Naar content

Hoofdnavigatie

Naar content

Hoofdnavigatie

Treinwijzer

Wil je inzicht in de verwachte drukte per trein? Meld jouw treinreis dan aan via de Treinwijzer in de NS-app (vergeet niet eerst de app te updaten). Hoe meer reizigers hun reis aanmelden, hoe nauwkeuriger de voorspelling. Zo zorgen we samen dat zoveel mogelijk reizigers verantwoord kunnen reizen. De Treinwijzer voorwaarden en alle veelgestelde vragen met betrekking tot het aanmelden van je reis vind je onderaan deze pagina. Het aanmelden van je reis is niet verplicht.


Hoe werkt de Treinwijzer?

Meld je aan met een NS-account

Voor het aanmelden van een (nieuwe) treinreis heb je een NS-account nodig. Heb je geen NS-account? Dan is deze eenvoudig aan te maken. Heb je een Mijn NS-account? Dan kun je ook hiermee inloggen.

Zo werkt de Treinwijzer

Inzicht in je aangemelde reizen

Zodra je bent ingelogd in de Treinwijzer kom je in ‘Mijn aanmeldingen’ terecht. Hier vind je je nog te maken reizen en kun je een nieuwe reis aanmelden. Tijdens het aanmelden zie je aan de hand van 1, 2 of 3 poppetjes wat de verwachte drukte in de trein is, en of er nog plek is voor jou (en je fiets, als je die meeneemt).

Goed om te weten

  • Het is alleen mogelijk om een treinreis voor vandaag en/of morgen aan te melden.
  • Je kunt je treinreis aanmelden tot 1 minuut voor de geplande vertrektijd van de trein.
  • De Treinwijzer werkt alleen bij NS en in binnenlandse NS treinen.
  • Kinderen tot 4 jaar mogen op dezelfde aanmelding meereizen op schoot. Voor elke reiziger ouder dan 4 jaar kan een eigen reis aangemeld worden.
Zo meld je jouw reis aan

Veelgestelde vragen

  • Moet ik de NS-app updaten voor ik Treinwijzer kan gebruiken?

    Het kan zijn dat de Treinwijzer in de NS-app nog niet werkt als je een verouderde versie van de NS-app op je mobiel hebt staan. Update de NS-app en probeer dan nog eens je reis aan te melden.

    iOS gebruikers moeten minimaal versie 7.8.0. of nieuwer installeren.

    > Naar de App Store

    Android gebruikers moeten minimaal versie 6.1.7. of nieuwer installeren.​

    > Naar de Google Store

     

  • Ben ik verplicht om mijn treinreis en/of fiets aan te melden?

    Nee, je bent niet verplicht om je treinreis en/of fiets aan te melden. Je mag ook reizen zonder aanmelding. Wel verzoeken we je om je reizen aan te melden.

    Zo kunnen we je informeren als de verwachte drukte toeneemt en laten we het je weten als je trein uitvalt. Zo kunnen wij – en jij als reiziger – vooraf zien hoe groot de verwachte drukte is in de trein en of er ruimte is om je fiets mee te nemen.  
     

  • Waarom moet ik inloggen met een NS-account om aan te melden?

    We hebben je e-mailadres nodig om je te informeren over je aangemelde reis. Je ontvangt van ons een e-mail om je aangemelde reis te bevestigen, wanneer je je reis annuleert en als jouw aangemelde treinreis door een verstoring uitvalt. Bij de meeste reizigers staat dit e-mailadres gekoppeld aan een NS-account. Heb je een Mijn NS-account, dan kun je ook hiermee inloggen.
     
    Heb je geen NS-account? Maak deze dan eenvoudig aan. Je hebt hier alleen je e-mailadres en een zelf in te stellen wachtwoord voor nodig. Na het aanmaken moet je eenmalig je e-mailadres bevestigen om in te kunnen loggen. 

    Wil je weten hoe wij met je gegevens omgaan?

    Je leest er alles over in ons privacystatement
     

  • Heb ik voor elke fiets- of reisaanmelding een nieuw NS-account nodig?

    Nee, het is niet nodig om voor elke nieuwe fiets- of reisaanmelding een nieuw NS-account aan te maken. Reis je met meerdere mensen of wil je meerdere fietsen aanmelden, dan kan dat op hetzelfde NS-account. Wel moet je per aanmelding het proces doorlopen. Na het aanmelden zoek je nogmaals dezelfde reis en meld je je een tweede keer aan.

  • Waarom kan ik alleen voor vandaag en morgen een treinreis aanmelden?

    Je kunt alleen voor vandaag en morgen een treinreis aanmelden, omdat we voordat we de aanmeldingen openen zeker moeten weten welk materieel in wordt gezet. De definitieve materieelinzet is ongeveer 36 uur van tevoren beschikbaar, dus dan weten we hoeveel reizigers mee kunnen in een bepaalde trein.

  • Is mijn aanmelding een vervoerbewijs?

    Nee, je aanmelding is geen vervoerbewijs. Je reist zoals je gewend bent met je OV-chipkaart of een los vervoerbewijs zoals een e-ticket. Neem je je fiets mee in de trein? Meld dan je fiets aan en vergeet niet ook een Fietskaart Dal te kopen. Een Fietskaart Dal is momenteel alleen online verkrijgbaar of bij de NS OV Service & tickets balie.

  • Krijg ik met een aanmelding voorrang als het druk is in de trein?

    Nee, een aanmelding voor een reis geeft geen recht om te reizen in de trein waarvoor aangemeld is. Datzelfde geldt voor de aanmelding van je fiets: een aanmelding geeft niet het recht om je fiets mee te nemen in de trein. Je kunt je fiets alleen meenemen in de trein als er plek is en je in het bezit bent van een geldig vervoersbewijs.

    Wel zorgt het aanmelden van je reis en fiets ervoor dat je inzicht krijgt in de verwachte drukte in de trein en of er plek is voor je fiets.

  • Wat gebeurt er als (een deel van) mijn aangemelde treinreis uitvalt?

    Als (een deel van) je aangemelde treinreis door een verstoring vervalt, ontvang je van ons bericht per e-mail. Je kunt vervolgens zelf een nieuwe treinreis aanmelden.

  • Hoe kan het dat de werkelijke drukte anders is dan de verwachte drukte?

    De getoonde drukte-indicator geeft een indicatie van hoe druk het kan worden in de trein. We doen natuurlijk ons uiterste best om een goede inschatting te maken. Als jouw trein naar verwachting drukker wordt, ontvang je van ons bericht per e-mail. Toch kan de werkelijke drukte afwijken van onze inschatting. Dat kan bijvoorbeeld komen door gebeurtenissen die wij moeilijk van tevoren kunnen voorzien, zoals verstoringen, omleidingen of calamiteiten. 

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met NS Klantenservice via telefoonnummer 088 672 1057, chat of Twitter. We helpen je graag.