Naar content

Hoofdnavigatie

Naar content

Hoofdnavigatie

Veelgestelde vragen

OV-fiets is de makkelijke huurfiets voor het laatste stukje van je reis. Als je met de trein aankomt op het station, huur je snel en eenvoudig een OV-fiets en fiets je verder naar je afspraak. Er zijn bijna 300 huurlocaties: op veel stations, bij bus- of metrohaltes en bij P+R terreinen.


Wil je weten hoe de OV-fiets werkt? Bekijk dan de pagina Hoe werkt de OV-fiets?.

Je OV-fiets huren

  • Kan ik meerdere OV-fietsen huren op één OV-chipkaart?

    Ja, dat kan! Heb je een OV-fietsabonnement op je OV-chipkaart, dan kun je per keer maximaal twee OV-fietsen huren. In een bewaakte fietsenstalling scant de medewerker twee keer je OV-chipkaart. Bij een zelfservice fietsenstalling, OV-fietspunt, OV-fietskluis, fietscaroussel en fietsbox doorloop je twee keer het huurproces op de terminal. 

  • Hoe check ik of en hoeveel OV-fietsen er beschikbaar zijn op mijn huurlocatie?

    Je kunt op twee manieren checken of op jouw huurlocatie OV-fietsen beschikbaar zijn: via NS.nl en in de NS-app

    Beschikbaarheid checken via NS.nl

    Vul hier een plaats, station of huurlocatie in en klik op 'Bekijk op kaart'. Op basis van je zoekopdracht worden OV-fiets locaties in de buurt getoond. Bij elke locatie staat het aantal beschikbare OV-fietsen, de openingstijden en meer informatie over de locatie.

    Beschikbaarheid checken in de NS-app

    Open de app, kies in het menu onder het kopje 'Meer' het onderdeel 'OV-fiets' en zoek jouw station. Je ziet meteen of en hoeveel OV-fietsen er beschikbaar zijn. Tik op een locatie voor meer informatie. Heb je de NS-app nog niet? Deze is gratis te downloaden in de App Store of Google Play Store.

    Let op: Het getoonde beschikbaarheidscijfer kan op momenten afwijken van het werkelijke aantal beschikbare OV-fietsen. De informatie wordt iedere 15 minuten bijgewerkt en kan dus een paar minuten achterlopen. 

  • Hoe kan ik zien of er een storing is op mijn huurlocatie?

    Wanneer je per station een OV-fiets zoekt, zie je automatisch of er op jouw huurlocatie een storing is. Wil je een storing doorgeven die nog niet in het actuele overzicht is opgenomen? Neem dan contact op met NS Klantenservice.

  • Ik heb NS Flex. Kan ik dan ook een OV-fiets huren?

    Ja. Met NS Flex kun je direct een OV-fiets huren. Je hoeft niet eerst het OV-fietsabonnement af te sluiten.

  • Kan ik een OV-fiets huren met een anonieme OV-chipkaart?

    Nee. Om een OV-fiets te huren heb je het OV-fietsabonnement nodig. Deze kun je alleen afsluiten op je persoonlijke OV-chipkaart. Maak je gebruik van NS Flex, dan kun je direct een OV-fiets huren.

  • Kan ik mijn OV-fiets reserveren?

    Nee, je kunt geen OV-fiets reserveren. Wel kun je het aantal beschikbare OV-fietsen checken op jouw gewenste huurlocatie. Dit doe je door in de NS-app jouw station te zoeken, of door een huurlocatie te zoeken op NS.nl

    Let op: Het getoonde beschikbaarheidscijfer kan op momenten afwijken van het werkelijke aantal beschikbare OV-fietsen. De informatie wordt iedere 15 minuten bijgewerkt en kan dus een paar minuten achterlopen. 

  • Wat moet ik doen als ik pech krijg onderweg?

    Pech onderweg, zoals bijvoorbeeld een lekke band? Breng de OV-fiets dan terug naar de stalling. De band wordt daar kosteloos geplakt of vervangen. Als je de OV-fiets ergens anders laat repareren, vergoeden wij deze kosten niet. 

    Check altijd je OV-fiets als je hem ophaalt bij de stalling of het verhuurpunt. Mocht je direct na het ophalen merken dat er iets mis is met je OV-fiets, dan mag je deze binnen 10 minuten gratis omruilen voor een andere OV-fiets. 

  • Waarom staan de kosten van OV-fiets op mijn NS Flex factuur onder 'NS Fiets'?

    Bij NS Flex ontvang je maandelijk één factuur. Op het voorblad zijn de kosten van alle deur-tot-deur-diensten gebundeld. Heb je je fiets gestald in een NS Fietsenstalling én ergens een OV-fiets gehuurd, dan vind je deze kosten gebundeld onder het kopje 'NS Fiets'. Verderop op je factuur vind je de factuurspecificatie, waarin deze kosten alsnog zijn opgesplitst. 

    Bekijk hier een voorbeeldfactuur mét uitleg.

  • Kan ik een OV-fiets met een kinderzitje huren?

    Nee, je kunt geen OV-fiets met een kinderzitje huren. OV-fietsen zijn alleen in één standaarduitvoering te huur. 

Je OV-fiets inleveren

  • Kan ik een OV-fiets op een andere locatie inleveren dan waar ik hem heb gehuurd?

    Ja, dat kan, maar je betaalt hier wel een toeslag van € 10 voor.

  • Ik heb de fiets ingeleverd maar krijg toch bericht dat ik de fiets nog heb. Wat nu?

    Neem contact op met NS Klantenservice. Dat kan via Twitter (@NS_online), Facebook, chat of telefonisch op telefoonnummer (030) 751 5155. We helpen je graag.

  • Ik kan bij een onbemande OV-fietshuurlocatie de sleutel niet inleveren, wat nu?

    Lukt het niet om de OV-fiets terug te brengen bij een onbemande OV-fietshuurlocatie? Bij alle onbemande OV-fietshuurlocaties is er als back-up een dropbox waar je je sleutel in kunt leveren. Deze heeft ongeveer de grootte van een A4’tje en is NS-blauw. Open het klepje van de box om je sleutel erin te gooien. Neem daarna contact op met NS Klantenservice om aan te geven waar je de OV-fiets achter hebt gelaten en de verhuring te stoppen. 

    Let op: zolang de fiets niet is gescand, huur je de OV-fiets. De risico's van eventueel buiten parkeren zijn voor jezelf.

  • Ik verwacht pas na sluitingstijd terug te keren naar de stalling, wat nu?

    Bij een bemand OV-fietsverhuurpunt (zoals een bewaakte fietsenstalling) kun je je gehuurde OV-fiets tijdens openingstijden terugbrengen bij de beheerder van de stalling. Keer je na sluitingstijd terug, dan kun je de sleutel in de dropbox gooien. Deze heeft ongeveer de grootte van een A4’tje en is NS-blauw. Open het klepje van de box om je sleutel erin te gooien.

    Let op: zolang de fiets niet is gescand, huur je de OV-fiets. De risico's van eventueel buiten parkeren zijn voor jezelf.

  • Er staat al een OV-fiets in de OV-fietskluis. Wat nu?

    Sluit de deur van de betreffende kluis en begin opnieuw met de inleverprocedure. Mochten er geen andere kluizen beschikbaar zijn, zet dan de fiets op slot in het rek naast de OV-fietskluizen en doe de sleutel in de dropbox. Neem daarna contact op met NS Klantenservice om aan te geven waar je de OV-fiets achter hebt gelaten en de verhuring te stoppen. 

OV-fiets(sleutel) gestolen of kapot

  • Mijn OV-fiets(sleutel) is verloren of gestolen. Wat moet ik doen?

    Doe direct aangifte bij de politie en stuur ons een e-mail via info@ov-fiets.nl met als onderwerp 'OV-fiets gestolen'.

    Vermeld in de correspondentie het OV-fietsnummer (zie fietssleutel), de huurlocatie en de datum en het tijdstip waarop de OV-fiets is gestolen. Stuur vervolgens het proces-verbaal en het fietssleuteltje op naar ons adres:

    NS Klantenservice Afdeling OV-fiets 
    Postbus 2572
    3500 GN Utrecht

    Bij diefstal betaal je een eigen risico. Deze lees je in de tarievenlijst OV-fiets. Als je géén proces-verbaal en OV-fietssleutel opstuurt, dan betaal je op grond van artikel 14 van de algemene voorwaarden OV-fiets de geldende aanschafwaarde van de OV-fiets. De geldende aanschafwaarde staat vermeld in de tarievenlijst.

    OV-fietssleutel verloren of gestolen?

    Meld de diefstal of het verlies aan ons door een e-mail te sturen naar info@ov-fiets.nl, met als onderwerp 'Sleutel verloren of gestolen'. Op grond van artikel 14 van de algemene voorwaarden OV-fiets betaal je de kosten voor een nieuwe sleutel. Deze kosten zijn terug te vinden in de tarievenlijst. 

  • Wat moet ik doen als (er een onderdeel van) mijn OV-fiets kapot is?

    Geef de schade aan ons door. Dit kan direct bij de stalling of per mail, naar info@ov-fiets.nl. Als je schade aan ons doorgeeft, vermeld dan ook het fietsnummer, dit staat op het spatbord. Heb je de OV-fiets bij een zelfservice huurlocatie gehuurd? Dan kun je de melding van de schade doorgeven aan het toegangs- en betalingssysteem als je de fiets inlevert.

    Is er schade aan de OV-fiets als gevolg van onzorgvuldig gebruik, dan wordt de schade op jou verhaald.

    Heb je een lekke band onderweg? Breng de OV-fiets dan terug naar de stalling. De band wordt daar kosteloos geplakt of vervangen. Als je de fiets ergens anders laat repareren, vergoeden wij deze kosten niet.

Staat je vraag er niet bij? We helpen je graag verder. Kijk op NS.nl/klantenservice of stel je vraag op de NS Community. We staan dag en nacht voor je klaar.