Naar content

Hoofdnavigatie

De NS-app. Je eigen reisplanner naar elk adres.

Van je huis naar je afspraak in de stad, vanuit je werk naar je B&B-adres; plan je reis naar elk adres met de NS-app. De complete app om al je reizen met de trein, bus, tram en/of metro te plannen. Check onderweg waar je bus of trein nu rijdt, kijk of er een OV-fiets beschikbaar is, ontvang pushberichten wanneer we de dienstregeling aanpassen vanwege verwachte weersomstandigheden of verstoringen en ontdek nog veel meer handige extra’s. NS wijst je de weg in al het OV. Heb je de NS-app nog niet? Download ‘m dan gratis in de App Store of Google Play.


Actuele reisinformatie altijd bij de hand

Met de NS-app heb je altijd de actuele reisinformatie voor je reis bij de hand. De app vermeldt je vertrektijd en –spoor, de drukteprognose, prijs en gemiddelde stiptheid van je trein en reis, maar ook eventuele vertragingen of geplande werkzaamheden. Daarnaast biedt de app actueel nieuws en handige meldingen. Bijvoorbeeld een melding voor het uitchecken met je OV-chipkaart. Ook kun je via de NS-app direct een kaartje kopen.

Pushberichten ontvangen bij aangepaste dienstregeling

Wanneer we de dienstregeling aanpassen vanwege verwachte weersomstandigheden of verstoringen, stellen we je hier vooraf van op de hoogte via een pushbericht. Om deze pushberichten te ontvangen, moet je de NS-app wel eerst toestemming geven voor het versturen van pushberichten. Hoe dat werkt?

  1. Open de NS-app
  2. Klink rechts onderaan in het scherm op 'Meer'
  3. Kies voor 'Instellingen'
  4. Zet het schuifje aan bij 'Pushberichten' (Android) of 'Ontvang calamiteiten' (iOS)

Mogelijkheden van de NS-app

OV-reis plannen

Met de app kun je je reis overal naartoe plannen, met al het openbaar vervoer. Niet alleen van treinstation naar treinstation, maar naar elk adres. Je kunt live in de app zien waar de bus, tram en metro rijden en wat de actuele vertrektijden zijn.

Trajectbewaking

Reis je regelmatig hetzelfde traject met de trein? Dan kun je dit instellen in de app. Je krijgt dan van ons direct een melding als er werkzaamheden of andere verstoringen zijn op jouw traject. Zo weet je ruim op tijd of de trein die je altijd neemt, op tijd is. 

Reizen opslaan

Favoriete reizen sla je op onder ‘Mijn reizen’. Zo hoef je deze niet elke keer opnieuw in te voeren. Bekijk ook eenvoudig en snel eerdere en latere reismogelijkheden door te ‘swipen’.

Inloggen op Mijn NS

Heb je een NS-account? Log dan in via de NS-app en ervaar de voordelen:

  • je kunt je laatste transacties opzoeken
  • ontvang een melding  wanneer je in- en uitcheckt. En ook als je vergeten bent uit te checken!
  • koppel je kaart en bekijk hoeveel saldo er op je OV-chipkaart staat

Prijs op basis van abonnement

Op de app kun je via 'instellingen' aangeven welk abonnement je hebt. Handig, omdat dat dan meteen verrekend wordt in de prijs van je reis die wordt getoond .

Actuele reisinformatie, storingen en werkzaamheden

Met de app heb je altijd inzicht in actuele reisinformatie. Zo zie je direct de actuele vertrektijden van de treinen op het station van jouw keuze. Ook geeft de app je een overzicht van actuele storingen en werkzaamheden in het land en geplande werkzaamheden voor de komende 10 dagen. 

Treininformatie

Je ziet in de app welke faciliteiten in de trein aanwezig zijn, zoals wifi of toiletten en of er ruimte is voor je fiets. Bovendien kun je live zien waar jouw trein zich bevindt op het traject met de treinradar.

Faciliteiten op stations

Alle faciliteiten op de dichtstbijzijnde stations of het station naar keuze bekijk je eenvoudig in één overzicht. Ook de OV-fiets-, Greenwheels- en NS Zonetaxi locaties worden getoond. Daarnaast kun je via de app ook een NS Zonetaxi boeken en checken of er een OV-fiets beschikbaar is op jouw station. je vindt dit rechtsonder in het menu onder ‘Meer’. 

Drukte-indicator

Wil je weten hoe druk het in je trein is? De drukte-indicator geeft een prognose voor de gemiddelde drukte voor de hele trein en is gebaseerd op eerdere cijfers en de geplande treinlengte. Door bij het reisadvies op de optie 'Meer' rechtsboven in beeld te klikken kun je de drukte-indicator zien.

Stiptheidsindicator

Wanneer je in jouw reisadvies op de optie “Meer” rechtsboven in beeld klikt, zie je een stiptheidscijfer. Dit cijfer geeft aan hoe vaak jouw trein in de afgelopen 3 maanden op tijd aan kwam. Klik je op het stiptheidspercentage, dan vind je achtergrondinformatie over dit cijfer.

Actuele lengte en treinsamenstelling

Je kunt ook zien met welk treintype je reist en hoe lang deze is. Door een verstoring kan het voorkomen dat er een ander type trein rijdt dan wij gepland hadden. Als deze trein ook korter is dan gepland, en daardoor mogelijk drukker dan verwacht, dan laten wij dit ook in de app zien.

Reisassistentie

Reis je met een lichamelijke beperking en heb je hulp nodig bij het in-, over- en uitstappen? Of heb je iemand nodig om je door het station te begeleiden? Dan kun je gratis gebruikmaken van NS Reisassistentie. Te boeken via de NS-app. Zorg dat je eerst via Mijn NS je assistentiegegevens aan ons doorgeeft. Meer informatie vind je hier

De zitplaatszoeker

Reis je tussen Arnhem, Nijmegen en Den Bosch? Probeer dan de zitplaatszoeker, een service die we nu op deze trajecten testen. De app toont naast het reisadvies ook welk rijtuig nog voldoende zitplaats heeft, aan de hand van de kleuren groen, geel of oranje. Zo helpen we je om een zitplaats te vinden en kun je slim kiezen waar je instapt. Meer informatie vind je hier

En? Hoe is je reis?

Iedere dag doen wij ons best om de treinreis van meer dan 1 miljoen Nederlanders zo soepel mogelijk te laten verlopen. Feedback van onze reizigers is daarbij heel waardevol. Daarom testen we En? Hoe is je reis?. Via deze widget in de NS-app kan je direct feedback geven over je reiservaring met NS. Dit helpt ons om het elke dag beter te doen. Wil jij ook je mening delen? Open dan de NS-app en kies rechtsonder in het menu ‘Meer' en vervolgens ‘Hoe is je reis?’.

Service

Wil je meer weten over de NS-app? Maak in de app direct contact met de ontwikkelaars. 

Extra service voor houders van de NS-Business Card

Ben je een zakelijke reiziger en heb je een NS-Business Card? De NS-app biedt dan nog meer mogelijkheden. Zo kun je:

  • een vergeten check-out corrigeren die op de maandelijkse factuur wordt verrekend;
  • een klassewissel doorvoeren;
  • reizen en transacties inzien;
  • kenmerken toevoegen en bewerken;
  • een taxi bestellen en/of een Greenwheels-auto boeken (hiervoor heb je een actief Greenwheels account nodig);
  • locaties en drukte op Q-Park P+R terreinen inzien.

Wanneer je de NS-app geïnstalleerd hebt, hoef je maar 1 x in te loggen met de inloggegevens van Mijn NS Zakelijk. Open hiervoor de app en selecteer Mijn NS-account in het menu. Vervolgens selecteer je NS-Business Card en gebruik je de inloggegevens van Mijn NS Zakelijk.