Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Tijdens de herfst verbetert ProRail het spoor op verschillende plekken in Nederland. Check daarom voor vertrek de Reisplanner.

Veelgestelde vragen over werk aan het spoor

ProRail verbetert regelmatig het spoor of stations op verschillende plekken in Nederland. Zo reis jij straks comfortabeler én duurzamer van A naar B. Toch kunnen de werkzaamheden van invloed zijn op jouw treinreis en vragen oproepen.


Veelgestelde vragen

  • Kan ik mijn reis plannen via de Reisplanner en is dit reisadvies betrouwbaar?

    Ja, vanaf 10 dagen van tevoren kun je je reis plannen via de Reisplanner op NS.nl of via de NS-app. Hierin is een schatting opgenomen van de extra reistijd waar je rekening mee moet houden voor je reis in verband met bijvoorbeeld vervangend busvervoer, extra overstappen of omreizen. Hou in ieder geval rekening met een extra reistijd van 30 minuten.

    We adviseren je om kort voor vertrek nogmaals je reis te checken voor het meest actuele reisadvies op maat.

    Goed om te weten: de informatie op de reisinformatieschermen op het station zijn in lijn met de Reisplanners. Dit betekent dat we bij geplande werkzaamheden of evenementen de aangepaste eindbestemming tonen en niet meer de oorspronkelijke eindbestemming. Ook zie je op de schermen alleen de treinen die rijden. 

    Uiteraard blijven actuele wijzigingen en verstoringen van de dienstregeling op de dag zelf nog altijd apart zichtbaar.

  • Kan ik gratis reizen met een NS-bus?

    Nee, dat kan niet. Je hebt in het vervangend vervoer zoals een NS-bus, ook een geldig NS-vervoerbewijs nodig.

    Reis je met een OV-chipkaart?
    Check dan uit op het station waar je de trein uitstapt en overstapt op de bus. In de bus check je in, en op het moment dat je uitstapt weer uit. Als je met de trein verder reist, check je opnieuw in op dat station.

  • Wat als ik omreis met een andere vervoerder?

    Zorg altijd voor een geldig vervoersbewijs als je met een andere bus- of treinvervoerder. Wij zorgen bijna altijd voor vervangend vervoer of een omreisadvies met de trein. Heel soms komt het voor dat dit niet mogelijk is. Dan kan je eventuele extra kosten declareren via de Klantenservice.

    Soms is je NS-vervoerbewijs geldig is bij een andere vervoerder, bijvoorbeeld omdat er langdurige werkzaamheden zijn. Wij maken hierover dan afspraken met deze vervoerders. Als dat het geval is, vind je hierover informatie op het station of deze pagina.

  • Krijg ik korting omdat ik een abonnement heb en niet kan reizen op mijn traject?

    Nee, je krijgt geen korting omdat het om vooraf geplande werkzaamheden gaat. We zorgen voor vervoer in de vorm van NS-bussen.  

  • Kan ik geld terugvragen bij vertraging?

    Ja, je kan geld terugvragen bij vertraging. Uitgangspunt hierbij zijn de reistijden in de reisplanner waarin de extra reistijd voor de NS-busreis is verwerkt. Je krijgt dus geen vergoeding omdat de treinreis langer duurt dan normaal.

  • Kan ik mijn fiets meenemen in een NS-bus?

    Nee, je kunt je fiets niet meenemen in de NS-bus. Hier is helaas geen plaats voor.

  • Kan ik koffers meenemen in de NS-bus?

    Ja, koffers kunnen mee in het bagageruim.

  • Kan ik met een rolstoel in de NS-bus?

    Of je met een rolstoel in een NS-bus kunt reizen, is per situatie verschillend. Het is daarom het verstandigst om, net als bij een 'gewone' treinreis, NS Reisassistentie aan te vragen. We doen er alles aan om extra hinder te voorkomen: zo nodig worden ter plaatse extra maatregelen genomen om je te helpen. Voor meer informatie: raadpleeg onze informatie over reizen met een beperking of lees de voorwaarden.

Kom je er niet uit?

Dit regel je eenvoudig zelf. Vind snel het antwoord op je vraag bij NS Community of neem contact op met onze Klantenservice.