Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Treinwijzer

Lekker een dagje erop uit? Je treinreis plannen deed je al met de NS-app. Maar je kan ook eenvoudig je treinreis aanmelden. Zo krijg je een melding als de verwachte drukte toeneemt en kun je zelf kiezen of je toch een rustigere trein wilt pakken. Meld je reis ook aan in de NS-app.


Hoe werkt de Treinwijzer?

Met de Treinwijzer check je eenvoudig de verwachte drukte per treinreis. Ga je op reis? Dan meld je jouw treinreis vooraf aan in de NS-app (vergeet niet eerst de app te updaten). Hoe meer reizigers hun reis aanmelden, hoe nauwkeuriger de voorspelling. Zo zorgen we samen dat zoveel mogelijk reizigers verantwoord kunnen reizen. Bekijk ook de video waarin we de Treinwijzer uitleggen.

In deze video leggen we uit hoe de Treinwijzer werkt

Hoe meld ik mijn treinreis via de Treinwijzer aan?

  1. Log in op jouw Mijn NS of Mijn NS Zakelijk-account. Heb je nog geen Mijn NS-account? Dan is deze eenvoudig aan te maken of activeer je Mijn NS Zakelijk-account.
  2. Selecteer je station van vertrek en aankomst en de vertrektijd.
  3. Vink aan of je een OV-chipkaart hebt.
  4. Klopt alles? Dan bevestig je deze reis.
  5. Je ontvangt een bevestigingsmail van je aanmelding. Dit is inclusief link waarmee je jouw geplande reis kunt aanpassen of annuleren.
  6. Verandert de verwachte drukte in jouw geplande treinreis? Dan ontvang je van ons hierover bericht.
  7. Fijne reis!
In deze video leggen we uit hoe je jouw treinreis via de Treinwijzer aanmeldt

Inzicht in je aangemelde treinreizen

Zodra je bent ingelogd in de Treinwijzer kom je in ‘Mijn aanmeldingen’ terecht. Hier vind je je nog te maken reizen en kun je een nieuwe treinreis aanmelden. Tijdens het aanmelden zie je aan de hand van 1, 2 of 3 poppetjes wat de verwachte drukte in de trein is, en of er nog plek is voor jou.

Goed om te weten

  • Ga je op reis? Bereid je goed voor en check de verwachte drukte in de trein.
  • Het aanmelden van je treinreis is niet verplicht.
  • Aanmelden kan vanaf twee weken van tevoren tot het moment van vertrek.
  • De Treinwijzer werkt alleen bij NS en in binnenlandse NS treinen.
  • Kinderen tot 4 jaar mogen op dezelfde aanmelding meereizen op schoot. Voor elke reiziger ouder dan 4 jaar kan een eigen treinreis aangemeld worden.

Veelgestelde vragen

  • Moet ik de NS-app updaten voor ik Treinwijzer kan gebruiken?

    Het kan zijn dat de Treinwijzer in de NS-app nog niet werkt als je een verouderde versie van de NS-app op je mobiel hebt staan. Update de NS-app en probeer dan nog eens je reis aan te melden.

    iOS gebruikers moeten minimaal versie 7.8.0. of nieuwer installeren.

    > Naar de App Store

    Android gebruikers moeten minimaal versie 6.1.7. of nieuwer installeren.​

    > Naar de Google Store

     

  • Ben ik verplicht om mijn treinreis aan te melden?

    Nee, je bent niet verplicht om je treinreis aan te melden. Je mag ook reizen zonder aanmelding. Wel verzoeken we je om je reizen aan te melden. Zo zorgen we samen voor een zo goed mogelijke spreiding.

  • Waarom moet ik inloggen met een NS-account om aan te melden?

    We hebben je e-mailadres nodig om je te informeren over je aangemelde treinreis. Je ontvangt van ons een e-mail om je aangemelde reis te bevestigen, wanneer je je reis annuleert en als jouw aangemelde treinreis door een verstoring uitvalt. Bij de meeste reizigers staat dit e-mailadres gekoppeld aan een NS-account. Heb je een Mijn NS-account, dan kun je ook hiermee inloggen.
     
    Heb je geen NS-account? Dan maak je deze eenvoudig aan. Je hebt hier alleen je e-mailadres en een zelf in te stellen wachtwoord voor nodig. Na het aanmaken moet je eenmalig je e-mailadres bevestigen om in te kunnen loggen. 

    Wil je weten hoe wij met je gegevens omgaan?

    Je leest er alles over in ons privacystatement
     

  • Heb ik voor elke treinreis aanmelding een nieuw NS-account nodig?

    Nee, het is niet nodig om voor elke nieuwe aanmelding een nieuw NS-account aan te maken. Reis je met meerdere mensen, dan kan dat op hetzelfde NS-account. Wil je een nieuwe treinreis aanmelden? Dan hoef je je alleen maar in te loggen op jouw Mijn NS-account.

  • Waarom kan ik alleen voor vandaag en morgen een treinreis aanmelden?

    Je kunt alleen voor vandaag en morgen een treinreis aanmelden, omdat we voordat we de aanmeldingen openen zeker moeten weten welk materieel in wordt gezet. De definitieve materieelinzet is ongeveer 36 uur van tevoren beschikbaar, dus dan weten we hoeveel reizigers mee kunnen in een bepaalde trein.

  • Is mijn aanmelding een vervoerbewijs?

    Nee, je aanmelding is geen vervoerbewijs. Je reist zoals je gewend bent met je OV-chipkaart of een los vervoerbewijs zoals een e-ticket.

  • Krijg ik met een aanmelding voorrang als het druk is in de trein?

    Een aanmelding voor een treinreis geeft geen recht om te reizen in de trein waarvoor aangemeld is. Wel zorgt het aanmelden van je reis ervoor dat je inzicht krijgt in de verwachte drukte in de trein.

  • Wat gebeurt er als (een deel van) mijn aangemelde treinreis uitvalt?

    Als (een deel van) je aangemelde treinreis door een verstoring vervalt, ontvang je van ons bericht per e-mail. Je kunt vervolgens zelf een nieuwe treinreis aanmelden via de Treinwijzer in de NS-app.

  • Hoe kan het dat de werkelijke drukte anders is dan de verwachte drukte?

    De getoonde drukte-indicator geeft een indicatie van hoe druk het kan worden in de trein. We doen natuurlijk ons uiterste best om een goede inschatting te maken. Als jouw trein naar verwachting drukker wordt, ontvang je van ons bericht per e-mail. Toch kan de werkelijke drukte afwijken van onze inschatting. Dat kan bijvoorbeeld komen door gebeurtenissen die wij moeilijk van tevoren kunnen voorzien, zoals verstoringen, omleidingen of calamiteiten. 

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met NS Klantenservice via telefoonnummer 088 672 1057, chat of Twitter. We helpen je graag.

Plan je reis

Bereid je goed voor

Van plan om met de trein te gaan? Bereid je reis dan goed voor

Met trein en fiets op stap

Check wat de mogelijkheden zijn

Drukte-indicator

De druktepoppetjes in de NS-app geven de verwachte drukte per trein aan.