Naar content

Hoofdnavigatie

Registreer elke reis

NS is bezig met het invoeren van maatregelen om veilig te kunnen reizen. Als onderdeel daarvan starten wij zondag 10 mei met een pilot, waarbij we reizigers vragen om vooraf hun treinreis te registreren. Jij test de service en het gebruiksgemak en met jouw feedback zorgen we voor een verbetering van onze service en maken we onze treinreis veiliger. Daartoe vragen we je feedback en analyseren we je geregistreerde en gemaakte reizen. De pilot loopt tot en met 14 juni. Op deze pagina vind je meer informatie over de pilot, alle veelgestelde vragen en de voorwaarden.


Doe mee aan de pilot en registreer elke treinreis

Zondag 10 mei hebben uitgenodigde deelnemers van ons een e-mail ontvangen met daarin instructies om hun reis te registreren. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een NS-account en een OV-chipkaart. Heb je nog geen NS-account op het e-mailadres waarop je de e-mail hebt ontvangen? Maak deze dan eenvoudig aan.

Oproep pilot Trein Veilig Service

Ontvang een cadeau als dank voor je deelname

Bij deelname aan de pilot, kun je kiezen uit een van de twee mooie cadeaus. Je kunt kiezen voor 10 NS-dagkaarten of € 100 Spoordeelwinkel-tegoed, die je uiteraard na de coronacrisis kunt verzilveren. Daarnaast mag je tijdens de pilot zonder bijbetaling plaatsnemen in de 1e klas, indien er voldoende plek is. 

Jouw reis registreren

Je kunt een nieuwe treinreis registreren door in te loggen in het registratiesysteem. Zodra je dat hebt gedaan kom je in ‘Mijn Registraties’. Hier vind je je nog te maken geregistreerde reizen en kun je een nieuwe reis registreren. Een link naar het registratiesysteem is eveneens altijd terug te vinden op de homepage van ns.nl, en in de NS-app. In de NS-app vind je deze terug in het menu onder ‘Nieuws en aanbiedingen’. 

Je kunt je treinreis registreren tot 15 minuten voor vertrek. Het is alleen mogelijk om een treinreis te registreren voor vandaag en morgen. 

Let op: in de pilot is het niet mogelijk om een treinreis te registreren waarbij je onderweg moet overstappen. Hierdoor moet je je treinreis in meerdere delen registreren: je reis naar het overstapstation en je reis vanaf het overstapstation naar je eindstation.

Veelgestelde vragen

  • Ben ik verplicht om mijn treinreis te registreren?

    Nee, je bent niet verplicht om je treinreis te registreren. Je mag ook reizen zonder reisregistratie. Wel verzoeken we je, in het belang van de pilot, om zoveel mogelijk je reizen vooraf te registreren. Hierdoor kunnen we leren en het systeem verbeteren. Zo zorgen we samen voor uiteindelijk een zo goed mogelijke spreiding en een veilige reis. Ook tijdens deze pilot geldt: reis alleen als het noodzakelijk is. Ga dus niet op reis omwille van deze pilot. Om in aanmerking te komen voor jouw gekozen cadeau als dank voor je deelname aan de pilot, dien je je reizen registreren.  

  • Wie mogen deelnemen aan deze pilot?

    Voor deze pilot is een selectie van reizigers uitgenodigd die de afgelopen tijd met een bepaalde minimum frequentie gebruik hebben moeten maken van de trein. NS gaat ervan uit dat deze reizigers noodzakelijke reizen hebben gemaakt. 

  • Kan ik mijn collega, vriend of familielid opgeven voor de pilot?

    Nee, dat kan helaas niet. Deelnemers voor de pilot zijn door ons benaderd per e-mail.

  • Waarom moet ik inloggen met een NS-account om te registreren?

    We hebben je e-mailadres nodig om je te informeren over je geregistreerde reis. Je ontvangt van ons een e-mail om je geregistreerde reis te bevestigen, wanneer je je reis annuleert en als jouw geregistreerde treinreis door een verstoring uitvalt. Bij de meeste reizigers staat dit e-mailadres gekoppeld aan een NS-account.  
     
    Heb je geen NS-account? Maak deze dan eenvoudig aan. Je hebt hier alleen je e-mailadres en een zelf in te stellen wachtwoord voor nodig. Na het aanmaken moet je eenmalig je e-mailadres bevestigen om in te kunnen loggen. 

  • Waarom hebben jullie mijn OV-chipkaartgegevens nodig?

    Door je OV-chipkaartgegevens te delen kunnen we bekijken of je jouw geregistreerde reizen daadwerkelijk maakt. Bij 8 of meer geregistreerde en gemaakte reizen ontvang je na afloop van de pilot het cadeau van je keuze. Daarnaast gebruiken we deze gegevens om onze Trein Veilig Service verder te ontwikkelen.

  • Hoe gaan jullie om met mijn gegevens?

    Lees alles over hoe NS met je gegevens omgaat in het privacystatement en voor deze pilot in de voorwaarden.

  • Mag ik als deelnemer aan de pilot plaatsnemen in de 1e klas?

    Ja, als deelnemer aan deze pilot mag je voor je geregistreerde reizen zonder bijbetaling in de 1e klas plaatsnemen, indien er voldoende plek is. Houd dan ‘Mijn registraties’ bij de hand zodat je de registratie voor de reis die je op dat moment maakt kunt laten zien bij een controle door een medewerker van NS. Je kunt ‘Mijn registraties’ direct terugzien zodra je inlogt in het registratiesysteem. Je wordt verzocht de 1e klas te verlaten als er geen plek is voor een medereiziger die reist met een 1e klas vervoerbewijs. 

  • Ik wil niet (meer) meedoen aan de pilot. Wat moet ik doen?

    Als je niet wilt meedoen hoef je niets te doen met de e-mails die je van ons hebt ontvangen. Je doet pas mee met de pilot als je bent ingelogd via de link in de e-mailuitnodiging die je hebt ontvangen.  
     
    Heb je aangegeven dat je mee wilt doen maar wil je je deelname intrekken? Ook dan hoef je niets te doen. De pilot eindigt 14 juni. Je deelname loopt dan automatisch af. 

  • Ik reis iedere dag op hetzelfde traject. Moet ik telkens opnieuw mijn reis registreren?

    Ja. Het is op dit moment (nog) niet mogelijk om een geregistreerde reis te herhalen.

  • Waarom kan ik alleen voor vandaag en morgen een treinreis registreren?

    Je kunt alleen voor vandaag en morgen een treinreis registreren, omdat we voordat we de registraties openen zeker moeten weten welk materieel in wordt gezet. De definitieve materieel-inzet is ongeveer 36 uur van tevoren beschikbaar, dus dan weten we hoeveel reizigers mee kunnen in een bepaalde trein.  

  • Is mijn registratie een vervoerbewijs?

    Nee, je registratie is geen vervoerbewijs. Je reist zoals je gewend bent met je OV-chipkaart. 

  • Wat gebeurt er als (een deel van) mijn geregistreerde treinreis uitvalt?

    Als (een deel van) je geregistreerde treinreis uitvalt, ontvang je van ons hierover een bericht per e-mail. Je kunt vervolgens zelf een nieuwe treinreis registreren. Maak je een reis met overstap en valt een deel van je reis uit? Vergeet dan niet zelf het tweede deel van je reis te annuleren.

  • Ik heb een cadeau gekozen als dank voor mijn deelname aan de pilot. Wanneer krijg ik dat cadeau?

    Na afloop van de pilot kijken we hoeveel reizen je hebt geregistreerd die je daadwerkelijk hebt gemaakt en informeren we je of je in aanmerking komt voor het cadeau. Het cadeau ontvang je dan op het e-mailadres waarmee je deelneemt aan de pilot. Bij 8 of meer geregistreerde en gemaakte reizen ontvang je het cadeau van je keuze. De pilot eindigt 14 juni. Je kunt je gekozen cadeau helaas niet wijzigen. 

  • Ik heb een reis geregistreerd maar ga toch niet reizen, wat nu?

    Als je toch niet gaat reizen vragen we je jouw geregistreerde reis te verwijderen. Dit doe je door in te loggen in het registratiesysteem en vervolgens in ‘Mijn registraties’ de reis te verwijderen die je niet gaat maken. Dat doe je door op het prullenbakje te klikken die naast je reis staat. Maak je een reis met overstap? Vergeet dan niet ook het tweede deel van de reis te annuleren. 

  • Krijg ik met een registratie voorrang als het druk is in de trein?

    Nee, een registratie voor een reis geeft geen recht om te reizen in de trein waarvoor geregistreerd is. Als de trein vol is, dan dient een andere trein te worden genomen. 

  • Hoe kan ik contact opnemen over deze pilot?

    Je kunt contact opnemen met NS Klantenservice via telefoonnummer 088 672 1057.