Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Veelgestelde vragen

Kies hieronder het onderwerp waarover je een vraag hebt. Zo vind je snel het antwoord op je vraag.


Algemeen

  • Wat is ‘Treinreizen met gps’ en wat kun je ermee?

    Treinreizen met gps is een nieuwe manier om te reizen met de trein in Nederland. Met Treinreizen met gps check je in- en uit met je mobiele telefoon. Je start en beëindigt je treinreis gemakkelijk via een app van NS. Deze app weet precies in welke trein je zit. Zo hoef je niet meer je OV-chipkaart te gebruiken.

  • Wat zijn de voordelen van ‘Treinreizen met gps’?

    • In- en uitchecken met een OV-chipkaart is tijdens de proef niet nodig. Ook niet als je overstapt naar een andere treinvervoerder. Dus bij alle treinvervoerders in Nederland.
    • Je start met een speciale app van NS gewoon je treinreis op je mobiele telefoon. Lekker makkelijk.
    • Vergeten je reis in de app te beëindigen? De app weet precies of je nog in de trein zit of het station al hebt verlaten. Geen probleem dus!

Over de proef

  • Waarom komt er een proef?

    We willen reizen met de trein nóg eenvoudiger en leuker maken. Daarom gaan we in de praktijk met klanten toetsen of deze manier van reizen goed werkt. Tijdens de proef zullen we de deelnemers dan ook vragen naar hun ervaringen zodat we na de proef eventuele verbeteringen kunnen doorvoeren.

  • Hoe doe ik mee aan de proef?

    Je kan uitsluitend meedoen aan de proef als je per e-mail bent uitgenodigd. Ook heb je een lopend NS Flex abonnement nodig. 

  • Welke app heb ik nodig om mee te kunnen doen?

    Voor Treinreizen met gps download je de app NS Lab Bèta. Doe je mee aan de proef? Dan ontvang je per e-mail instructies hoe je Treinreizen met gps in deze app activeert en start.

  • Word ik als deelnemer aan de proef ook betrokken in klantonderzoek?

    Ja, tijdens de proef worden alle deelnemers door het marktonderzoeksbureau Makerstreet benaderd om op 3 verschillende momenten een kleine online vragenlijst in te vullen.

    Door je mening en je kritische blik met ons te delen via deze vragenlijst, zien wij waar klanten tijdens de proef tegenaan lopen. Ook beoordelen we wat we nog eventueel moeten verbeteren.

    Als je op het aanmeldformulier voor de proef een vinkje hebt gezet omdat je ook bereid bent om mee te doen aan een aanvullend onderzoek via WhatsApp, word je hier mogelijk apart voor benaderd. Niet alle aangemelde geïnteresseerde deelnemers krijgen overigens de uiteindelijke uitnodiging om mee te doen aan het WhatsApp onderzoek. Makerstreet benadert daarvoor in totaal 10 deelnemers.

  • Ik heb tijdens de aanmelding doorgegeven graag een aantal vragen te beantwoorden via WhatsApp. Wanneer kan ik dat verwachten? En hoe maak ik kans op een NS Dagkaart?

    Leuk dat je meedoet! Ons marktonderzoeksbureau Makerstreet benadert 10 deelnemers voor dit onderzoek via WhatsApp. Het aantal geïnteresseerden hiervoor was echt vele malen groter.

    De mensen die daadwerkelijk benaderd worden en meedoen aan dit onderzoek ontvangen per e-mail uiterlijk 1 juni 2022 een gratis voucher voor een NS dagkaart (2e klas). Deze dagkaart is een bedankje voor het meedoen aan het WhatsApp onderzoek, dat bestaat uit het beantwoorden van enkele vragen én een online interview.

Reizen met ‘Treinreizen met gps’

  • Waar kan ik reizen tijdens de proef?

    Je kunt tijdens de proef met elke trein reizen waarin je ook met je OV-Chipkaart kan reizen, dus bij alle treinvervoerders.

  • Ik heb me aangemeld. Wanneer kan ik reizen?

    Nadat je je hebt aangemeld, ontvang je direct van ons een bevestiging. Op 14 februari ontvang je per e-mail een instructie. Zodra je de stappen in de instructie hebt gevolgd, kan het pionieren gaan beginnen!

  • Wat moet ik doen om te kunnen reizen met Treinreizen met gps?

    Nadat je een instructie per e-mail hebt ontvangen, kan je de app NS Lab Bèta downloaden.  Reis je met een Android telefoon? Dan download je via de Google Play Store de app. Reis je met een iPhone, dan krijg via ‘Testflight’ een uitnodiging om de NS Lab Bèta te installeren.

    Stap 1: Open de app en klik op Profiel
    Stap 2: Login met je Mijn NS-account en voeg je OV-chipkaart toe
    Stap 3: Doorloop de app, we nemen je aan de hand mee.
    Stap 4: Alles geïnstalleerd? Dan ben je klaar om te pionieren!

    Kom je er niet uit? Lees hier wat je na aanmelding kan verwachten, hoe je de NS Lab Bèta-app kan downloaden en wat je moet doen om ‘treinreizen met gps’ te activeren. Ook zie je in dit document de schermen die je in de app ziet als je gaat reizen.

  • Hoe kom ik aan een vervoerbewijs met ‘Treinreizen met gps’?

    Je ontvangt een vervoerbewijs door in de app ‘NS Lab Bèta’ je treinreis te starten. Dat kan zodra je je bij een stationsgebied bevindt. De app herkent dat automatisch. Je ontvangt na het starten van je reis direct een barcode ticket (e-ticket) in de app, die je de rest van de dag kunt gebruiken om poortjes te passeren en die je toont bij controle door een conducteur.

  • Hoe check ik in /uit met Treinreizen met gps?

    Om te kunnen reizen hoef je niet in- en uit te checken. Wel moet je in de app je reis starten (door in te swipen). Je ontvangt dan een barcode waarmee je de poortjes kan openen. Met de barcode kun je de hele dag tot 04:00 ‘s ochtends reizen. Daarna wordt de barcode automatisch verwijderd en moet je opnieuw je reis starten. Bij aankomst op je eindbestemming kan je in de app je reis actief beëindigen (door uit te swipen).

  • Hoe kan ik tijdens de reis mijn vervoersbewijs aan de conducteur laten zien?

    Open de NS Lab Bèta-app en druk op de knop ‘e-ticket tonen’.

  • Hoe weet de app of ik in de spits of tijdens de daluren reis?

    Dit weet de app doordat de geplande vertrektijd van de (eerste) trein van je totale treinreis wordt bepaald. Is deze geplande vertrektijd in het weekend, op (officieel erkende) feestdagen, of op werkdagen voor 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.00 of na 18.30 uur, dan wordt je gehele treinreis tegen daltarief afgerekend.

  • Moet ik een geldige OV-chipkaart bij me hebben tijdens de reis?

    We adviseren je om tijdens de proef ook altijd je OV-chipkaart bij je te hebben, ondanks dat het niet is nodig wanneer je alleen met de trein reist en je gebruik maakt van Treinreizen met gps. Reis je ook met bus, tram, metro of OV-fiets, dan kun je de app daarvoor niet gebruiken en heb je in dat geval wel je OV-chipkaart nodig.

  • Kan ik zowel met mijn OV-chipkaart als met mijn mobiel via gps reizen?

    Dat kan, maar vergeet niet je reis te beëindigen op je mobiel als je met je OV-chipkaart wilt gaan reizen, anders wordt de rit twee keer in rekening gebracht.

  • Hoe reis ik in bus, tram en metro?

    In de bus, tram en metro check je nog gewoon in en uit met je OV-chipkaart.

Kosten en factuur

  • Welk tarief betaal ik tijdens de proef?

    Het tarief dat je betaalt als je met de NS Lab Bèta-app reist is het tarief dat je bent overeengekomen bij het afsluiten van jouw NS Flex-abonnement. In de app kun je je gemaakte ritten met de bijbehorende kosten terugvinden.

  • Hoe worden de kosten van de gemaakte reizen in rekening gebracht?

    De kosten van jouw gemaakte ritten worden aan de hand van je lopende NS Flex-abonnement in rekening gebracht. Je ziet ze dus gewoon terug op je factuur.

  • Hoe zie ik op mijn factuur welke kosten ik heb gemaakt tijdens de proef?

    Deze ritten zijn niet als zodanig als 'Treinreizen met gps' te herkennen. Het maakt niet uit of je reist met je OV-chipkaart of je mobiele telefoon.

  • Ik zie een andere prijs op mijn factuur staan. Hoe kan dat?

    Bij reizen met de OV-chipkaart bepaalt het incheckmoment of je tegen spits- of daltarief reist. Bij treinreizen met gps bepaalt de geplande vertrektijd of je tegen spits- of daltarief reist. Er kan ook een verschil in ritprijs optreden als je tijdens het reizen van reisklasse wisselt. Bij treinreizen met gps start je dan een nieuwe reis en begin je weer opnieuw met het opbouwen van lange afstandskorting. Dat kan een verklaring zijn voor het prijsverschil.

    Heb je een prijsverschil maar is bovenstaand niet van toepassing, neem dan contact op via met de NS Klantenservice.

  • Mijn trein heeft vertraging. Wordt de reis nu tegen spitstarief in rekening gebracht?

    Wanneer je trein tijdens de daluren vertraging heeft en pas in de spits vertrekt, wordt jouw reis toch tegen daltarief afgerekend. De oorspronkelijke geplande vertrektijd van de trein bepaalt of je het spitstarief of daltarief betaalt. Dus als je trein bijvoorbeeld een geplande vertrektijd had van 15.57 uur, maar pas om 16.07 is vertrokken, wordt jouw reis dus tegen het daltarief berekend.

  • Mijn trein heeft vertraging. Wordt de reis nu tegen het daltarief in rekening gebracht?

    Wanneer je trein in de spitsuren vertraging heeft en tijdens de daluren vertrekt, wordt jouw reis toch tegen spitstarief afgerekend. De oorspronkelijke geplande vertrektijd van de trein bepaalt of je het spitstarief of daltarief betaalt. Dus als je trein bijvoorbeeld een geplande vertrektijd had van 08.54 uur, maar pas om 09.03 uur is vertrokken, wordt jouw reis dus tegen het spitstarief berekend.

  • Er is een rit verkeerd weergegeven. Kan ik dat laten aanpassen?

    Ja, bij elke gemaakte reis kun je een verzoek tot correctie indienen wanneer je denkt dat de weergegeven reis niet klopt. Dit kan je doen door in de NS Lab Bèta-app bij het scherm GPS-reizen op de knop Vraag indienen te klikken. Daarna kun je een bericht intikken die per e-mail binnenkomt bij de klantenservice van Translink (op treinreizenmetgps@translink.nl).

  • Ik ben het niet eens met het bedrag op mijn factuur. Kunnen jullie dat herstellen?

    Neem gerust contact op met de NS klantenservice en vermeld waarom het bedrag niet klopt. We helpen je graag verder en zoeken voor je uit wat er is misgegaan.

Privacy

  • Wie kan zien waar ik heb gereisd met de app?

    De gegevens die jij vanuit jouw telefoon beschikbaar stelt om met de app te kunnen reizen, zijn alleen bekend bij Translink. Translink informeert NS alleen over de noodzakelijke gegevens om de reis te kunnen factureren (beginpunt, eindpunt, overstappunten, tijdstippen).

    Voor een volledig overzicht en uitleg van het gebruik van jouw gegevens, hebben we een Privacy Statement opgesteld.

  • Word ik nu continu gevolgd door het gebruik van gps?

    Nee, alleen vanaf het moment dat je je reis in de app start totdat je je reis beëindigt of het stationsgebied verlaat.

  • Wat gebeurt er bij verlies of diefstal van mijn telefoon?

    Je kunt jouw NS Flex-abonnement altijd direct blokkeren in de Mijn omgeving van NS Flex of de klantenservice van NS bellen. Zo kan er geen misbruik van jouw abonnement worden gemaakt.

  • Hoe kan ik mijn deelname aan de proef beëindigen en mijn gegevens verwijderen?

    Je kunt op elk moment 'Treinreizen met gps' beëindigen door in de NS Lab Bèta-app onder instellingen de functie Treinreizen met gps uit te zetten. Hiermee voorkom je dat je na beëindiging van je account nog met de app een treinreis maakt. De gegevensverwerking wordt gestopt en alleen nog uitgevoerd om de gemaakte en nog niet geïncasseerde ritten in rekening te brengen. Als dat is gelukt worden je gegevens volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) nog bewaard voor maximaal 18 maanden, voordat ze definitief verwijderd worden.

Producten en diensten

  • Hoe kan ik van klasse wisselen?

    Wanneer je de NS Lab Bèta-app gebruikt om met de trein te reizen, kun je ook gebruikmaken van de klassewissel. Daarvoor wissel je de klasse in de Mijn omgeving van Mijn NS. Ga terug naar de app en ververs het e-ticket. Je kunt tot 15 minuten na de geplande start van je reis je klasse wisselen.

  • Kan ik, ook als ik reis met mijn mobiele telefoon, iemand meenemen met Samenreiskorting?

    Ja, dat kan. Zorg dan wel dat je ook je OV-chipkaart bij je hebt. De conducteur moet deze dan namelijk uitlezen om te kijken of je medereiziger dan recht heeft op de samenreiskorting. Je medereiziger(s) dient dan Samenreiskorting op haar OV-chipkaart te laden bij de kaartautomaat.

  • Kan ik zelf gebruik maken van Samenreiskorting?

    Ja, dat kan wanneer je met iemand reist die je kent en een NS-abonnement (uitgezonderd Kids Vrij) of Studentenreisproduct heeft.

    Heb je een NS Flex Basis, NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting? Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. (dus niet in de NS Lab Bèta-app) Let op: Samenreiskorting is alléén geldig als je samen reist met iemand die je kent.

  • Kan ik tijdens de proef overstappen naar een ander NS Flex-abonnement?

    Jazeker, na elke maand kan je opnieuw kiezen met welke abonnement je wilt reizen.

  • Hoe schaf ik een toeslag aan voor een reis met de Intercity Direct?

    Je hoeft geen Toeslag te kopen bij de Toeslagzuil op het perron.  Door gps weet het systeem dat je met de IC Direct hebt gereisd en wordt de Toeslag automatisch berekend.

  • Hoe schaf ik een toeslag aan voor een reis met de ICE Internationaal?

    Je hoeft geen apart kaartje te kopen voor de ICE. Door gps weet het systeem dat je met de ICE Internationaal hebt gereisd en welk NS Flex-abonnement je hebt. Indien van toepassing wordt de Toeslag automatisch berekend.

Problemen tijdens de reis

  • Ik ben vergeten mijn reis te starten in de app. Wat nu?

    Start vóórdat de trein het station verlaat je reis in de app alsnog of verlaat de trein en check in met je OV-chipkaart. Nadat de trein het station heeft verlaten, kan je je reis niet meer in de app starten. Meld dit bij een conducteur (dat je dus geen e-ticket hebt), anders loop je het risico een boete te krijgen.

  • Ik ben vergeten mijn reis in de app te beëindigen. Wat nu?

    Geen probleem. De app weet precies of je nog in de trein zit of het station hebt verlaten. Aan het einde van de dag (om 4.00 uur ’s nachts) gebeurt dit automatisch. Uiteraard worden alleen kosten in rekening gebracht van de reizen die je daadwerkelijk hebt gemaakt, omdat deze via gps worden geregistreerd.

  • Ik kan geen reis starten met de app, wat moet ik doen?

    Het kan voorkomen dat dit niet lukt. Bijvoorbeeld:

    • Je bevindt je niet in een stationsgebied of in de buurt van het station en kunt daarom geen barcode ophalen. Ga in dit geval dichter naar het station om de app te gebruiken.
    • Je hebt een oude versie van Android of iOS op je telefoon. Update in dit geval je telefoon. Je hebt minimaal iOS 11 of Android 5.0 nodig.
    • Je gebruikt een oude versie van de app. Update de app naar de meest recente versie.
    • Je hebt een betalingsachterstand. Check of je laatste factuur is betaald en of dit niet kon worden geïnd door onvoldoende saldo. Zorg er dan voor dat deze alsnog betaald wordt. Je kunt dan ook meteen weer gebruik maken van reizen met de app.
  • Mijn batterij is leeg gegaan tijdens de reis. Wat nu?

    Als je batterij tijdens de reis leeg gaat, dan wordt de treinreis in rekening gebracht tot en met de stationslocatie die met de app kon worden vastgesteld. Voor de rest van de treinreis heb je dan een ander vervoerbewijs nodig. Als je dat niet hebt, reis je zonder geldig vervoerbewijs en kun je een boete krijgen bij controle.

  • De gps hapert tijdens mijn reis. Wordt dan wel de juiste prijs berekend?

    Als tijdens je reis jouw gps het even niet deed, maar het grootste deel van je reis wel is geregistreerd, dan wordt de juiste prijs berekend. Als je zelf in de instellingen van je mobiele telefoon de toegang van de app tot je gps gegevens blokkeert, dan krijg je een waarschuwing dat je die blokkering binnen 5 minuten ongedaan moet maken. Doe je dat niet, dan wordt je reis in de app automatisch beëindigd. De reis tot aan het laatste bekende station wordt dan in rekening gebracht. Daarna reis je zonder geldig vervoerbewijs en kun je een boete krijgen bij controle. Als blijkt dat dit regelmatig gebeurt bij jouw reizen, kun je worden uitgesloten voor gebruik van Treinreizen met gps.

  • Ik heb vertraging gehad tijdens mijn reis. Kan ik hiervoor geld terugvragen?

    Ja, vul dan het webformulier in op: Aanvraag Geld Terug bij Vertraging | NS . Vink bij  hoofdvervoerbewijs aan: ‘OV-chipkaart’.

Klantenservice

Kom je er toch niet uit? Stel dan je vraag aan onze Klantenservice.

Over de proef

Met deze proef testen we een nieuwe manier van reizen.

Voor deelnemers

Je doet mee met NS in de reis van morgen. Wat je kunt verwachten, lees je hier.