan de binnen- en buitenzijde niet altijd zo schoon als we eigenlijk willen. En juist een trein die minder schoon is dan verwacht, valt extra op.


Waarom verloopt het reinigen van treinen momenteel niet vlekkeloos?

Een reden is dat zowel NS als de schoonmaakpartners te maken hebben met een personeelstekort. Ten tweede is het logistiek proces van NS complex. Je rijdt niet even met je trein naar de wasstraat. Het is een lastige puzzel om met beperkte ruimte op het spoor alle schoonmaak- en technische werkzaamheden uit te voeren, treinen te parkeren en weer op de juiste plek te hebben voor de dienstregeling. Dan lukt het helaas niet altijd om een trein ook op tijd op de juiste plek te krijgen om schoon te maken.

Wat doet de NS hieraan?

De krappe arbeidsmarkt en logistieke complexiteit zijn niet op de korte termijn opgelost. Daarom werken we aan korte en lange termijn verbeteringen. We proberen samen met schoonmaakpartners de branche aantrekkelijk te houden voor werkzoekenden. Ook willen we de schoonmaakmedewerkers die in de treinreiniging werken graag behouden, want ze leveren een belangrijke bijdrage aan onze dienstverlening voor reizigers en collega’s! Daarnaast is ook NS druk met het werven van nieuwe collega's.

Reiniging binnenzijde van de treinen

Elke trein die in de dienstregeling rijdt, maken we eens in de 24 uur aan de binnenzijde schoon. Denk hierbij aan losse vervuiling en vlekken verwijderen, prullenbakken legen en toiletten schoonmaken. Eens per week worden vloer, ramen of stoelen gereinigd. Een grondige reiniging van de hele trein vindt iedere drie maanden plaats. Ook tijdens de inzet van een trein in de dienstregeling maken we schoon. Op locaties waar een trein keert en langer stilstaat en tijdens de rit reizen schoonmakers mee. Met reizigers in een trein kunnen we niet alles schoonmaken, de focus ligt op losse vervuiling, prullenbakken legen en storende vlekken verwijderen. Als de tijd het toelaat, worden hier ook de toiletten extra gereinigd. 

We bekijken hoe we schoonmaakmedewerkers zo optimaal mogelijk kunnen inzetten. De planning voor het schoonmaken tijdens de dienstregeling doen we op basis van data over bijvoorbeeld het aantal reizigers, specifieke evenementen of meldingen van reizigers en personeel in welke treinen de meeste vervuiling wordt aangetroffen. Dat kan elke dag anders zijn. Zo kunnen we gericht schoonmaken en flexibel inspelen op wat de dienstregeling, reizigers en collega’s nodig hebben. 

Reiniging buitenzijde van de treinen

Verspreid over Nederland hebben we 13 treinwasinstallaties. Idealiter willen we hier onze treinen elke twee weken met zeep wassen en eens in de 60 dagen een extra stevige reinigingsbeurt geven. Zoals eerder aangegeven, zijn de beperkingen niet zomaar opgelost, dat heeft tijd nodig. Op korte termijn kijken we hoe we de meest vieze treinen het beste zo snel mogelijk schoon kunnen krijgen in onze treinwasinstallaties of via een arbeidsintensieve handmatige wasbeurt. Ook testen we nieuwe duurzame reinigingsmiddelen en zijn in 2023 reinigingsdoeken voor het sneller reinigen van de ruit en de seinen op de kop van de trein geïntroduceerd.

Voor de lange termijn herontwerpen we het reinigingsproces voor de buitenzijde zodat we dit structureel goed en duurzaam inrichten. We onderzoeken innovatieve technologieën die kunnen helpen de buitenkant van de treinen langer schoon te houden en makkelijker schoon te krijgen, op een zo duurzaam en milieuvriendelijk mogelijke manier. Op een aantal Sprinter-treinstellen is een coating aangebracht als proef en de resultaten zijn positief. NS gaat stapsgewijs kijken hoe meer treinen een vuilwerende coating kunnen krijgen. Dit doet we in samenwerking met universiteiten en marktpartijen.

Hoe kunnen reizigers helpen? 

Reizigers kunnen meehelpen om de treinen aantrekkelijk te houden door hun plek en het toilet na gebruik netjes achter te laten. Als de vuilnisbakjes vol zitten, hun afval mee te nemen en elders in een afvalbak te gooien. Ook kunnen zij eventuele storende vervuiling melden via de NS app. Dit kan zo: Onderaan bij ‘meer’ in de NS-app staat ‘Hoe was je reis?’ Reizigers kunnen daarin een waardering aangeven voor de treinreis o.a. voor de reiniging. De meldingen worden gemonitord en indien nodig ondernemen wij hier zo snel mogelijk actie op.