Hoofdnavigatie

Naar content

Meer over HSL

In 2013 heeft NS met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat afgesproken het aantal treindiensten over de HSL uit te breiden.


Deze uitbreiding gaat over het vaker en meer rijden van de Intercity direct, de introductie van de intercity Den Haag - Eindhoven deels over de HSL, frequentieverhoging Thalys, en de komende jaren de introductie van de IC Brussel over de HSL en de Eurostar tussen Amsterdam en Londen.

Treindiensten die nu over HSL rijden

Er rijden 64 treinen over de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam. Vanuit Rotterdam rijden 32 ritten door over de HSL naar Breda. Thalys rijdt 14 treinen per dag van Amsterdam naar Brussel, Parijs en Lille. Met de treindienst tussen Den Haag en Eindhoven rijden er in totaal 126 treinritten per dag over de HSL.

De volgende treindiensten komen er bij

NS bereid met Eurostar de nieuwe treindienst van Amsterdam naar Londen voor. Daarnaast werken NS en het Belgische NMBS aan de komst van de Intercity Brussel via de HSL.

Complexiteit van het spoor

De HSL is complex. De combinatie van infrastructuur, beveiliging, materieel en dienstregeling is uniek en tref je nergens anders aan in Europa. De HSL bestaat uit zowel nieuw aangelegd als regulier spoor. Dit zorgt voor een hoge storingsgevoeligheid. Storingen die grote gevolgen voor reizigers kunnen hebben.

Ambities/kpi’s 

Zowel NS als ProRail hebben afspraken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de prestaties op de HSL. Infrastructuur en Waterstaat beoordeelt NS op 12 prestaties voor alle treinen in Nederland. Op 10 van de 12 punten scoorde NS in 2016 goed. De overige 2 punten bleven ondanks inspanningen achter bij de afgesproken doelen. Dit zijn: de reizigerspunctualiteit 5 minuten op de HSL en zitplaatskans in de spits op de HSL.