Internationale tickets
Informatie over het gebruik van uw gegevens bij het aanschaffen van internationale tickets.
Een internationaal treinticket kan gekocht worden bij NS International, een agent van NS International of bij de vervoerder zelf. De vervoerder is degene die de treindienst uitvoert en deze is verwerkingsverantwoordelijke voor de persoonsgegevens op het ticket.
NS International verkoopt internationale treintickets voor reizen met verschillende vervoerders bijvoorbeeld Eurostar, Deutsche Bahn en SNCF.
NS verkoopt online tickets dit zijn tickets in e-ticket formaat en deze tickets zijn op naam. Via de NS Kaartautomaat en de NS Servicebalie binnenland worden tickets naar Belgiƫ, Luxemburg en een aantal bestemmingen in Duitsland zonder reserveringen verkocht. Op deze (waarde-)papieren tickets staan geen persoonsgegevens vermeld.
Welke persoonsgegevens gebruiken wij?
NS International vraagt voornaam, achternaam, e-mailadres en in sommige gevallen ook het telefoonnummer, de geboortedatum en het geslacht. Indien u een ticket koopt voor Eurostar naar Engeland verwerken we eveneens uw nationaliteit, type reisdocument, reisdocumentnummer, land van afgifte van het reisdocument en de vervaldatum van het reisdocument.
Waarvoor gebruiken wij uw gegevens?
NS International is in een aantal gevallen niet de enige partij die uw persoonsgegevens verwerkt bij internationale treinreizen. Veelal gaat een treinreis door meerdere landen waardoor er dus meerdere vervoerders zijn en deze partijen ook toegang hebben tot (een deel van) uw persoonsgegevens. Daarnaast wordt een ticket niet altijd door de vervoerder zelf verkocht maar kunt u uw treinticket ook kopen bij een partij die tickets voor een of meerdere vervoerders verkoopt.
Als NS International uitsluitend optreedt als vervoerder worden uw persoonsgegevens gebruikt voor het uitvoeren van de treindienst, controle van uw ticket en stoelreservering in het voertuig. Is NS International vervoerder dan staat 1184 vermeld in de route van het ticket. De voornaam en achternaam dienen voor de controle van de tickets. Het e-mailadres wordt alleen gedeeld met EuroCity/Eurocity Direct, Eurostar en SNCF om serviceberichten te kunnen sturen over de door de vervoerder uitgevoerde treindienst. Met SNCF wordt ook de geboortedatum gedeeld: dat wordt gebruikt voor controledoeleinden. Voor reizen in een nachttrein in een slaapwagon op indeling dan wordt ook het geslacht gedeeld met de vervoerder zodat reizigers van hetzelfde geslacht in eenzelfde compartiment reizen.
Indien NS International optreedt als verkoper dan worden uw persoonsgegevens gebruikt voor communicatie over uw reis en uw ticket alsmede afhandeling van vragen of klachten. NS International als verkoper (verstrekker van het vervoerbewijs) kan worden herkend wanneer op het ticket staat vermeld CIV 1184. Als NS International uitsluitend optreedt als verkoper gebruikt NS International voornaam, achternaam en e-mailadres voor het opmaken en versturen van het treinticket, om serviceberichten te kunnen sturen bij calamiteiten en om een klantrelatie te kunnen onderhouden. Zie voor meer informatie: Onderhouden Klantrelatie.
NS International kan ook agenten inschakelen voor de verkoop van tickets. NS International treedt ook dan op als verwerkingsverantwoordelijke.
NS International is in sommige gevallen zowel vervoerder als verkoper (verstrekker van het vervoerbewijs) wanneer er een samenwerkingsverband is met een andere vervoerder. Bijvoorbeeld voor de trein Amsterdam-Brussel.
De grondslag voor de verwerking is: het sluiten en de uitvoering van de overeenkomst
De gegevens die op een internationaal ticket staan, hebben wij nodig om met u een overeenkomst te sluiten en uit te voeren. Als u deze gegevens niet aan ons verstrekt of wilt verstrekken kunt u geen internationaal ticket aanschaffen.
Indien u een internationaal treinticket op naam koopt worden uw gegevens gebruikt om uw vervoerbewijs te personaliseren zodat het gecontroleerd kan worden. Daarnaast gebruiken wij uw persoonsgegevens om u via e-mail en de NS International-app essentiƫle informatie en berichten over uw reis te sturen, bijvoorbeeld bij wijzigingen in uw reis of bij uitval van de trein.
De grondslag voor de verwerking is: wettelijke verplichting
Indien u een ticket koopt voor Eurostar naar Engeland is de Britse Advance Passenger Information wetgeving van toepassing. NS dient dan in aanvulling op de gegevens die nodig zijn voor het ticket bovengenoemde gegevens aan de Britse overheid te verstrekken. Deze gegevens geeft NS direct door aan Eurostar die de gegevens vervolgens verstrekt aan de Britse overheid. Dit is verplicht op grond van Britse wetgeving en u kunt geen geldig ticket krijgen zonder dat u deze gegevens verstrekt. Meer informatie.
De grondslag voor de verwerking is: het gerechtvaardigd belang
Indien u een internationaal treinticket koopt, of er als (mede)reiziger voor u een ticket is geboekt, worden uw persoonsgegevens gebruikt om service te bieden, zowel ter voorbereiding op de toekomstige reis als na afloop daarvan.
Voorbeelden hiervan zijn het verstrekken van informatie over in- en uitchecken, overstappen en voorzieningen tijdens de reis. Ook vragen we na de reis om feedback en wijzen we op compensatie bij uitval of vertraging. NS International heeft hiervoor een gerechtvaardigd belang. Zie voor meer informatie: Onderhouden Klantrelatie.
Indien u een ticket op naam koopt heeft u een persoonsgebonden ticket. NS verwerkt uw naam in dat geval ook voor de bestrijding van oneigenlijk gebruik van het ticket. Ook andere vervoerders die u vervoeren en eventueel betrokken verkopers kunnen de geldigheid van uw ticket inzien. Meer informatie leest u op: Fraude- en misbruikbestrijding.
Met wie delen wij gegevens?
Voor- en achternaam staan op het ticket gedrukt en worden gedeeld met de desbetreffende vervoerder voor de redenen zoals hierboven aangegeven. Het e-mailadres wordt alleen gedeeld met EuroCity/Eurocity Direct, Eurostar en SNCF om serviceberichten te kunnen sturen over de door de vervoerder uitgevoerde treindienst. Met SNCF wordt ook de geboortedatum gedeeld - voor controledoeleinden. Het geslacht wordt gedeeld met de vervoerder indien er sprake is van boeking van een slaapcompartiment.
De persoonsgegevens die u verstrekt indien u een ticket voor Eurostar naar Engeland koopt worden doorgegeven via een beveiligde verbinding aan Eurostar en de Britse overheid.
Wij schakelen derden in voor de uitvoering van IT-diensten. Deze derden zijn verwerkers van ons en verwerken de gegevens slechts ten behoeve van ons en voor geen enkel ander doel. Met deze partijen hebben wij afspraken gemaakt over de verwerking van persoonsgegevens.
Hoe lang bewaren wij uw gegevens?
Uw klantgegevens (naam en contactgegevens) en gemaakte reizen bewaren wij tot maximaal 18 maanden nadat de reis heeft plaatsgevonden. Wij bewaren uw ticket maximaal 8 maanden nadat de reis heeft plaatsgevonden voor servicevragen en afhandeling van claims.
De aanvullende persoonsgegevens die u verstrekt indien u een ticket voor Eurostar naar Engeland koopt worden bewaard tot direct na het moment van reizen.