Naar content

Hoofdnavigatie

Naar content

Hoofdnavigatie

Zaterdag 7 t/m woensdag 18 november: werkzaamheden rondom Rotterdam

Laatst gewijzigd: 14 oktober 2020, 13.31 uur

Van zaterdag 7 t/m woensdag 18 november wordt rond Rotterdam aan het spoor gewerkt. Dit kan gevolgen hebben voor jouw reis. Op deze pagina lees je om welke trajecten het gaat, wat de impact is op de dienstregeling en welke omreisadviezen er gelden. Plan je reis kort voor vertrek in de Reisplanner op NS.nl of in de NS-app voor het meest actuele reisadvies.


Houd deze pagina goed in de gaten voor meer informatie over de werkzaamheden en de gevolgen ervan voor het treinverkeer.

Wat zijn de werkzaamheden?

Van zaterdag 7 t/m woensdagnacht 18 november werkt ProRail non-stop op verschillende plekken aan het spoor op het traject Rotterdam - Breda (HSL) en Rotterdam Centraal - Dordrecht

In totaal gaat het om 18 projecten, van Schiedam tot Moerdijk. Zo worden er onder andere bij IJsselmonde (tussen Rotterdam en Barendrecht) dertig wissels vervangen en de bovenleiding alsook het treinbeveiligingssysteem aangepast.

Omdat er in deze periode over de HSL geen treinen kunnen rijden, wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook meteen windschermen te plaatsen op de Moerdijkbrug. Hierdoor wordt het treinverkeer minder gevoelig voor harde wind.

Gevolgen voor het treinverkeer

Door de werkzaamheden is er 9 dagen geen of beperkt treinverkeer tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht en gedurende 12 dagen geen treinverkeer via de HSL tussen Rotterdam Centraal en Breda. Afhankelijk van je reis kun je gebruikmaken van de aangepaste dienstregeling, de omreisroute of vervangend busvervoer. Je kunt hierbij het beste rekening houden met een extra reistijd van 15 - 45 minuten.

  • Van zaterdag 7 t/m donderdag 12 november 19.00 uur rijden er geen treinen op het HSL-traject Rotterdam Centraal - Breda. Tevens geldt er een aangepaste dienstregeling tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht.
  • Van donderdag 12 november 19.00 uur t/m zondag 15 november rijden er geen treinen op het HSL-traject Rotterdam Centraal - Breda en geen treinen op het traject Rotterdam Centraal - Dordrecht. 
  • Van donderdag 12 november 19.00 uur t/m zondag 15 november zet NS vervangend busvervoer in tussen Rotterdam Centraal en Zwijndrecht:
    • Stopbussen tussen Rotterdam Centraal en Zwijndrecht (let op: geen stop op Rotterdam Blaak vanwege wegwerkzaamheden bij station).
    • Taxibusje tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Blaak.
    • Snelbussen tussen Schiedam Centrum en Zwijndrecht.
  • Van maandag 16 november t/m woensdag 18 november rijden er geen treinen op het HSL-traject Rotterdam Centraal - Breda.

Aangrenzende trajecten

  • Van maandag 9 november t/m zondag 15 november is er beperkt treinverkeer mogelijk tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal.

Internationale treinen

  • Van zaterdag 7 t/m woensdag 18 november rijdt de IC Brussel van/tot Breda. Tevens rijden de Thalys en Eurostar volgens een aangepaste dienstregeling.

Kijk op www.nsinternational.com voor meer informatie.

Omreisadvies 

  • Op het traject Den Haag Centraal-Tilburg/Eindhoven en omgekeerd raden we je aan om te reizen via Utrecht Centraal en ‘s Hertogenbosch.
  • Op het traject Rotterdam Centraal-Tilburg/Eindhoven en omgekeerd raden we je aan om te reizen via Utrecht Centraal en ‘s Hertogenbosch.

Geldig vervoerbewijs en in- en uitchecken

Ook als je gebruik maakt van een vervangende NS-bus, heb je een geldig vervoerbewijs nodig.

  • Begint je reis met de trein dan check je in op het vertrekstation. Uitchecken doe je op het station van je eindbestemming of waar je overstapt op de vervangende bus.
  • Reis je (op een deel van het traject) met een bus dan check je (opnieuw) in- en uit bij de begin- en eindhalte. Reis je daarna verder met de trein dan check je opnieuw in en uit op het station.

Met een NS-Business Card reis je met het vervangend busvervoer net zoals met de trein.

Doe kort voor vertrek de Reisplanner-check

Wat deze werkzaamheden exact voor je reis betekenen, zie je vanaf 10 dagen voor vertrek in de NS Reisplanner, op zowel NS.nl als in de NS-app. Check deze daarom kort voor vertrek voor het meest actuele reisadvies.

Vraag en antwoord

  • Wat betekenen deze werkzaamheden voor mijn reis?

    Om exact te weten wat de werkzaamheden voor jouw reis betekenen, raden we je aan vlak voor vertrek je reis te plannen met de Reisplanner

  • Zijn mondkapjes verplicht in vervangend vervoer?

    Ook in het vervangend vervoer worden de algemene OV-richtlijnen van het RIVM gevolgd. Een mondkapje is verplicht. Reis verantwoord en vermijd drukte.

    Lees alles over de coronamaatregelen die NS neemt op de bijbehorende pagina.

  • Waarom wordt er niet in de vakantie gewerkt?

    Normaal gesproken vinden dit soort werkzaamheden in schoolvakanties plaats, omdat er dan minder mensen met de trein reizen. In dit geval was dat niet mogelijk, omdat er al veel werkzaamheden elders in het land plaatsvonden gedurende de vakanties. Als gevolg daarvan was er niet voldoende personeel en materieel beschikbaar om het werk rond Rotterdam in een van de vakanties uit te voeren.

  • Geldt de regeling “geld terug bij vertraging“?

    Ja, de regeling “geld terug bij vertraging” is van toepassing. Uitgangspunt hierbij zijn de reistijden in de aangepaste Reisplanner waarin de extra reistijd voor de NS-busreis is verwerkt. Je krijgt dus geen vergoeding omdat de reis per trein langer duurt dan normaal. Lees meer over de regeling Geld terug bij vertraging.

  • Kan ik gratis reizen in een NS-bus tijdens deze werkzaamheden?

    Nee, je hebt ook in een NS-bus een geldig NS-vervoerbewijs nodig. Bij de NS-bus kun je in- en uitchecken. Vervolg je je reis met de trein, dan check je eerst uit bij de NS-bus en vervolgens in op het station. 

  • Ik maak gebruik van een rolstoel. Kan ik reizen met een NS-bus?

    Of je met een rolstoel in een NS-bus kunt reizen, is per situatie verschillend. Het is daarom het verstandigst om, net als bij een 'gewone' treinreis, NS Reisassistentie aan te vragen. We doen er alles aan om extra hinder te voorkomen: zo nodig worden ter plaatse extra maatregelen genomen om je te helpen. Voor meer informatie: raadpleeg onze informatie over reizen met een beperking of lees de voorwaarden.

Staat je vraag er niet bij? We helpen je graag verder. Bekijk alle veelgestelde vragen over werk aan het spoor, kijk op NS.nl/klantenservice of stel je vraag op de NS Community. We staan dag en nacht voor je klaar.

Meer informatie over deze werkzaamheden is te vinden op de website van ProRail.