Naar content

Hoofdnavigatie

Groningen

Het station en stationsgebied van Groningen wordt toekomstbestendig gemaakt. Aanpassingen aan het spoor, het station en de stationsomgeving zijn nodig om het groeiend aantal reizigers en vervoerders van het station optimaal te faciliteren. Onder de noemer Groningen Spoorzone werken de gemeente, provincie, ProRail en NS samen aan de bereikbaarheid van Groningen. Dat gebeurt door een betere OV-verbinding én een aantrekkelijker station te maken.


Met de komst van meer treinen van en naar Groningen, wordt station Europapark uitgebreid met een extra perron. Ook komt er een doorgaand vierde spoor naar station Europapark. De regionale treinen kunnen hiermee doorrijden van Groningen Noord naar Groningen Europapark.


Onder de sporen komt een busonderdoorgang. Deze zorgt er voor dat bussen het nieuwe busstation aan de zuidzijde van station Groningen kunnen bereiken. Een voetgangerspassage maakt de perrons gemakkelijk bereikbaar. Daarnaast komt er een fietstunnel tussen het stadsbalkon en een nieuwe ondergrondse fietsenstalling aan de zuidkant van het station. 
Met de komst van meer treinen is op station Groningen geen plek meer voor een opstelterrein. Dit terrein wordt verplaatst naar 'De Vork' in Haren. Om het opstelterrein in te passen in de omgeving is aan de zijde van Haren een archeologisch wandelpark ingericht. De verplaatsing van het opstelterrein voor treinen biedt nieuwe kansen voor de zuidzijde van het station Groningen. Door de volwaardige entree en de aanleg van een plein zijn kansrijke ontwikkelingen mogelijk op het gebied van wonen, werken en ontspanning.


En aan de noordkant wordt de verbinding tussen het stationsgebied en de binnenstad verbeterd. De functie van het monumentale stationsgebouw wordt met de komst van project Groningen Spoorzone in ere hersteld; de hal wordt weer de logische in- en uitgang van het station. 

Planning

Op hoofdlijnen wordt tot en met 2023 aan sporen en stations gewerkt. In 2019 worden de sporen en servicevoorzieningen op het nieuwe opstelterrein aangelegd, evenals een extra perron en voorzieningen op station Groningen Europapark. Er wordt gestart met de voorbereidingen voor de aanleg van het vierde spoor tussen station Groningen en station Groningen Europapark.

In 2020 wordt gestart met werkzaamheden op en rond station Groningen. Naar verwachting zijn de voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, perrons en doorkoppeling regionale treinen op station Groningen in 2022 gereed. In 2023 moeten de busonderdoorgang en busstation klaar zijn en starten de werkzaamheden voor de gebiedsontwikkeling aan de zuidzijde en noordzijde van station Groningen.

Meer weten over de plannen?

Neem eens een kijkje op www.groningenspoorzone.nl. U kunt zich hier ook inschrijven voor de digitale nieuwsbrief van Groningen Spoorzone.