Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Veelgestelde vragen

Je hebt vast een vraag over de proef. Kies hieronder het onderwerp waarover je een vraag hebt. Zo vind je snel het antwoord.

Over de proef

  • Waarom organiseert NS deze proef voor in- en uitchecken met je betaalpas?

    NS doet eerst een proef met een beperkt aantal deelnemers. Zo leren wij, mede op basis van reizigerservaringen, wat er goed gaat en welke aandachtspunten er zijn. Dit geeft ons de mogelijkheid om zaken te verbeteren voordat we reizen met je betaalpas voor alle reizigers beschikbaar stellen die tegen regulier tarief reizen.

  • Kan iedereen in- en uitchecken met een betaalpas tijdens de proef?

    Nee, alleen als je je tussen 15 en 22 augustus hebt aangemeld om mee te doen kun je in- en uitchecken met je betaalpas vanaf 29 augustus. Registeren voor de proef kan nu niet meer, maar houd ns.nl/betaalpas in de gaten om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen rondom deze proef.

  • Wat heb ik nodig om te kunnen in- en uitchecken met mijn contactloze betaalpas?

    Om mee te kunnen doen aan de proef moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:

    • Je moet 18 jaar of ouder zijn en tegen vol tarief zonder abonnement reizen.
    • Je moet in het bezit zijn van een geldige contactloze betaalpas van ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Rabobank, RegioBank of SNS of een contactloze creditcard van Mastercard of Visa. Ook buitenlandse contactloze betaalpassen en creditcards van Maestro, V PAY, Mastercard of Visa kunnen gebruikt worden. Dat geldt ook voor een smartphone of smartwatch waaraan één van deze betaalpassen of creditcards is gekoppeld.
    • 'Contactloos betalen' moet aan staan op je betaalpas of creditcard.
    • Je hebt je betaalpas in de periode van 15 t/m 22 augustus op de deelnamelijst laten zetten op één van de deelnemende stations.
  • Hoe lang duurt de proef?

    De proef start op 29 augustus en zal in principe duren tot 1 november 2022. Als dank voor je deelname aan de proef reis je in die periode met een geldig 2e klas vervoerbewijs op je betaalpas of creditcard zónder bijbetaling in de 1e klas!

    NS kan de proef eventueel verlengen en zal dit dan per mail en via ns.nl/betaalpas communiceren. Ook bij een eventuele verlenging van de proef geldt dat het zonder bijbetaling mogen reizen met je betaalpas in de 1e klas alleen geldt voor de periode tot 1 november.

  • Kan ik tijdens de proef ook bij andere vervoerders in- en uitchecken met mijn betaalpas?

    De proef vindt alleen plaats bij NS. Wel kun je ook bij enkele andere vervoerders zonder aanmelden reizen in trein, bus, tram of metro. Op OVpay.nl/proef lees je waar dit momenteel mogelijk is.

    Goed om te weten: reis je niet alleen bij NS, maar ook bij een andere treinvervoerder waar de betaalpas/creditcard nog niet gebruikt kan worden, gebruik dan voor je gehele treinreis een OV-chipkaart of koop een los kaartje. Zo voorkom je dat je te veel betaalt.

  • Kan ik na de proef nog steeds in- en uitchecken met mijn betaalpas?

    Dat is wel onze bedoeling. Aan het einde van de proef zullen we je dat laten weten. Houd ns.nl/betaalpas daarom goed in de gaten.

In- en uitchecken met je betaalpas

  • Hoe werkt in- en uitchecken met mijn betaalpas?

    Je checkt in bij de vervoerder waarmee je gaat reizen, met je betaalpas, creditcard of met een betaalpas op je mobiel of smartwatch, als je daarmee ook contactloos aan de kassa kunt betalen. Aan het eind van je rit bij die vervoerder check je ook uit met hetzelfde betaalmiddel (je plastic pas, mobiele telefoon of smartwatch) als waarmee je hebt ingecheckt. De volgende dag worden de kosten van alle gemaakte ritten in het OV als één totaalbedrag van je bankrekening afgeschreven. Je betaalt bij NS altijd het reguliere tarief voor de 2e klas (dus zonder korting of abonnement), maar mag tijdens de proef tot 1 november als dank voor je deelname zonder bijbetaling in de 1e klas reizen.

  • Met welke betaalpassen kan ik in- en uitchecken?

    Met een contactloze betaalpas van ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Rabobank, RegioBank of SNS en met contactloze creditcards van Mastercard of Visa. Ook buitenlandse contactloze betaalpassen en creditcards van Maestro, V PAY, Mastercard of Visa kunnen gebruikt worden. Dat geldt ook voor een smartphone of smartwatch waaraan één van deze betaalpassen of creditcards is gekoppeld.

  • Waar kan ik in- en uitchecken met mijn betaalpas?

    Op alle NS-trajecten in Nederland door in en uit te checken. Ook kan je bij enkele andere vervoerders reizen in trein, bus, tram of metro. Op OVpay.nl/proef lees je waar dit momenteel mogelijk is.

    Goed om te weten: reis je niet alleen bij NS, maar ook bij een treinvervoerder waar de betaalpas/creditcard nog niet gebruikt kan worden, gebruik dan voor je gehele treinreis een OV-chipkaart of koop een los kaartje. Zo voorkom je dat je te veel betaalt.

  • Kan ik op het station bij elk poortje of paaltje inchecken en uitchecken?

    Ja, je kunt in principe bij iedere paal of poort van NS terecht. Deze zijn voorzien van het contactloos betaallogo. Bij sommige incheckpalen of poorten blijkt in- of uitchecken met je betaalpas echter nog niet goed te werken. Probeer het in dat geval bij een andere incheckpaal of poort.

  • Waarom zijn de kaartlezers aangepast op de poortjes en paaltjes?

    NS start een proef zodat treinreizigers contactloos kunnen in- en uitchecken met hun betaalpas of creditcard bij alle NS stations in heel Nederland. We willen reizigers zonder abonnement hiermee extra keuze bieden om nog gemakkelijker met de trein te reizen. Om dit mogelijk te maken worden alle palen en poorten hiervoor technisch geschikt gemaakt en voorzien van het logo voor contactloos betalen.

  • Hoe controleer ik of ik goed heb in- of uitgecheckt?

    Op poorten en palen zie je bij het inchecken en uitchecken een melding 'IN Betaalpas' of 'UIT Betaalpas' (of Creditcard, als je met een creditcard reist). Ook kun je de OVpay App downloaden via OVpay en je betaalpas daaraan koppelen (nadat je eerst een reis hebt gemaakt en betaald), zodat je altijd kunt zien of je bent ingecheckt en wat je rit gekost heeft. Tot slot kun je een servicemedewerker of conducteur vragen om je betaalpas te scannen en zo te controleren of je goed bent in-/uitgecheckt.

  • Inchecken lukt niet. Waar ligt dat aan?

    Dit kan verschillende redenen hebben. Let daarbij ook op de tekstuele melding van de kaartlezer bij de incheckpaal of poort.

    1. Je hebt je betaalpas niet aangemeld voor de proef. Alleen met betaalpassen die tussen 15 en 22 augustus zijn aangemeld voor de proef kan vanaf 29 augustus gereisd worden.
    2. Bij deze specifieke paal of poort werkt inchecken met je betaalpas niet goed. Probeer het in dat geval even bij een andere paal of poort.
    3. Je betaalpas is geblokkeerd voor reizen in het OV. Als een eerdere betaling in het OV niet is gelukt, bijvoorbeeld door onvoldoende saldo op je rekening, kun je niet meer reizen. Je pas is dan geblokkeerd voor het OV. Andere betalingen kan je nog wel doen met je betaalpas. Zie vraag 'Mijn betaalpas is geblokkeerd voor reizen in het OV. Hoe los ik dit op?'.
    4. Je hebt contactloos betalen uitgeschakeld voor deze betaalpas.
  • Wordt er als ik incheck met mijn betaalpas geld ingehouden op mijn bankrekening?

    Nee, er wordt bij het inchecken geen geld van je rekening afgehaald. Pas aan het einde van de reisdag worden de gemaakte reiskosten in het gehele OV als één totaalbedrag van je rekening of bestedingsruimte afgeschreven. Wel kun je in sommige gevallen (afhankelijk van je bank/creditcardmaatschappij) een reservering van €0 in de app van je bank of creditcard zien, of via internetbankieren. Ook dan wordt aan het einde van de dag het daadwerkelijke totaalbedrag pas afgeschreven.

  • Kan ik tussen in- en uitchecken mijn betaalpas voor andere aankopen gebruiken, bijvoorbeeld een broodje of kop koffie?

    Ja, dit is geen probleem.

  • Wat als ik de limiet van 50 euro contactloos betalen heb bereikt. Kan ik dan nog in- en uitchecken met mijn betaalpas?

    Ja, dat kan. Deze limiet geldt niet voor gebruik van de betaalpas in het OV. Dat betekent dat je kunt blijven reizen zonder een pincode te hoeven invoeren.

    Goed om te weten: buiten het OV blijven de gebruikelijke contactloze limieten gelden.

  • Kan ik mijn betaalpas en OV-chipkaart in mijn portemonnee laten zitten bij het in- en uitchecken?

    Nee, dat kan niet. Houd slechts één kaart voor de kaartlezer of poortje bij het in- en uitchecken. Anders weet het systeem niet met welke kaart je wilt betalen. Heb je meerdere betaalpassen en/of OV-chipkaarten in je portemonnee? Haal dan altijd de gewenste kaart (betaalpas of OV-chipkaart) uit je portemonnee en houd die bij de kaartlezer.

  • Wat heb ik nodig om te kunnen in- en uitchecken met mijn contactloze betaalpas?

    Om mee te kunnen doen aan de proef moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:

    • Je moet 18 jaar of ouder zijn en tegen vol tarief zonder abonnement reizen.
    • Je moet in het bezit zijn van een geldige contactloze betaalpas van ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Rabobank, RegioBank of SNS of een contactloze creditcard van Mastercard of Visa. Ook buitenlandse contactloze betaalpassen en creditcards van Maestro, V PAY, Mastercard of Visa kunnen gebruikt worden. Dat geldt ook voor een smartphone of smartwatch waaraan één van deze betaalpassen of creditcards is gekoppeld.
    • 'Contactloos betalen' moet aan staan op je betaalpas of creditcard.
    • Je hebt je betaalpas in de periode van 15 t/m 22 augustus op de deelnamelijst laten zetten op één van de deelnemende stations.
  • Mag ik tijdens mijn reis wisselen van betaalmiddel (pas, telefoon of wearable)?

    Nee, dat kan niet. Als je incheckt met je betaalpas moet je ook uitchecken met dezelfde betaalpas om extra kosten te vermijden. Dat geldt ook als beide passen gekoppeld aan dezelfde rekening. Je kunt dus ook niet je plastic betaalpas en je mobiele betaalpas door elkaar gebruiken. Als je dit toch doet, ontstaan er 2 incomplete ritten en wordt er 2 keer een correctietarief van 20 Euro verrekend, omdat de juiste ritprijs niet vastgesteld kan worden. Let er ook op dat je alleen kunt reizen met de pas(sen) die je hebt aangemeld voor de proef. Een plastic betaalpas en een betaalpas op je mobiel of smartwatch worden als verschillende betaalpassen beschouwd, ook als ze gekoppeld zijn aan dezelfde rekening.

  • Hoeveel saldo moet er op mijn rekening staan?

    Minimaal het totale reisbedrag voor één dag. In de nacht na de deze reisdag schrijven wij namelijk het totale reisbedrag af. Dat gebeurt rond 03.00 uur. Reizen met je betaalpas werkt dus iets anders dan reizen met een OV-chipkaart, waar we al bij inchecken een borg afschrijven en deze later verrekenen.

    Goed om te weten: afhankelijk van je bank of kaart kan er wel een reservering (borg) van € 0,- gemaakt worden bij de eerste check-in, die later wordt vervangen door het daadwerkelijke totale reisbedrag van die dag.

  • Ik mag rood staan op mijn betaaltrekening. Wordt hier rekening mee gehouden?

    Ja, als je bijvoorbeeld 50 Euro rood mag staan op je betaalrekening, kun je ook reizen als er geen saldo op je rekening staat. Uiteraard zal de betaalpas of creditcard geblokkeerd worden voor gebruik in het OV als dit maximale bedrag (bijvoorbeeld 50 Euro negatief) bereikt is.

  • Hoe werkt de controle door de conducteur?

    De controle werkt vergelijkbaar met de OV-chipkaart, alleen wordt in dit geval in plaats van je OV-chipkaart je betaalpas, creditcard, mobiele telefoon of smartwatch gescand. De conducteur ziet alleen of, waar en wanneer met de betaalpas werd ingecheckt en heeft geen inzage in je verdere persoons-, bank- of saldogegevens. Je hoeft je betaalpas, creditcard of mobiele telefoon niet uit handen te geven, maar houdt deze zelf tegen het controleapparaat.

  • Kan ik samen met iemand anders reizen met mijn betaalpas?

    Nee, dat kan niet. Elke reiziger heeft zijn eigen betaalpas nodig om te reizen en betalen in het OV. Je kunt niet samen reizen en betalen met één betaalpas.

Kosten en afschrift

  • Wat zijn de kosten voor reizen met je betaalpas of creditcard?

    De prijs voor je reis is vergelijkbaar met die voor reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement. Je betaalt dus het reguliere 2e klas tarief. Als dank voor je deelname aan de proef mag je tot 1 november zonder bijbetaling in de 1e klas reizen. NS rekent geen extra kosten voor het gebruik van je betaalpas en creditcard. Daarmee is het reizen met je betaalpas of creditcard veelal goedkoper dan het kopen van een los kaartje uit de automaat.

  • Hoe weet ik bij uitchecken wat een reis heeft gekost?

    Je ziet de ritprijs niet op een paal of poort. Als je wel direct wilt weten wat een rit heeft gekost, kun je terecht in de OVpay App. Heb je nog geen OVpay App? Download deze via OVpay en koppel je betaalpas, creditcard, mobiel of smartwatch (nadat je eerst een reis hebt gemaakt en betaald). Wil je geen account aanmaken, dan kun je voor het reisoverzicht van één specifieke reisdag ook terecht op https://reisoverzicht.ovpay.nl/. Binnenkort is het ook mogelijk om je betaalpas te koppelen aan je Mijn NS account. Houd hiervoor Mijn NS in de gaten.

  • Wanneer wordt de ritprijs afgeschreven van mijn rekening?

    ’s Nachts worden de reiskosten van alle ritten die je die reisdag met je betaalpas of creditcard in het OV hebt gemaakt gebundeld in rekening gebracht. De volgende dag zie je de afschrijving op je bankrekening of is het totaalbedrag zichtbaar op het rekeningoverzicht van je creditcard. Dit is te herkennen aan een omschrijving die begint met NLOV. Zorg er dus altijd voor dat er voldoende geld om je rekening staat om alle OV-ritten te kunnen betalen.

  • Ik heb twee afschrijvingen over 1 dag gehad voor het reizen met mijn betaalpas. Hoe kan dat?

    In principe worden alle OV-ritten die binnen één dag zijn gemaakt na afloop van die reisdag als één totaalbedrag afgeboekt van de betaalpas of creditcard. Uitzondering daarop is: zodra je voor meer dan € 50,- hebt gereisd, wordt er al gedurende de dag afgeschreven. Mocht je na die afschrijving nog verder reizen zul je dus twee afschrijvingen krijgen: één gedurende de dag en één na de reisdag.

    Als je gebruik hebt gemaakt van twee verschillende betaalpassen die wel gekoppeld zijn aan dezelfde rekening (bijvoorbeeld een plastic betaalpas en een mobiele betaalpas) dan zul je ook per betaalpas een aparte afschrijving terugzien op je rekeningoverzicht. Let erop dat je altijd met dezelfde plastic pas, mobiele telefoon of smartwatch uitcheckt als waarmee je bent ingecheckt. Zo voorkom je dat je te veel betaalt.

  • Het bedrag aan reiskosten op mijn bankafschrift of creditcardoverzicht klopt (vermoedelijk) niet. Wat kan ik doen?

    Het afgeschreven bedrag is het totale bedrag van alle ritten die je de voorgaande dag in het gehele OV hebt gemaakt. Wat de kosten per rit zijn, kun je zien op https://reisoverzicht.ovpay.nl/ of in de OVpay App.

    Het is mogelijk dat er een correctietarief (€ 20,- bij NS) in rekening is gebracht omdat er een check-in of check-uit ontbreekt. Als dit het geval is, lees dan onder Problemen tijdens de reis bij de vraag 'Ik ben vergeten uit te checken. Hoe kan ik dit corrigeren?' wat je moet doen om dit te corrigeren. Ook is het mogelijk dat er is uitgecheckt met een andere betaalpas dan waarmee is ingecheckt, waardoor twee incomplete ritten zijn ontstaan met elk een correctietarief. Als dit het geval is, kijk dan bij de vraag 'Ik heb met een andere pas uitgecheckt dan waarmee ik heb ingecheckt. Wat moet ik nu doen?' om dit te corrigeren.

    Mocht je het toch niet eens zijn met de ritprijs en is de reis bij NS gemaakt? Neem dan contact op met NS Klantenservice. Tip: gebruik hiervoor de chat. Zo kun je een printscreen mee sturen en word je daarmee sneller geholpen.

    Mocht je bij een andere vervoerder dan NS hebben gereisd en vragen hebben over de daarvoor in rekening gebrachte ritprijs, neem dan contact op met de klantenservice van de betreffende vervoerder.

  • Welk bedrag betaal ik als ik een check-in of check-uit mis of als één van beide niet lukte?

    Als je een check-in of check-uit mist, kunnen wij de ritprijs niet berekenen. Je betaalt dan het correctietarief. Bij NS is dit € 20,-. Je kunt dit zelf herstellen. Zie vraag ‘Ik ben vergeten uit te checken. Hoe kan ik dit corrigeren?'

  • Zie ik mijn reis op mijn bankafschrift of creditcard overzicht?

    Nee, je ziet geen reisdetails op je bankafschrift of creditcard overzicht. Je ziet hier de afschrijving van het bedrag dat je op één dag hebt verreisd in het OV. Je kunt de details van deze reizen opzoeken via https://reisoverzicht.ovpay.nl/ of via de OVpay App, te vinden via ovpay.nl/app.

  • Hoe kan ik inzicht krijgen in mijn reishistorie?

    In de OVpay App koppel je heel eenvoudig je betaalpas, zodat je altijd kunt zien of je bent ingecheckt, welke reizen je hebt gemaakt en wat hiervan van de kosten zijn. De app kun je downloaden via ovpay.nl/app. Binnenkort is het ook mogelijk om je betaalpas te koppelen aan je Mijn NS account. Houd hiervoor Mijn NS in de gaten.

    Maak je liever geen account aan of reis je ook met je betaalpas bij andere vervoerders? Ga dan naar https://reisoverzicht.ovpay.nl/ om inzicht te krijgen in de reisdetails van één specifieke betaling.

Privacy

  • Krijgen banken inzicht in hoe deelnemers reizen?

    Nee, het betalen van je reizen is te vergelijken met het betalen van boodschappen bij de supermarkt. Alleen het totaalbedrag, de afschrijver (OVpay) en het betalingskenmerk (beginnend met NLOV) worden gedeeld met de bank. Niet welke reis jij als proefdeelnemer gemaakt hebt. Tegelijkertijd kent het OV geen details over de rekening (zoals rekeningnummer of saldo/bestedingsruimte) en ook geen naam of adresgegevens van de kaarthouder.

    Lees ook ons Privacy Statement en alle voorwaarden op ns.nl/betaalpas.

  • Wat wordt er gedaan met de persoonsgegevens van deelnemers aan de proef?

    Voor een volledig overzicht en uitleg van het gebruik van jouw gegevens, hebben we een Privacy Statement opgesteld. Kijk hiervoor op ns.nl/privacy. Op ns.nl/betaalpas kun je ook alle voorwaarden terugvinden.

  • Kan een conducteur bij controle de gegevens zien van deelnemers aan de proef?

    De conducteur ziet alleen of, waar en wanneer met de betaalpas werd ingecheckt en heeft geen inzage in je verdere persoons-, bank- of saldogegevens.

  • Hoe veilig is het gebruik van mijn betaalpas om te reizen in het OV?

    Reizen met je betaalpas in het OV is net zo veilig als gewoon contactloos betalen met je betaalpas. Wij raden je wel aan zorgvuldig om te gaan met je betaalpas of creditcard. Ben je je betaalpas of creditcard kwijt? Meld dit direct bij je bank of creditcardmaatschappij. Meestal kun je ook zelf je pas blokkeren via de mobiele app van je bank of creditcardmaatschappij.

Producten en diensten

  • Kan ik met de ICE in Nederland reizen?

    Ja, dan dien je wel van tevoren online een e-ticket voor de ICE toeslag gekocht te hebben of een losse ICE toeslag bij de kaartautomaat.

  • Kan ik met de Intercity Direct reizen?

    Op dit moment moet je nog je OV-chipkaart gebruiken bij de toeslagzuil of een losse Intercity direct Toeslag kopen. Binnenkort zal het ook mogelijk zijn om met je betaalpas of creditcard een toeslag aan te schaffen bij de toeslagzuil op het perron.

  • Kan ik ook met korting of een abonnement reizen als ik incheck met mijn betaalpas?

    Nee, dat kan niet. Deelnemers aan de proef reizen zonder korting of abonnement.

  • In welke reisklasse mag ik reizen met de betaalpas?

    Met de betaalpas betaal je bij NS altijd het reguliere 2e klas tarief zonder korting. Als dank voor je deelname aan de proef mag je tot 1 november echter zonder bijbetaling in de 1e klas reizen.

  • Kan ik met mijn betaalpas of creditcard ook gebruikmaken van ketendiensten zoals de OV-fiets, de fietsenstalling of korting bij P+R parkeren?

    Nee, de betaalpas of creditcard kun je alleen gebruiken voor treinreizen zonder korting(abonnement). Als je gebruik wilt maken van ketendiensten heb je een OV-chipkaart nodig.

Problemen tijdens de reis

  • Ik heb per ongeluk ingecheckt met mijn mobiele pas, maar wilde met een barcode (e-ticket) inchecken, wat moet ik doen?

    Als je dit bij het inchecken al constateert, kun je de onbedoelde check-in kosteloos annuleren door binnen 60 minuten weer uit te checken met je betaalpas op hetzelfde station.

    Kom je er pas na je reis achter en heb je hierdoor een incomplete rit met je betaalpas gemaakt? We gebruiken dan een correctietarief van € 20,-. Je kunt dit na betaling laten corrigeren via de telefonische klantenservice van OVpay, waarna het teveel betaalde bedrag wordt teruggestort. De OVpay Klantenservice is te bereiken via 0900-1433 (gebruikelijke belkosten) op maandag t/m vrijdag van 07:00 tot 17:00 uur. Zorg dat je de volgende gegevens bij de hand hebt aan de telefoon zodat je snel geholpen kunt worden: het referentienummer dat begint met NLOV (te vinden op je bank- of creditcardafschrift) en het afgeschreven totaalbedrag.

    Goed om te weten: wil je met een e-ticket op je mobiel reizen? Laad je ticket dan altijd in de NS-app (in plaats van een PDF of schermafbeelding te gebruiken). Zo voorkom je dat de kaartlezer bij de paal of poort de NFC van je mobiele wallet detecteert en je per ongeluk met je mobiele betaalpas incheckt.

  • Ik wil met mijn barcode (e-ticket) op mobiel het poortje openen, maar dit lukt niet omdat telkens mijn mobiele wallet tevoorschijn komt. Hoe zit dit?

    Als je een mobiele telefoon hebt met daarop een virtuele betaalpas of creditcard in je wallet zal de paal of poort telkens de NFC detecteren zodra je je telefoon bij de kaartlezer houdt.

    Reis je met een e-ticket op je mobiel? Laad je ticket dan altijd in de NS-app (in plaats van een PDF of schermafbeelding te gebruiken). Vanuit de NS-app wordt NFC namelijk onderdrukt en kun je met je barcode gewoon het poortje openen.

    Heb je je e-ticket bij een andere aanbieder dan NS gekocht? Kijk dan of je via die aanbieder ook een ticketapp kunt gebruiken waarin NFC onderdrukt wordt. Daarnaast is het op sommige mobiele telefoons met Android mogelijk om NFC tijdelijk uit te schakelen. Kijk hiervoor bij de instellingen van je telefoon.

  • Ik heb met een andere pas uitgecheckt dan waarmee ik heb ingecheckt. Wat moet ik nu doen?

    Omdat je dan een reis zonder check-uit en een reis zonder check-in hebt gemaakt, zijn er twee incomplete ritten ontstaan. Voor elke incomplete rit wordt er € 20,- correctietarief van de bijbehorende rekening afgeschreven. Je kunt dit na betaling laten corrigeren via de telefonische klantenservice van OVpay, waarna het teveel betaalde bedrag wordt teruggestort. De OVpay Klantenservice is te bereiken via 0900-1433 (gebruikelijke belkosten) op maandag t/m vrijdag van 07:00 tot 17:00 uur. Zorg dat je de volgende gegevens bij de hand hebt aan de telefoon zodat je snel geholpen kunt worden: het referentienummer dat begint met NLOV (te vinden op je bank- of creditcardafschrift) en het afgeschreven totaalbedrag.

  • Ik heb ingecheckt met mijn mobiele betaalpas op mijn telefoon, maar de batterij is nu leeg. Wat moet ik doen?

    Zorg ervoor dat je gedurende de reis altijd een telefoon met voldoende batterij hebt, zodat bij controle vastgesteld kan worden of je beschikt over een geldig vervoerbewijs.

    Heb je niet kunnen uitchecken vanwege een lege telefoonbatterij? Dan kan de juiste ritprijs niet worden berekend en betaal je het correctietarief van € 20,-. Je kunt dit na betaling laten corrigeren via de telefonische klantenservice van OVpay, waarna het teveel betaalde bedrag wordt teruggestort. De OVpay Klantenservice is te bereiken via 0900-1433 (gebruikelijke belkosten) op maandag t/m vrijdag van 07:00 tot 17:00 uur. Zorg dat je de volgende gegevens bij de hand hebt aan de telefoon zodat je snel geholpen kunt worden: het referentienummer dat begint met NLOV (te vinden op je bank- of creditcardafschrift) en het afgeschreven totaalbedrag.

  • Ik heb vertraging gehad tijdens mijn reis. Kan ik hiervoor geld terugvragen?

    Ja, dat kan als je in aanmerking komt op basis van de regeling ‘Geld terug bij Vertraging’ van NS. Vul hiervoor het formulier in.

  • Mijn betaalpas is defect/verloren/gestolen geraakt en ik wil een andere betaalpas gebruiken voor de proef. Hoe doe ik dit?

    Meld je betaalpas direct verloren bij je bank of je creditcardmaatschappij. Die zal je betaalpas blokkeren, zodat er niet meer mee betaald kan worden. Meestal kun je dit ook zelf doen via de mobiele app van je bank of creditcardmaatschappij. Met een andere betaalpas deelnemen aan de proef is helaas niet mogelijk.

  • Mijn betaalpas is geblokkeerd voor reizen in het OV. Hoe los ik dit op?

    Als je betaalpas of creditcard niet door de kaartuitgever is geblokkeerd voor alle doeleinden (bijv. omdat je kaart als verloren of gestolen is gemeld) dan kan een blokkade in het OV ook veroorzaakt zijn door een mislukte afschrijving van een eerdere reisdag. Reden kan zijn dat je onvoldoende saldo op je rekening had of dat je bestedingslimiet op je creditcard is bereikt. De toegang tot het OV wordt dan automatisch geblokkeerd voor de betreffende betaalpas of creditcard.

    Je kunt dit eenvoudig oplossen door te zorgen voor weer voldoende saldo op je rekening of bestedingsruimte op je creditcard. Als je vervolgens je pas bij de kaartlezer van een paaltje of poort houdt, wordt er direct een poging gedaan om het openstaande bedrag alsnog te innen. Lukt dat, dan kun je binnen enkele minuten (maximaal 15 minuten) na succesvolle verwerking weer inchecken en verder reizen. Zolang je OV-schuld nog niet is afgelost zullen we ook zelf automatisch herhaaldelijk pogingen doen om het openstaande bedrag alsnog te innen. Dit zal telkens 's nachts plaatsvinden.

    Goed om te weten: de blokkade geldt alleen voor gebruik in het OV. Je kunt je betaalpas nog wel voor andere aankopen gebruiken, tenzij ook daarvoor je saldo of bestedingsruimte ontoereikend is.

  • Inchecken lukt niet. Waar ligt dat aan?

    Dit kan verschillende redenen hebben. Let daarbij ook op de tekstuele melding van de kaartlezer bij de incheckpaal of poort.

    1. Je hebt je betaalpas niet aangemeld voor de proef. Alleen met betaalpassen die tussen 15 en 22 augustus zijn aangemeld voor de proef kan vanaf 29 augustus gereisd worden.
    2. Bij deze specifieke paal of poort werkt inchecken met je betaalpas niet goed. Probeer het in dat geval even bij een andere paal of poort.
    3. Je betaalpas is geblokkeerd voor reizen in het OV. Als een eerdere betaling in het OV niet is gelukt, bijvoorbeeld door onvoldoende saldo op je rekening, kun je niet meer reizen. Je pas is dan geblokkeerd voor het OV. Andere betalingen kan je nog wel doen met je betaalpas. Zie vraag 'Mijn betaalpas is geblokkeerd voor reizen in het OV. Hoe los ik dit op?'.
    4. Je hebt contactloos betalen uitgeschakeld voor deze betaalpas.
  • Ik ben vergeten uit te checken. Hoe kan ik dit corrigeren?

    Als je een incomplete rit hebt doordat een check-in of een check-out ontbreekt, wordt een correctietarief van 20 euro in rekening gebracht. Je kunt dit na betaling laten corrigeren via de telefonische klantenservice van OVpay, waarna het teveel betaalde bedrag wordt teruggestort. De OVpay Klantenservice is te bereiken via 0900-1433 (gebruikelijke belkosten) op maandag t/m vrijdag van 07:00 tot 17:00 uur. Zorg dat je de volgende gegevens bij de hand hebt aan de telefoon zodat je snel geholpen kunt worden: het referentienummer dat begint met NLOV (te vinden op je bank- of creditcardafschrift) en het afgeschreven totaalbedrag.

  • Mijn trein valt uit vanwege een verstoring en ik ga hierdoor niet meer reizen. Wat gebeurt er met mijn check-in?

    Net als bij reizen met de OV-chipkaart geldt dat als je binnen 60 minuten weer uitcheckt op hetzelfde station, de reis geannuleerd wordt en geen bedrag in rekening wordt gebracht. Check je na meer dan 60 minuten uit op hetzelfde station, dan wordt een correctietarief van € 20,- in rekening gebracht.

    Neem contact op met de Klantenservice om dit bedrag terug te krijgen als je niet hebt gereisd. Tip: gebruik hiervoor de chat. Zo kun je een printscreen mee sturen en word je daarmee sneller geholpen.

Klantenservice

Kom je er toch niet uit? Stel dan je vraag aan onze Klantenservice.

OVpay

In- en uitchecken voor je treinreis bij NS was nog nooit zo makkelijk.

Over de proef

De manier van in-en uitchecken gaat veranderen en dat willen we testen!

Voor deelnemers

Alles over jouw deelname: van de 1e keer reizen tot aan het inzien van je reiskosten.