Naar content

Hoofdnavigatie

Meer over HSL

NS heeft met het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat afgesproken het aantal treindiensten over de hogesnelheidslijn (HSL) uit te breiden.


Deze uitbreiding ging over het vaker en meer rijden over de hogesnelheidslijn, waaronder de Intercity direct, de introductie van de intercity Den Haag - Eindhoven deels over de HSL, start en frequentieverhoging Thalys, de komst van de Eurostar tussen Amsterdam en Londen en de introductie van de Intercity Brussel over de HSL en via Breda naar Brussel.

De Eurostar en de Intercity Brussel rijden sinds het voorjaar van 2018 over de hogesnelheidslijn. Met de komst van deze treinen rijden er dagelijks momenteel 269 treinen over de hogesnelheidslijn (HSL).

Complexiteit van het spoor

De HSL is complex. De combinatie van infrastructuur, beveiliging, materieel en dienstregeling is uniek en tref je nergens anders aan in Europa. De HSL bestaat uit zowel nieuw aangelegd als regulier spoor. Dit zorgt voor een hoge storingsgevoeligheid. Storingen die grote gevolgen voor reizigers kunnen hebben.

Ambities/kpi’s 

Zowel NS als ProRail hebben afspraken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de prestaties op de HSL. Het ministerie beoordeelt NS op 12 prestaties voor alle treinen in Nederland. NS heeft in 2018 voor de tweede keer op rij de afspraken met het ministerie over de prestaties op de HSL gehaald.