Naar content

Hoofdnavigatie

Naar content

Hoofdnavigatie

Groningen

Het station en stationsgebied van Groningen wordt toekomstbestendig gemaakt. Aanpassingen aan het spoor, het station en de stationsomgeving zijn nodig om het groeiend aantal reizigers en vervoerders van het station optimaal te faciliteren. Onder de noemer Groningen Spoorzone werken de gemeente, provincie, ProRail en NS samen aan de bereikbaarheid van Groningen. Dat gebeurt door een betere OV-verbinding én een aantrekkelijker station te maken.


Met de komst van meer treinen van en naar Groningen, wordt station Europapark uitgebreid met een extra perron. Ook komt er een doorgaand vierde spoor naar station Europapark. De regionale treinen kunnen hiermee doorrijden van Groningen Noord naar Groningen Europapark.


Onder de sporen komt een busonderdoorgang. Deze zorgt er voor dat bussen het nieuwe busstation aan de zuidzijde van station Groningen kunnen bereiken. Een voetgangerspassage maakt de perrons gemakkelijk bereikbaar. Daarnaast komt er een fietstunnel tussen het stadsbalkon en een nieuwe ondergrondse fietsenstalling aan de zuidkant van het station. 

Met de komst van meer treinen is op station Groningen geen plek meer voor een ‘opstelterrein’ voor het technisch onderhoud en reiniging van treinen. Dit terrein wordt verplaatst naar 'De Vork' in Haren, een nieuw ontwikkeld groter opstelterrein in de splitsing tussen de sporen naar Assen en Winschoten. Om dit opstelterrein in te passen in de omgeving is aan de zijde van Haren een archeologisch wandelpark ingericht. Het oude opstelterrein op station Groningen wordt na de ingebruikname van het nieuwe terrein De Vork in juni/juli 2020 verwijderd. De verplaatsing van het opstelterrein biedt nieuwe kansen voor de zuidzijde van het station Groningen. Door de volwaardige entree en de aanleg van een plein zijn kansrijke ontwikkelingen mogelijk op het gebied van wonen, werken en ontspanning.
En aan de noordkant wordt de verbinding tussen het stationsgebied en de binnenstad verbeterd. De functie van het monumentale stationsgebouw wordt met de komst van project Groningen Spoorzone in ere hersteld; de hal wordt weer de logische in- en uitgang van het station. 

Planning

De werkzaamheden op en rond station Groningen starten in april/mei 2020. Naar verwachting is het vernieuwde station in 2023 klaar voor gebruik. Daarna gaat de gemeente Groningen aan de slag met de gebiedsontwikkeling aan de achterzijde (zuidzijde) van station Groningen.

Meer weten over de plannen?

Neem eens een kijkje op www.groningenspoorzone.nl. U kunt zich hier ook inschrijven voor de digitale nieuwsbrief van Groningen Spoorzone.