Naar content

Hoofdnavigatie

Werk aan het spoor: vragen, antwoorden en tips

ProRail voert regelmatig vernieuwingen uit aan het spoor of aan stations. Dat is nodig om het spoor in goede conditie te houden of aan te passen, zodat wij bijvoorbeeld nieuwe reismogelijkheden kunnen bieden. De meeste werkzaamheden zijn bewust in de vakantieperiodes gepland, zodat zo min mogelijk reizigers hinder ondervinden. Toch kunnen de werkzaamheden van invloed zijn op jouw treinreis en vragen oproepen. Op deze pagina geven we antwoord op de meest gestelde vragen over reizen met de trein of NS-bus tijdens werkzaamheden.


Kan ik mijn reis plannen via de Reisplanner en is dit reisadvies betrouwbaar?

Ja, vanaf 10 dagen van tevoren kun je je reis plannen via de Reisplanner op NS.nl of via de NS-app. Hierin is een schatting opgenomen van de extra reistijd waar je rekening mee moet houden voor je reis in verband met bijvoorbeeld vervangend busvervoer, extra overstappen of omreizen. Hou in ieder geval rekening met een extra reistijd van 30 minuten.

We adviseren je om kort voor vertrek nogmaals je reis te checken voor het meest actuele reisadvies op maat.

Goed om te weten: de informatie op de reisinformatieschermen op het station zijn in lijn met de Reisplanners. Dit betekent dat we bij geplande werkzaamheden of evenementen de aangepaste eindbestemming tonen en niet meer de oorspronkelijke eindbestemming. Ook zie je op de schermen alleen nog de treinen die rijden en niet meer de treinen die zijn opgeheven. We hopen daarmee de verwarring of een trein nu wel of niet rijdt te voorkomen. Ook gewijzigde vertreksporen tonen we niet meer, alleen de aangepaste vertreksporen.

Uiteraard blijven actuele wijzigingen en verstoringen van de dienstregeling op de dag zelf nog altijd apart zichtbaar.

Kan ik gratis reizen in een NS-bus als mijn trein niet rijdt?

Nee. Maak je gebruik van vervangend vervoer met een NS-bus, dan heb je een geldig NS-vervoerbewijs nodig. Met een OV-chipkaart reis je dan net zoals met de trein. Je checkt in bij het instappen in de bus en je checkt uit bij het uitstappen van de bus. Begint of eindigt je reis met een treinrit, dan check je ook in en uit op het vertrek- en aankomststation.

 

Begint je reis met de trein, dan check je in op je vertrekstation. Uitchecken doe je op het station van je eindbestemming of waar je overstapt op de vervangende NS-bus om je reis te vervolgen. Je checkt vervolgens in bij de beginhalte van de NS-bus en weer uit bij het verlaten van de bus. Dit geldt ook in omgekeerde richting.

Reis je eerst met de NS-bus, dan check je in- en uit bij de begin- en eindhalte. Vervolg je je reis met de trein, dan check je opnieuw in- en uit op het vertrek- en aankomststation.

Met een NS-Business Card reis je met het vervangend busvervoer net zoals met de trein.
 

Wat moet ik doen als ik omreis met een andere vervoerder?

Als je een gedeelte van je traject met een andere bus- of treinvervoerder reist, zorg dan dat je een geldig vervoerbewijs hebt in het vervoermiddel van de andere vervoerder. NS zorgt voor alternatief vervoer of je kunt omreizen met NS-treinen. In zeer uitzonderlijke gevallen waarin dit niet mogelijk is kun je eventuele extra kosten declareren via NS Klantenservice.

In sommige gevallen kan het voorkomen dat je vervoerbewijs geldig is bij een andere vervoerder, bijvoorbeeld omdat er gedurende een lange periode met een andere vervoerder wordt gereisd. NS maakt hierover dan afspraken met deze vervoerders. Als dat het geval is, vind je nadere informatie hierover op NS.nl of ter plaatse op het station.

Ik heb een NS-abonnement en kan nu niet reizen op mijn traject. Krijg ik nu korting?

Nee, er is geen kortingsregeling van toepassing. We zorgen voor vervoer in de vorm van NS-bussen. Aangezien het om vooraf geplande werkzaamheden gaat, is hier geen regeling van toepassing. Voor overige vragen en opmerkingen over reizen met je abonnement tijdens buitendienststellingen, kun je contact opnemen met NS Klantenservice.

Geldt de regeling “geld terug bij vertraging“?

Ja, de regeling “geld terug bij vertraging” is van toepassing. Uitgangspunt hierbij zijn de reistijden in de aangepaste Reisplanner waarin de extra reistijd voor de NS-busreis is verwerkt. Je krijgt dus geen vergoeding omdat de reis per trein langer duurt dan normaal. Lees meer over de de regeling Geld terug bij vertraging.

Kan ik mijn fiets meenemen tijdens de inzet van bussen?

Nee, je kunt je fiets niet meenemen in de NS-bus. Hier is helaas geen plaats voor.

Kan ik grote bagage, zoals koffers, meenemen tijdens de inzet van bussen?

Ja, koffers kunnen mee in het bagageruim.

Ik ben mindervalide en maak gebruik van een rolstoel. Wat moet ik nu doen?

Je kunt, net als anders, assistentieverlening aanvragen. We doen er alles aan om extra hinder te voorkomen. Zo nodig worden ter plaatse extra maatregelen genomen om reizigers met een functiebeperking te helpen. Voor meer informatie: bel 030-2357822, raadpleeg onze informatie over reizen met een functiebeperking of lees de voorwaarden.

Staat jouw vraag er niet bij?

Heb je nog vragen? We helpen je graag verder. Kijk op ns.nl/klantenservice of stel je vraag op de NS Community. We staan dag en nacht voor je klaar.

Heb je een zakelijk contract met NS? Kijk voor meer informatie op ns.nl/zakelijk of neem contact op met Klantenservice NS Zakelijk via via nszakelijk@ns.nl.