Veelgestelde vragen OV-ebike
Heb je vragen over het huren van een OV-ebike, heb je problemen onderweg of wil je iets weten over de fiets zelf? Op deze pagina vind je alle veelgestelde vragen over de OV-ebike
Bekijk alle vragen over:
Huren en betalen
-
Kan ik een OV-ebike reserveren?
Nee, je kunt geen OV-ebike reserveren. Wel kun je de beschikbaarheid checken via de NS-app.
-
Wat kost het om een OV-ebike te huren?
Je huurt een OV-ebike voor met € 13,- per 24 uur. Na 3 dagen (72 uur) betaal je een toeslag van € 5,- per uur.
-
Hoe betaal ik voor OV-ebike?
Je huurt een OV-ebike met een persoonlijke chipkaart met daarop een gratis OV-fietsabonnement of Flex abonnement. Of met je NS-Buiness Card. De kosten voor het gebruik van de OV-ebike worden maandelijks automatisch van je rekening afgeschreven.
-
Kan ik meerdere OV-ebikes huren?
Ja, je kunt per keer maximaal twee OV-ebikes huren. De medewerker scant je OV-chipkaart of NS-Business Card dan twee keer.
-
Hoe weet ik of ik met mijn NS-Business Card een OV-ebike mag huren?
Zo zie je of je met je NS-Business Card een OV-ebike mag huren:
- Log in op Mijn NS Zakelijk voor kaarthouders en klik op ‘Mijn NS-Business Card’.
- Bekijk of de dienst 'OV-fiets' aan- of uitstaat. Goed om te weten: 'aan' betekent dat je de dienst kunt gebruiken. Je betaalt pas als je daadwerkelijk een OV-fiets of OV-ebike huurt.
- Staat 'OV-fiets' uit? Vraag dan je werkgever deze dienst aan te zetten in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen onder ‘Kaarten en kaarthouders beheren’. Of doe dit als zzp'er zelf.
Inleveren
-
Kan ik de OV-ebike inleveren op een andere locatie?
Helaas is dat niet mogelijk. De OV-ebike is op 4 stations te huren tijdens de proef.
-
Ik heb bericht ontvangen dat fiets niet ingeleverd is. Wat kan ik doen?
Neem in dit geval contact op met klantenservice.
-
Ik heb de sleutel niet in kunnen leveren.
Zet de OV-ebike op slot met beide sloten en doe de sleutel in de blauwe dropbox. Maak de OV-ebike bij voorkeur vast aan een rek of paal om diefstal te voorkomen. Bel klantenservice om de rit af te laten sluiten en de huur van OV-ebike te stoppen.
-
Kan ik de OV-ebike inleveren na sluitingstijd?
Nee, dit kan niet. Je kan de OV-ebike alleen tijdens de openingstijden van de fietsenstalling inleveren.
Een probleem melden
-
Mijn OV-ebike(sleutel) is verloren of gestolen.
Doe direct aangifte bij de politie en stuur ons een e-mail via info@ov-fiets.nl met als onderwerp 'OV-ebike gestolen'.
Vermeld in de correspondentie het fietsnummer (zie fietssleutel), de huurlocatie en de datum en het tijdstip waarop de OV-ebike is gestolen. Stuur vervolgens het proces-verbaal en de OV-ebike-sleutel op naar ons adres:
NS Klantenservice Afdeling OV-fiets
Postbus 2572
3500 GN UtrechtBij diefstal betaal je een eigen risico. Deze lees je in de tarievenlijst OV-ebike. Als je géén proces-verbaal en OV-ebike-sleutel opstuurt, dan betaal je 50% van de vervangingswaarde van de OV-ebike. Deze waarde staat vermeld in de tarievenlijst OV-ebike.
Sleutel OV-ebike verloren of gestolen?
Meld de diefstal of het verlies aan ons door een e-mail te sturen naar info@ov-fiets.nl, met als onderwerp 'OV-ebike sleutel verloren of gestolen'. Je betaalt zelf de kosten voor een nieuwe sleutel. Deze kosten vind je in de prijzenlijst. -
De OV-ebike heeft een lekke band.
Breng de OV-ebike terug naar de huurlocatie. Het is ook mogelijk om de OV-ebike tegen vergoeding op te laten halen. U betaalt hiervoor € 50,-.
-
De fiets trapt heel zwaar.
Bij een defect kun je de OV-ebike binnen 10 minuten gratis bij je huurlocatie omruilen voor een andere OV-ebike.
-
Mijn OV-ebike is kapot.
Meld de schade bij de huurlocatie of stuur Klantenservice een e-mail via info@ov-fiets.nl met als onderwerp 'OV-ebike kapot'. Vermeld altijd het fietsnummer, dat op het spatbord staat.
-
De elektrische ondersteuning werkt niet en mijn OV-ebike geeft de foutcode W013.
Deze foutmelding ontstaat doordat je je voet op de trapper van de fiets hebt tijdens het aan- of uitzetten. Zet de fiets even uit en daarna weer opnieuw aan. Hou je voet van de trapper als je de aan/uitknop indrukt.
De OV-ebike
-
Kan ik een OV-ebike met kinderzitje huren?
Nee, je kunt geen OV-ebike met een kinderzitje huren.
-
Hoe ver kan ik fietsen met OV-ebike?
De OV-ebike wordt verhuurd met een volle accu. In de eco-stand kun je 110 km fietsen en in de zwaarste ondersteuningsstand ongeveer 50 km. Bij normaal gebruik is het bereik ongeveer 70 km.
Overigens kun je met een lege accu nog steeds prima fietsen op de OV-ebike.
-
Zijn de OV-ebikes veilig?
De OV-ebike voldoet aan alle benodigde kwaliteitseisen.
-
Kan ik de accu zelf opladen?
Nee, je kunt niet zelf de accu opladen. Je krijgt altijd een e-bike met volle accu mee.
-
Is de OV-ebike voorzien van GPS tracking?
Ja, de OV-ebike is standaard voorzien van GPS-tracking. De data is niet gekoppeld aan persoonsgegevens. De GPS-tracking wordt gebruikt om inzicht te krijgen in gebruik, reisafstanden en snelheid én voor het traceren van de OV-ebike na diefstal.
-
Hoe snel kan de OV-ebike?
De OV-ebike ondersteunt tot maximaal 25 km per uur.