Naar content

Hoofdnavigatie

Op het station

Voor reizigers met een visuele beperking zijn er op het station diverse voorzieningen. Zo geven geleidelijnen aan waar de perrons, toegankelijke kaartautomaat, OV servicewinkel en de uitgangen zich bevinden. Maar ook staat op alle poortjes en paaltjes voor in- en uitchecken een braillepictogram en zijn er voelbare bordjes op trapleuningen naar perrons en op de knoppen van de lift. Op deze pagina lees je alles over de voorzieningen op het station als je reist met een visuele beperking.


Hulp bij de NS-kaartautomaat

De NS-kaartautomaat is als volgt ingedeeld. Aan de rechterzijde van de kaartautomaat vind je onder elkaar:

  1. Het nummer van de automaat, ook in braille en reliëf (rechtsboven)
  2. Het toetsenbord en de gleuf om ‘gewoon’ te betalen met je betaalpas
  3. Het gedeelte om je betaalpas tegenaan te houden bij contactloos betalen
  4. De OV-chipkaartlezer (op heuphoogte) 

Kom je er even niet uit bij de NS-kaartautomaat en is er geen NS-medewerker in de buurt? Dan helpt onze Klantenservice je graag verder. Het gratis telefoonnummer (0800-0540) en het automaatnummer staan rechtsboven op de automaat, ook in braille en reliëf. Je kunt de handelingen zelf doen terwijl je de medewerker aan de telefoon hebt, of kunt de bediening van de kaartautomaat aan de medewerker overlaten, zodat je kunt meekijken. Onze medewerkers staan dag en nacht voor je klaar.

Geleidelijnen en braille op het station

Op alle stations in Nederland zijn er door ProRail geleidelijnen naar een kaartautomaat, de OV Service & Tickets winkels en de in- en uitcheckpaaltjes of -poortjes. Ook zijn er voelbare bordjes op trapleuningen naar perrons en staat op alle poortjes en paaltjes voor in- en uitchecken met de OV-chipkaart een braillepictogram. 

Om je te helpen bij de voorbereiding van je reis kun je via de pagina over geleidelijnen per station de looproutes van de ingang van het station naar je vertrekperron – of andersom – opvragen. Als je jouw reis plant via de NS Reisplanner op ns.nl is het tevens mogelijk om direct in het reisadvies de looproutes op te vragen. Hiervoor klik je in het reisadvies op de drie puntjes naast de stationsnaam en kies je voor 'Zoek geleidelijn'.

Alle informatie over geleidelijnen vind je op de website van ProRail.

Voelbare stationsplattegronden

Voelbare Stationsplattegronden voor reizigers met een visuele beperking zijn te vinden in de OV Service & Tickets winkel van de vier grootste stations in Nederland: Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal. Ook kun je gratis een thuisversie bestellen via het contactformulier op de website van ProRail. 

NS Service- en Alarmzuil

Op een aantal grotere stations zijn servicemedewerkers aanwezig om al je vragen te beantwoorden en hulp te bieden waar nodig. Ook vind je op het station Service- en Alarmzuilen. Bij kleinere stations zijn deze te vinden op het perron. Hier kun je 24 uur per dag, 7 dagen per week om informatie vragen.

De Service- en Alarmzuil heeft twee knoppen:

  • een blauwe serviceknop (de bovenste knop)
  • een rode alarmknop (SOS) (de onderste knop)

Het onderscheid tussen de twee knoppen is ook in braille weergegeven. Het spreekgedeelte is ook bereikbaar als je in een rolstoel zit.

1 Stap Verder-service op grote stations

Met ‘1 Stap Verder’ bieden we reizigers met een visuele beperking bij aankomst op een van de onderstaande stations begeleiding naar de eerstvolgende vorm van openbaar vervoer. De reisassistent begeleidt je naar de bus-, tram- of metrohalte, de officiële taxistandplaats of naar de ‘halen en brengen’-plaats bij het station. 

Je kunt de 1 Stap Verder-service telefonisch aanvragen via NS Klantenservice (030 2357822) voor de volgende stations:

  • Utrecht Centraal
  • Zwolle
  • Den Haag Centraal 
  • Amsterdam Centraal
  • Rotterdam Centraal

Ga naar 'In de trein'

Voor reizigers met een visuele beperking zijn er in de trein diverse voorzieningen. Bijvoorbeeld een SOS-knop of tactiele (voelbare) informatie.