Naar content

Hoofdnavigatie

Assistentie tijdens uw reis

Reist u met een lichamelijke beperking en heeft u hulp nodig bij het in-, over- en uitstappen? Of heeft u iemand nodig om u door het station te begeleiden? Dan kunt u gratis gebruikmaken van NS Reisassistentie. Op ruim 115 stations in Nederland bieden we NS Reisassistentie aan van de eerste tot en met de laatste trein. Een opgeleide NS-medewerker of taxichauffeur helpt u daar namens NS ter plekke bij uw treinreis en op het station.


Het boeken van NS Reisassistentie

U kunt NS Reisassistentie aanvragen via de NS-app op uw smartphone of tablet. Tijdens uw reis via de app kunt u met één druk op de knop contact met ons opnemen. Daarnaast kunt u  online boeken via ns.nl/reisassistentie. We bieden de mogelijkheid om al eerder dan 1 uur na boeking te reizen, als de capaciteit dat toelaat.

Reis boeken

U boekt uw reis gemakkelijk met uw Mijn NS-account. Nog geen Mijn NS-account? Vraag dit hier aan. Heeft u hierbij hulp nodig? Bel dan met 030-751 51 55, wij helpen u graag.

Met uw Mijn NS-account boekt u uw reisassistentie als volgt:

  • via ns.nl/reisassistentie. Log in met uw Mijn NS-account, vul uw assistentiegegevens in en boek uw treinreis met reisassistentie. 
  • Nieuw: via de gratis NS-appDownload of installeer de laatste update van de gratis NS-app op uw smartphone of tablet. Meld u aan met uw Mijn NS account, en zorg dat u vooraf via 030-2357822 of via ns.nl/reisassistentie uw assistentiegegevens heeft aangegeven.
  • Telefonisch boeken via 030-2357822. Dit verandert niet, wij blijven u graag telefonisch helpen.

Reisassistentie aanvragen

Om veilig te kunnen reizen is het belangrijk dat u zich houdt aan de reisvoorwaarden. Zorg voor een volledige reservering van uw reis, en check of uw hulpmiddel voldoet aan de voorwaarden. De Voorwaarden NS Reisassistentie vindt u hier. Houdt u daarnaast rekening met het volgende:

  • Vraag reisassistentie altijd minimaal 1 uur voor u wilt vertrekken aan.
  • Vermeld de datum, de vertrektijd en het vertrek- en aankomststation van de reis die u wilt maken.
  • Het is helaas niet mogelijk om voor meerdere personen tegelijk reisassistentie aan te vragen

In de boekingsbevestiging van uw reis met assistentie staat de ontmoetingsplek op uw station vermeld. Hier meldt u zich een kwartier voor vertrek. Onze medewerker helpt u bij het in-, over- en uitstappen. Hij begeleidt u naar de trein en de uitgang van het aankomststation.

Hulpmiddelen en bagage

In de voorwaarden staat vermeld welke hulpmiddelen zijn toegestaan in de trein. Op ns.nl/reisassistentie onder ‘gegevens en instellingen’ kunt u uw hulpmiddel registeren, zodat wij u passende assistentie kunnen verlenen. Voor uw (zware) bagage moet u zelf zorgen. Met vragen over uw reis kunt u uiteraard ook bij de assistentieverlener terecht.

Inloggen niet mogelijk of geen boekingsbevestiging ontvangen

Wanneer u niet in kunt loggen op ns.nl/reisassistentie, check dan uw wachtwoord en vraag indien nodig via ns.nl/reisassistentie een nieuw wachtwoord aan. Lukt het dan nog niet, bel dan met NS Klantenservice via telefoonnummer 030-2357822. Ontvangt u geen boekingsbevestiging, neem ook dan contact op met de NS Klantenservice op 030-2357822.

Reis wijzigen of annuleren

Via ns.nl/reisassistentie of de NS-app kunt u uw reis annuleren. U kunt telefonisch uw reis wijzigen via NS Klantenservice 030-2357822. Dit is niet mogelijk via de site.

Als er onderweg iets mis gaat

Heeft u problemen tijdens de reis? Bel dan met NS op 030 - 2357822 of vanuit de NS-app direct contact opnemen met NS Klantenservice. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar.

Internationale reizen en reizen bij andere treinvervoerders

Het boeken van NS Reisassistentie voor internationale treinen kan alleen telefonisch via NS Klantenservice op 030-2357822. Het boeken van reisassistentie bij andere treinvervoerders binnen Nederland is wel mogelijk via ns.nl/reisassistentie. Wel kan het zijn dat voor het reizen met andere treinvervoerders andere regels gelden, kijk hiervoor op de website van die vervoerder.

In nachtnettreinen is assistentieverlening niet mogelijk.

Begeleiding van en naar het vliegtuig op Schiphol Airport

Voor in- en uitstaphulp op station Schiphol Airport vraagt u NS Reisassistentie aan. Heeft u een functiebeperking en wilt u begeleiding van en naar Schiphol Airport? Maak dan gebruik van de service van Axxicom Airport Caddy. Meer informatie vindt u online bij Axxicom Airport Caddy.