Naar content

Hoofdnavigatie

Stations met gesloten poortjes passeren

Op steeds meer stations worden poortjes in gebruik genomen. Zo vergroten we de veiligheid op het station en in de trein en verminderen we het aantal zwartrijders. Wilt u gebruikmaken van de voorzieningen op een station, zonder te reizen? Lees hieronder wat de mogelijkheden zijn.


Ik ben een reiziger

OV-chipkaart met saldo

Iedereen met een OV-chipkaart kan een station met gesloten poortjes passeren. Er moet dan wel voldoende saldo (€ 10 of € 20) op uw kaart staan. Als u binnen 60 minuten in- en uitcheckt, betaalt u niets. Dit geldt ook voor de NS-Business Card.

OV-chipkaart zonder saldo

Staat er geen of niet voldoende saldo op uw OV-chipkaart? Dan kunt u bij een NS-kaartautomaat gratis een eenmalig station passageproduct op uw kaart laden. Dit product is beschikbaar op stations waarbij u het station gebruikt om van a naar b te komen (transferverbinding). Met dit product kunt u dezelfde dag 60 minuten doorbrengen op hetzelfde station als waar het product op de kaart is geladen.

Zonder OV-chipkaart

Heeft u geen OV-chipkaart? Bewoners uit de directe omgeving van een station kunnen een Station Interwijk Passagepas aanvragen.

Interwijk Passagepas aanvragen

U kunt een Station Passagepas aanvragen voor de stations: Alkmaar, Amersfoort, Amsterdam Amstel, Deventer, Dordrecht, Eindhoven, Gouda, Leiden, Rotterdam-Zuid, Sittard, Haarlem (voor leden van de Bibliotheek), Weesp en Zwolle. 

Passagemiddelen voor medewerkers en klanten

U kunt een Service & Toegang of een Toegang Passagepas aanvragen als u werkt bij bijvoorbeeld ProRail, NS Stations of als u huurder bent van NS Stations. Dit kan eenvoudig via onderstaande knop (Passagepas aanvragen). Als u werkt in opdracht van een spoorgerelateerd bedrijf, kunt u een aanvraag indienen bij uw opdrachtgever.

Naast NS maken ook andere vervoerders gebruik van de treinstations. Om ervoor te zorgen dat iedereen toch door de gesloten poortjes op het station kan, bieden we een aantal oplossingen aan. Hierbij kan gedacht worden aan een Station Passagepas voor medewerkers of (digitale of fysieke) keycards voor klanten.

Heeft u nog vragen of wilt u weten wat de mogelijkheden zijn? Neem dan contact op met uw opdrachtgever, bel de NS Klantenservice via 030-7515155 (24 uur per dag bereikbaar) of neem contact op met toegangspoortjesstations@ns.nl. Station Passagepassen voor medewerkers kunt u ook online aanvragen.