Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Vraag en antwoord

Heb je een vraag over P+R? Op deze pagina vind je de antwoorden op veelgestelde vragen.


Veelgestelde vragen

  • Wat betekent P+R?

    P+R staat voor 'Park and Ride'. Deze parkeerterreinen staan naast het station. Ze zijn bedoelt voor reizigers die hun auto parkeren en verder reizen met bijvoorbeeld de trein.

  • Hoe kan ik parkeren op een P+R terrein?

    Op de meeste P+R parkeerterreinen parkeer je gratis. Op de betaalde terreinen kan je eenvoudig in- en uitrijden. Hoe dat werkt lees je op de pagina Hoe werkt P+R?

  • Wat zijn jullie parkeertarieven?

    De parkeertarieven van alle betaalde P+R terreinen vind je op de pagina P+R tarieven.
     

  • Hoe sluit ik en P+R abonnement af?

    Met een P+R abonnement ben je verzekerd van een parkeerplaats op een Q-Park P+R terrein bij een NS-station naar keuze. De aanvraag van een P+R abonnement verloopt eenvoudig via Q-Park. Vraag je P+R abonnement direct aan.

  • Hoe krijg ik de reizigerskorting?

    Dit speciale dagtarief geldt in combinatie met een treinreis op dezelfde dag, waarbij je in- en uitcheckt met je OV-chipkaart of e-ticket*. Dit tarief geldt voor treinreizen met álle vervoerders, dus niet alleen als je met NS reist. Bij het uitrijden scan je eerst je OV-chipkaart of e-ticket. De korting wordt dan berekend waarna je kan betalen. Meerdere dagen parkeren? Ook dan krijg je korting, mits je het P+R terrein verlaat op dezelfde dag als de terugreis met de trein.

    * Het e-ticket is alleen te scannen op locaties die voorzien zijn van onze nieuwe systeem P+R kentekenherkenning.

  • Met welke OV-chipkaarten ontvang ik het voordelige reizigersdagtarief?

    Je ontvangt het speciale dagtarief met deze OV-chipkaarten: Persoonlijke OV-chipkaart of NS-Business Card, een Anonieme OV-chipkaart en een eenmalige chipkaart (treinkaartje uit de automaat). 

  • Ik heb het dagtarief niet bereikt, kom ik in aanmerking voor de reizigerskorting?

    Nee. De reizigerskorting wordt berekend over het dagtarief, niet over het uurtarief.

  • Ik heb de reizigerskorting niet ontvangen, wat nu?

    Vul het restitutieformulier ‘P+R reizigerskorting’ in.

  • Hoeveel dagen kan ik met korting parkeren?

    Ook als je meerdere dagen parkeert krijg je korting, mits je het P+R terrein verlaat op dezelfde dag als de terugreis met de trein. Er kan maximaal over 28 aaneengesloten dagen geparkeerd worden met korting.

  • Krijg ik korting als ik met een e-ticket reis?

    Ja. Het e-ticket is alleen te scannen voor de treinreiskorting op alle betaalde P+R locaties met herkentekenherkenning. Het komende jaar worden alle locaties voorzien van dit systeem.

  • Kan ik met cash betalen?

    Je kan op de betaalde P+R terreinen NIET met cash betalen. Je kunt betalen met een Maestro betaalpas, Mastercard, Visa, VPay, American Express, Yellowbrick, MultiTankCard en Travelcard tot een maximum van € 50 per keer.

  • Kan ik een e-ticket scannen bij de parkeerapparatuur?

    Ja, het e-ticket kun je scannen bij de parkeerapparatuur voor de treinreiskorting op alle betaalde P+R locaties met kentekenherkenning.

  • Wat houdt parkeren op kentekenherkenning in?

    Om je reis nog sneller en gemakkelijker te maken introduceren wij het nieuwe in- en uitrijden met behulp van kentekenenherkenning. Het komende jaar zullen alle betaalde P+R terreinen voorzien worden van dit systeem. Meer informatie lees je op de pagina P+R kentekenherkenning.

Staat je vraag er niet bij? Kijk op NS.nl/klantenservice of stel je vraag op de NS Community. We helpen je graag verder.

Meer over P+R locaties