Naar content

Hoofdnavigatie

Meer over HSL

In 2013 heeft NS met het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat afgesproken het aantal treindiensten over de HSL uit te breiden: introductie van Thalys; herstel verbinding.


Deze uitbreiding ging over het vaker en meer rijden over de hogesnelheidslijn waaronder de Intercity direct, de introductie van de intercity Den Haag - Eindhoven deels over de HSL, start en frequentieverhoging Thalys, de komst van de Eurostar tussen Amsterdam en Londen en de introductie van de Intercity Brussel over de HSL en via Breda naar Brussel.

Treindiensten die nu over HSL rijden

Er rijden per weekdag 246 treinen over de hogesnelheidslijn (HSL).

Complexiteit van het spoor

De HSL is complex. De combinatie van infrastructuur, beveiliging, materieel en dienstregeling is uniek en tref je nergens anders aan in Europa. De HSL bestaat uit zowel nieuw aangelegd als regulier spoor. Dit zorgt voor een hoge storingsgevoeligheid. Storingen die grote gevolgen voor reizigers kunnen hebben.

Ambities/kpi’s 

Zowel NS als ProRail hebben afspraken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de prestaties op de HSL. Infrastructuur en Waterstaat beoordeelt NS op 12 prestaties voor alle treinen in Nederland. Op 10 van de 12 punten scoorde NS in 2016 goed. De overige 2 punten bleven ondanks inspanningen achter bij de afgesproken doelen. Dit zijn: de reizigerspunctualiteit 5 minuten op de HSL en zitplaatskans in de spits op de HSL.