Naar content

Hoofdnavigatie

Claims en restitutie

Informatie over het gebruik van uw gegevens voor het afhandelen van claims en restitutieverzoeken.


Welke persoonsgegevens gebruiken wij?

Het kan voorkomen dat uw trein vertraging heeft of dat u vergeten bent uit te checken. Wanneer u daar recht op heeft, zullen wij teveel betaalde kosten terugstorten. Hiervoor is het nodig dat wij gegevens van u gebruiken die u aan ons heeft gegeven toen u het product bij ons aanschafte of die wij van u hebben ontvangen bij het indienen van de claim. Dit zijn bijvoorbeeld uw contactgegevens, OV-chipkaartnummer, bankgegevens en reisgegevens.

Bent u de houder of boeker van een NS-Business Card van NS Zakelijk? Dan gebruiken wij indien mogelijk uw zakelijke contactgegevens. Als u vergeten bent om uit te checken, dan zullen betalingen aan de werkgever plaatsvinden. Wanneer u geld terugkrijgt na een vertraging, wordt dit op uw eigen rekeningnummer gestort.

Waarvoor gebruiken wij uw gegevens?

Wij werken continu aan het verbeteren van onze dienstverlening. Toch kan het voorkomen dat uw trein vertraagd is of onverhoopt is uitgevallen of dat u bent vergeten uit te checken. In dat geval komt u mogelijk in aanmerking voor geld terug bij vertraging of een andere vorm van restitutie.

Ook kan er onverhoopt een verstoring in de verwerking van de betaling optreden, waardoor u bijvoorbeeld niet verder kunt reizen.

De grondslag voor de verwerking is: de uitvoering van de overeenkomst.

Als u vertraging heeft gehad of bent vergeten uit te checken, kunt een verzoek indienen voor geld terug bij vertraging, geld terug bij vertraging NS International of geld terug bij vergeten uit te checken. Wij gebruiken in dat geval uw contactgegevens en reisgegevens om te bepalen of u in aanmerking komt voor restitutie. Daarnaast gebruiken wij uw bankgegevens om de vergoeding uit te keren. U kunt hiervoor ook contact opnemen met NS Klantenservice. Bent u houder van een NS-Business Card van NS Zakelijk? Wanneer u vergeten bent uit te checken, worden betalingen verwerkt op de factuur van de werkgever.

In het geval van betalingsstoringen streven wij ernaar u automatisch te compenseren als u door deze verstoring teveel heeft betaald. U hoeft dan niet zelf met de NS Klantenservice contact op te nemen, maar wij zetten uw teveel betaalde saldo voor u klaar of herstellen dit op uw eerstvolgende factuur. U kunt uw tegoed bij reizen op saldo bij een NS-kaartautomaat of een ophaalpunt ophalen. Op www.ns.nl kunt zien of er sprake is van automatische restitutie. Om dit mogelijk te maken zal NS, uitsluitend voor dit specifieke doel, uw gedetailleerde reisgegevens verwerken. Indien u geen prijs stelt op de verwerking van uw gedetailleerde reisgegevens voor dit doel, dan kunt u dit kenbaar maken bij NS Klantenservice.

Met wie delen wij gegevens?

Wij schakelen derden in voor de uitvoering van IT-diensten. Deze derden zijn verwerkers van ons en verwerken de gegevens slechts ten behoeve van ons en voor geen enkel ander doel. Met deze partijen hebben wij afspraken gemaakt over de verwerking van persoonsgegevens.

Wij kunnen uw persoonsgegevens onder omstandigheden doorgeven buiten de Europese Economische Ruimte. Wij kunnen uw persoonsgegevens onder omstandigheden doorgeven buiten de Europese Economische Ruimte. Als wij dat doen treffen wij passende maatregelen met deze partijen bijvoorbeeld door het sluiten van de standaardbepalingen die door de Europese Commissie zijn vastgesteld.

Hoe lang bewaren wij uw gegevens?

Wij bewaren uw persoonsgegevens tot 18 maanden na beëindiging van de overeenkomst. Gedetailleerde reisgegevens gebruiken we alleen voor dit specifieke doel en vernietigen wij nadat de restitutie is vastgesteld.