Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Terugkoppeling

Onze Luister'NS voorlichters over hun werk.


Sigrid de Vries (Voorlichter)

Tijdens een voorlichtingsdag hadden mijn maatje en ik het best lastig om de zeer aanwezige, best lastige leerlingen, in deze volle klas in het gareel te houden. Zelfs de leraar had het er moeilijk mee. Bij de uitleg wat een hoofdconducteur bij het laten vertrekken van een trein doet, is een verspreking dan ook zo gemaakt.

"De hoofdconducteur heeft te maken met het veilig en op tijd laten vertrekken van de trein. Als het tijd is en het seinbeeld veilig, dan kijkt je eerst of er geen reizigers meer in- of uitstappen. Dan fluit de conducteur op z'n blaas ten teken dat de treindeuren dicht gaan en niemand meer in- of uit mag stappen."

De hele klas en mijn Luisteris maatje keken me aan van wat zeg jíj nou? Ik de onschuld zelf had geen idee.... tot het herhaald werd door een leerling. Dus ik direct: "Kijk zo lenig ben ik nou."

Daarna hebben we allemaal zo ontzettend de slappe lach gekregen, echt heel leuk.

Wat schetste onze verbazing na dit voorval? Hele andere leerlingen kwamen tevoorschijn. We hebben de rest van de voorlichting een super leuke, aandachtige en meewerkende klas gehad. Ook na afloop bleven ze rondhangen en stelden ze allerlei vragen, dus zo makkelijk kan het zijn.

Rob Hansen (Voorlichter)

Hier een foto van een voorlichting bij het Zuiderlicht College in Amsterdam. Willem mijn toenmalige maatje was serieus voorlichting aan het geven en ondertussen vroeg ik een scholier om een foto van mij en mijn "vriend" te nemen. Onze MSO was toen ook mee en die wist niet hoe ze het had toen ik dit deed. Achteraf hebben we hard gelachen met z'n drieën.

Moniek van Loon (Stafmedewerker Luister’NS)

Als Stafmedewerker ben ik verantwoordelijk voor de gastlessen die we met Luister’NS geven. En wanneer je verantwoordelijk bent, moet je ook weten hoe het is. Toen ze op de school van mijn dochter aan mij de vraag stelde of ik wat wilde komen vertellen over de trein en mijn werk bij NS, twijfelde ik dan ook geen moment. Natuurlijk wilde ik dat. Een superleuke ochtend heb ik samen met de kinderen van groep 1 en 2 beleefd, veel vragen kwamen al snel mijn kant op.

  • Hoe hard kan een trein rijden?
  • Moet je een trein ook tanken?
  • Hoeveel mensen passen er in een trein? 

Dit zijn niet de dingen die we normaal met Luister’NS bespreken in groep 7 – 8 en het voorgezet onderwijs, maar alsnog vond ik het onwijs leuk om te doen. Dit alles maakt dat ik nog meer gemotiveerd ben om in het najaar de gastlessen weer te realiseren, samen met mijn groep van 48 voorlichters die misschien wel nog enthousiaster zijn dan dat ik dat ben.