Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Treinwijzer

Lekker een dagje erop uit? Je treinreis plannen deed je al met de NS-app. Maar je kan ook eenvoudig je treinreis aanmelden. Zo krijg je een melding als de verwachte drukte toeneemt en kun je zelf kiezen of je toch een rustigere trein wilt pakken. Meld je reis ook aan in de NS-app.


Hoe werkt de Treinwijzer?

Met de Treinwijzer check je eenvoudig de verwachte drukte per treinreis. Ga je op reis? Dan meld je jouw treinreis vooraf aan in de NS-app (vergeet niet eerst de app te updaten). Hoe meer reizigers hun reis aanmelden, hoe nauwkeuriger de voorspelling. Zo zorgen we samen dat zoveel mogelijk reizigers verantwoord kunnen reizen. Bekijk ook de video waarin we de Treinwijzer uitleggen.

In deze video leggen we uit hoe de Treinwijzer werkt

Hoe meld ik mijn treinreis via de Treinwijzer aan?

  1. Log in op jouw Mijn NS of Mijn NS Zakelijk-account. Heb je nog geen Mijn NS-account? Dan is deze eenvoudig aan te maken of activeer je Mijn NS Zakelijk-account.
  2. Selecteer je station van vertrek en aankomst en de vertrektijd.
  3. Vink aan of je met een fiets reist en of je een OV-chipkaart hebt.
  4. Klopt alles? Dan bevestig je deze reis.
  5. Je ontvangt een bevestigingsmail van je aanmelding. Dit is inclusief link waarmee je jouw geplande reis kunt aanpassen of annuleren.
  6. Verandert de verwachte drukte in jouw geplande treinreis? Dan ontvang je van ons hierover bericht.
  7. Fijne reis!
In deze video leggen we uit hoe je jouw treinreis via de Treinwijzer aanmeldt

Inzicht in je aangemelde treinreizen

Zodra je bent ingelogd in de Treinwijzer kom je in ‘Mijn aanmeldingen’ terecht. Hier vind je je nog te maken reizen en kun je een nieuwe treinreis aanmelden. Tijdens het aanmelden zie je aan de hand van 1, 2 of 3 poppetjes wat de verwachte drukte in de trein is, en of er nog plek is voor jou (en je fiets, als je die meeneemt).

Je fiets mee in de trein

Fiets mee in de trein? Met een Fietskaart Dal mag je tijdens daluren je fiets meenemen in de trein. Plan je reis in de NS-app en zie meteen hoeveel fietsplekken er beschikbaar zijn. Meld je reis én je fiets aan. Zo zorgen we samen voor een zo goed mogelijke spreiding. En een zo veilig mogelijke reis.

Op de pagina Fiets in de trein lees je hoe je een fietsplek kan aanmelden.

Goed om te weten

  • Ga je op reis? Bereid je goed voor en check de verwachte drukte in de trein.
  • Het aanmelden van je treinreis is niet verplicht.
  • Aanmelden kan vanaf twee weken van tevoren tot het moment van vertrek.
  • De Treinwijzer werkt alleen bij NS en in binnenlandse NS treinen.
  • Kinderen tot 4 jaar mogen op dezelfde aanmelding meereizen op schoot. Voor elke reiziger ouder dan 4 jaar kan een eigen treinreis aangemeld worden.

Veelgestelde vragen

  • Moet ik de NS-app updaten voor ik Treinwijzer kan gebruiken?

    Het kan zijn dat de Treinwijzer in de NS-app nog niet werkt als je een verouderde versie van de NS-app op je mobiel hebt staan. Update de NS-app en probeer dan nog eens je reis aan te melden.

    iOS gebruikers moeten minimaal versie 7.8.0. of nieuwer installeren.

    > Naar de App Store

    Android gebruikers moeten minimaal versie 6.1.7. of nieuwer installeren.​

    > Naar de Google Store

     

  • Ben ik verplicht om mijn treinreis aan te melden of mijn fietsplek te reserveren?

    Nee, je bent niet verplicht om je treinreis aan te melden. Je mag ook reizen zonder aanmelding. Wel verzoeken we je om je reizen aan te melden. In de periode van 10 juli t/m 15 september 2021 ben je wel verplicht om je fietsplek te reserveren. Buiten deze periode vragen we je om je fiets aan te melden. Lees hier meer over je fietsplek reserveren.

  • Waarom moet ik inloggen met een NS-account om aan te melden?

    We hebben je e-mailadres nodig om je te informeren over je aangemelde treinreis. Je ontvangt van ons een e-mail om je aangemelde reis te bevestigen, wanneer je je reis annuleert en als jouw aangemelde treinreis door een verstoring uitvalt. Bij de meeste reizigers staat dit e-mailadres gekoppeld aan een NS-account. Heb je een Mijn NS-account, dan kun je ook hiermee inloggen.
     
    Heb je geen NS-account? Dan maak je deze eenvoudig aan. Je hebt hier alleen je e-mailadres en een zelf in te stellen wachtwoord voor nodig. Na het aanmaken moet je eenmalig je e-mailadres bevestigen om in te kunnen loggen. 

    Wil je weten hoe wij met je gegevens omgaan?

    Je leest er alles over in ons privacystatement
     

  • Heb ik voor elke treinreis aanmelding een nieuw NS-account nodig?

    Nee, het is niet nodig om voor elke nieuwe aanmelding een nieuw NS-account aan te maken. Ook niet als je jouw fietsplek reservereert. Reis je met meerdere mensen of wil je meerdere fietsen aanmelden, dan kan dat op hetzelfde NS-account. Wil je een nieuwe treinreis aanmelden? Dan hoef je je alleen maar in te loggen op jouw Mijn NS-account.

  • Waarom kan ik alleen voor vandaag en morgen een treinreis aanmelden?

    Je kunt alleen voor vandaag en morgen een treinreis aanmelden, omdat we voordat we de aanmeldingen openen zeker moeten weten welk materieel in wordt gezet. De definitieve materieelinzet is ongeveer 36 uur van tevoren beschikbaar, dus dan weten we hoeveel reizigers mee kunnen in een bepaalde trein.

  • Is mijn aanmelding of reservering een vervoerbewijs?

    Nee, je aanmelding of reservering is geen vervoerbewijs. Je reist zoals je gewend bent met je OV-chipkaart of een los vervoerbewijs zoals een e-ticket.

    Neem je je fiets mee in de trein? Dan ben je wel verplicht om van 10 juli t/m 15 september je fietsplek voorafgaand aan je reis even te reserveren. Zonder fietsreservering is je Fietskaart dal niet geldig. Vergeet dus niet een Fietskaart Dal te kopen. 

  • Krijg ik met een aanmelding of reservering voorrang als het druk is in de trein?

    Een aanmelding voor een treinreis geeft geen recht om te reizen in de trein waarvoor aangemeld is. Wel zorgt het aanmelden van je reis ervoor dat je inzicht krijgt in de verwachte drukte in de trein.

    Voor het meenemen van je fiets geldt dat dit alleen is toegestaan als er genoeg ruimte is. Dit geldt ook als je gereserveerd hebt. In bepaalde gevallen kan je reservering dus vervallen, zie hiervoor de reserveringsvoorwaarden die zijn opgenomen in de Voorwaarden fiets mee in de trein.

  • Wat gebeurt er als (een deel van) mijn aangemelde treinreis uitvalt?

    Als (een deel van) je aangemelde treinreis door een verstoring vervalt, ontvang je van ons bericht per e-mail. Je kunt vervolgens zelf een nieuwe treinreis aanmelden via de Treinwijzer in de NS-app.

  • Hoe kan het dat de werkelijke drukte anders is dan de verwachte drukte?

    De getoonde drukte-indicator geeft een indicatie van hoe druk het kan worden in de trein. We doen natuurlijk ons uiterste best om een goede inschatting te maken. Als jouw trein naar verwachting drukker wordt, ontvang je van ons bericht per e-mail. Toch kan de werkelijke drukte afwijken van onze inschatting. Dat kan bijvoorbeeld komen door gebeurtenissen die wij moeilijk van tevoren kunnen voorzien, zoals verstoringen, omleidingen of calamiteiten. 

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met NS Klantenservice via telefoonnummer 088 672 1057, chat of Twitter. We helpen je graag.

Plan je reis

Twee vrouwen met mondkapje op zitten naast elkaar in de trein

Bereid je goed voor

Ga je er weer lekker op uit? Bereid je reis dan goed voor

Verantwoord reizen tijdens corona

NS neemt maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen.

Fiets mee in de trein

Fiets mee in de trein? Meld je reis én je fiets aan.

Man zit in de trein en kijkt in de NS-app

Reizen met de NS-app

Bekijk alle mogelijkheden van de app.

Drukte-indicator

De druktepoppetjes in de NS-app geven de verwachte drukte per trein aan.