Naar content

Hoofdnavigatie

Drukte melden in de trein

Zit je in een drukke trein? Geef dit door via de NS-app zodat wij onze dienstverlening kunnen verbeteren.


Drukte melden met de NS-app

De meldingen van drukke treinen die we binnenkrijgen via de NS-app worden geanalyseerd. Deze informatie helpt ons bij het maken van prognoses én bij het actueel en betrouwbaar houden van onze drukte-indicator. Met behulp van deze data verbeteren we onze dienstverlening. We onderzoeken de trein en verlengen bijvoorbeeld treinen op bepaalde trajecten.

Hoe werkt de druktemelder?

  1. Plan de reis die je nu aan het maken bent of in het verleden hebt gemaakt. Je kunt de drukte achteraf doorgeven via de druktemelder;
  2. Druk op de trein waarover u de drukte wilt melden;
  3. Klik op ‘Drukte melden’. Op een iPhone vind je deze button rechts bovenaan het scherm, op een Android toestel vind je deze rechts onderaan;
  4. Je kunt nu de drukte melden. Met een smiley geef je aan hoe je de drukte hebt ervaren, of je moest staan of kon zitten en of je 1e of 2e klas hebt gereisd. Vervolgens klik je op ‘Insturen’ en de drukte is gemeld.

Wat gebeurt er met mijn meldingen?

Elke druktemelding is voor ons erg belangrijk. Hoe meer serieuze meldingen wij krijgen, hoe beter wij een beeld krijgen van de bezetting en of het om een incident of structureel probleem gaat. Als dit laatste het geval is, ondermen wij actie.

Drukte-indicator

De drukte-indicator in onze NS-app geeft aan welke drukte je in de trein kunt verwachten. Dit wordt weergegeven door 1, 2 of 3 poppetjes. Een rood uitroepteken naast de poppetjes geeft aan dat er een kortere trein rijdt dan gepland. Hierdoor kan het mogelijk drukker zijn dan verwacht. Zo zie je of een trein eerder of later minder druk is, waardoor je comfortabeler reist.