Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Groene energie voor trein, bus en station

Vanaf 2017 rijden onze treinen in Nederland, als eerste land ter wereld volledig op groene stroom. Eerst op 100% windstroom en sinds het nieuwe stroomcontract van 2025, op een combinatie van wind- en zonnestroom.


Met een combinatie van wind- en zon is NS voor minder uren op de dag afhankelijk van fossiele back-up (als de zon niet schijnt en de wind niet waait). Zo is het reizen met NS treinen na wandelen en fietsen de schoonste manier om te reizen, omdat het op jaarbasis CO2 neutraal is. In totaal gebruikt NS zo’n 1,2 TWh aan stroom voor het rijden van treinen. Dat komt neer op 1% van het Nederlandse elektriciteitsverbruik en het elektriciteitsverbruik van alle Amsterdamse huishoudens per jaar. Hiervoor heeft NS met EP Commodities en Shell een contract gesloten, die dit garanderen.

Wat doet NS nog meer?

Wanneer treinen niet kunnen rijden zet NS bussen in. Deze bussen rijden sinds 2019 op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) gemaakt van afgewerkt frituurvet en industriële vetten. Deze brandstof heeft 1/10 van de CO2 uitstoot van diesel. Het deel van de CO2-uitstoot dat er nog wel is, wordt afgekocht door carbon credits waardoor het als klimaatneutraal beschouwd kan worden: zonder CO2-uitstoot. Ook legt de productie ervan geen beslag op natuurlijke bronnen of voedselproductie.

Stations worden verwarmd door middel van warmte koude opslag installaties, groene stroom of gas. Onze ambitie is daarnaast om meer eigen middelen (gebouwen, gronden) in te zetten voor het opwekken van duurzame energie.