Hoofdnavigatie

Naar content

In- en uitchecken en reizen

De OV-chipkaart geeft toegang tot het station als u een NS-abonnement of als u voldoende saldo ( €10,- of € 20,-) op uw kaart heeft gezet. Met de NS-Business Card heeft u altijd toegang tot het station.


In- en uitchecken, poortjes en paaltjes

Houd uw OV-chipkaart, NS-Business Card of eenmalige chipkaart rechts voor de kaartlezer van de poort. Zo checkt u in en opent u tegelijkertijd het poortje. U hoort 1 piepje. Aan het eind van de reis houdt u uw chipkaart weer bij de kaartlezer van een poortje om uit te checken en het poortje te openen. U hoort 2 piepjes.

U kunt alleen door de poortjes die met een groene pijl zijn aangegeven. Een rood kruis bij een poortje houdt in dat u niet door dat poortje kunt. U houdt uw vervoerbewijs aan de rechterkant van het poortje op de kaartlezer en loopt door het geopende poortje.

Reist u met een e-ticket?

Dan opent u de poortjes met de barcode op het e-ticket.

Wel of niet ingecheckt?

De wachttijd tussen in- en uitchecken bij dezelfde kaartlezer is 100 seconden. Dus als u twijfelt of u goed heeft in- of uitgecheckt kunt u dit controleren door binnen 100 seconden opnieuw de kaart bij dezelfde kaartlezer te houden.

Stations met meerdere treinvervoerders

Er is een aantal stations in Nederland, waar naast NS ook andere treinvervoerders hun diensten aanbieden. Als op zo’n station toegangspoortjes worden geplaatst, zijn er voor elke treinvervoerder aparte poortjes. Het is belangrijk dat de reiziger bij het poortje van de vervoerder waarmee hij reist, in- en uitcheckt. De reiziger kan dus niet bij de ene vervoerder inchecken en bij een andere vervoerder uitchecken. Reis je met NS dan check je in en uit bij de poortjes van NS. Reist u niet verder, dan kunt u bij het verlaten van het station uitchecken bij de poortjes of paaltjes bij de uitgang. Als u verder reist met een andere vervoerder dan NS, dan kunt u de overstap regelen bij de paaltjes op het perron. U checkt eerst uit bij de NS paal en vervolgens checkt u in bij de paal van de andere vervoerder.

Hulp nodig?

Lukt het niet om de poortjes te openen? Vraag dan een NS-medewerker om u te helpen. U kunt ook bij de NS alarm- en informatiezuil terecht. Deze zuilen zijn op elk NS-station bij de poortjes te vinden. Wanneer u op de ‘i-knop’ drukt, krijgt u direct een NS-medewerker te spreken die u verder kan helpen.

Controle tijdens uw reis

Tijdens uw reis kan er controle plaatsvinden door de hoofdconducteur. Deze leest uw vervoersbewijs in met de zgn railpocket. Op het scherm kan hij of zij zien of u bent ingecheckt. Met deze railpocket kan de conducteur uw vervoersbewijs scannen als deze nog in uw telefoonhoesje of portemonnee zit, omdat de scanner op de voorzijde van het apparaat geplaatst is.

Het NS-personeel heeft sinds kort een nieuwe mobiele chipkaartlezer, waardoor het controleren van uw vervoersbewijs anders gebeurt dan u misschien gewend bent. Doordat de kaartlezer aan de onderzijde van het apparaat zit, kan de hoofdconducteur u vragen om uw vervoersbewijs uit uw portemonnee of telefoonhoesje te halen en te overhandigen, zodat deze uitgelezen kan worden.