Naar content

Hoofdnavigatie

Registreer elke reis

NS neemt maatregelen om veilig te kunnen reizen. Daarom vragen we je om vooraf je reis te registreren en het aan te geven als je je fiets meeneemt in de trein. Zo zorgen we samen voor een goede spreiding en een zo veilig mogelijke reis.


Registreer met een NS-account

Je kunt een nieuwe treinreis registreren door in te loggen in de Trein Veilig Service. Hier heb je een NS-account voor nodig. Heb je geen NS-account? Maak deze dan eenvoudig aan. Je hebt hier alleen je e-mailadres en een zelf in te stellen wachtwoord voor nodig. Na het aanmaken moet je eenmalig je e-mailadres bevestigen om in te kunnen loggen. 

 Heb je een Mijn NS-account, dan kun je ook hiermee inloggen en registreren.

Let op: het is niet nodig om voor elke nieuwe fiets- of reisregistratie een nieuw NS-account aan te maken. Reis je met meerdere mensen of wil je meerdere fietsen registreren, dan kan dat op hetzelfde NS-account. Wel moet je per registratie het registratieproces doorlopen. Na het registreren zoek je nogmaals dezelfde reis en registreer je een tweede keer.

Hoe werkt het?

Zodra je bent ingelogd in de Trein Veilig Service kom je in ‘Mijn Registraties’. Hier vind je je nog te maken geregistreerde reizen en kun je een nieuwe reis registreren. Tijdens het registreren zie je meteen hoeveel plekken er nog zijn voor je fiets in de trein. 

Je kunt je treinreis registreren tot 1 minuut voor de geplande vertrektijd van de trein. Het is alleen mogelijk om een treinreis te registreren voor vandaag en morgen. 

Veelgestelde vragen

  • Heb ik voor elke fiets- of reisregistratie een nieuw NS-account nodig?

    Nee, het is niet nodig om voor elke nieuwe fiets- of reisregistratie een nieuw NS-account aan te maken. Reis je met meerdere mensen of wil je meerdere fietsen registreren, dan kan dat op hetzelfde NS-account. Wel moet je per registratie het registratieproces doorlopen. Na het registreren zoek je nogmaals dezelfde reis en registreer je een tweede keer.

  • Ben ik verplicht om mijn treinreis en/of fiets te registreren?

    Nee, je bent niet verplicht om je treinreis te registreren en je bent dus ook niet verplicht om je fiets te registreren. Je mag ook reizen zonder reisregistratie. Wel verzoeken we je om je reizen te registreren.

    Hierdoor kunnen wij – en jij als reiziger – vooraf zien hoe druk het in de trein gaat zijn en of er ruimte is om je fiets mee te nemen. Zo zorgen we samen voor een zo goed mogelijke spreiding en een zo veilig mogelijke reis. 

  • Waarom moet ik inloggen met een NS-account om te registreren?

    We hebben je e-mailadres nodig om je te informeren over je geregistreerde reis. Je ontvangt van ons een e-mail om je geregistreerde reis te bevestigen, wanneer je je reis annuleert en als jouw geregistreerde treinreis door een verstoring uitvalt. Bij de meeste reizigers staat dit e-mailadres gekoppeld aan een NS-account. Heb je een Mijn NS-account, dan kun je ook hiermee inloggen en registreren.
     
    Heb je geen NS-account? Maak deze dan eenvoudig aan. Je hebt hier alleen je e-mailadres en een zelf in te stellen wachtwoord voor nodig. Na het aanmaken moet je eenmalig je e-mailadres bevestigen om in te kunnen loggen. 

  • Waarom kan ik alleen voor vandaag en morgen een treinreis registreren?

    Je kunt alleen voor vandaag en morgen een treinreis registreren, omdat we voordat we de registraties openen zeker moeten weten welk materieel in wordt gezet. De definitieve materieel-inzet is ongeveer 36 uur van tevoren beschikbaar, dus dan weten we hoeveel reizigers mee kunnen in een bepaalde trein.  

  • Is mijn registratie een vervoerbewijs?

    Nee, je registratie is geen vervoerbewijs. Je reist zoals je gewend bent met je OV-chipkaart of een los vervoerbewijs zoals een e-ticket. Neem je je fiets mee in de trein? Registreer dan je fiets en vergeet niet ook een Fietskaart Dal te kopen. Een Fietskaart Dal is momenteel alleen online verkrijgbaar.

  • Wat gebeurt er als (een deel van) mijn geregistreerde treinreis uitvalt?

    Als (een deel van) je geregistreerde treinreis uitvalt, ontvang je van ons hierover een bericht per e-mail. Je kunt vervolgens zelf een nieuwe treinreis registreren. 

  • Ik heb een reis geregistreerd maar ga toch niet reizen, wat nu?

    Als je toch niet gaat reizen vragen we je jouw geregistreerde reis te verwijderen. Dit doe je door in te loggen in het registratiesysteem en vervolgens in ‘Mijn registraties’ de reis te verwijderen die je niet gaat maken. Dat doe je door op het prullenbakje te klikken die naast je reis staat. 

  • Krijg ik met een registratie voorrang als het druk is in de trein?

    Nee, een registratie voor een reis geeft geen recht om te reizen in de trein waarvoor geregistreerd is.  Datzelfde geldt voor de registratie van je fiets: een registratie geeft niet het recht om je fiets mee te nemen in de trein. Je kunt je fiets alleen meenemen in de trein als er plek is. 

    Wel zorgt het registreren van je reis en fiets ervoor dat je inzicht krijgt in de drukte in de trein voor zitplaatsen en fietsen.

  • Ik heb een vraag hierover. Kan ik contact opnemen?

    Je kunt contact opnemen met NS Klantenservice via telefoonnummer 088 672 1057. We helpen je graag.