Naar content

Hoofdnavigatie

Assistentie tijdens je reis

Reis je met een lichamelijke beperking en heb je hulp nodig bij het in-, over- en uitstappen? Of heb je een visuele beperking en iemand nodig om je door het station te begeleiden? Dan kun je gratis gebruikmaken van NS Reisassistentie. Op ruim 125 stations in Nederland bieden we NS Reisassistentie aan van de eerste tot en met de laatste trein. Een opgeleide NS-medewerker of taxichauffeur helpt je daar namens NS ter plekke op het station en bij je treinreis.


Het boeken van NS Reisassistentie

Je kunt NS Reisassistentie aanvragen via de NS-app op je smartphone of tablet. Tijdens je reis via de app kun je met één druk op de knop contact met ons opnemen. Daarnaast kun je  online boeken via ns.nl/reisassistentie. We bieden de mogelijkheid om al eerder dan 1 uur na boeking te reizen, als de capaciteit dat toelaat.

Reis boeken

Je boekt je reis gemakkelijk met je Mijn NS-account. Nog geen Mijn NS-account? Vraag dit hier aan. Heb je hierbij hulp nodig? Bel dan met 030-751 51 55, wij helpen je graag.

Met je Mijn NS-account boekt je jouw reisassistentie als volgt:

  • via ns.nl/reisassistentie. Log in met je Mijn NS-account, vul je assistentiegegevens in en boek je treinreis met reisassistentie. 
  • Nieuw: via de gratis NS-appDownload of installeer de laatste update van de gratis NS-app op uw smartphone of tablet. Meld je aan met jouw Mijn NS account, en zorg dat je vooraf via 030-2357822 of via ns.nl/reisassistentie je assistentiegegevens hebt aangegeven.
  • Telefonisch boeken via 030-2357822. Dit verandert niet, wij blijven je graag telefonisch helpen.

Reisassistentie aanvragen

Om veilig te kunnen reizen is het belangrijk dat je je houdt aan de reisvoorwaarden. Zorg voor een volledige reservering van je reis, en check of jouw hulpmiddel voldoet aan de voorwaarden. De Voorwaarden NS Reisassistentie vind je hier. Hou daarnaast rekening met het volgende:

  • Vraag reisassistentie altijd minimaal 1 uur voor je wilt vertrekken aan.
  • Vermeld de datum, de vertrektijd en het vertrek- en aankomststation van de reis die je wilt maken.
  • Het is helaas niet mogelijk om voor meerdere personen tegelijk reisassistentie aan te vragen

In de boekingsbevestiging van je reis met assistentie staat de ontmoetingsplek op jouw station vermeld. Hier meld je je een kwartier voor vertrek. Onze medewerker helpt je bij het in-, over- en uitstappen. Hij begeleid je naar de trein en de uitgang van het aankomststation.

Hulpmiddelen en bagage

In de voorwaarden staat vermeld welke hulpmiddelen zijn toegestaan in de trein. Op ns.nl/reisassistentie onder ‘gegevens en instellingen’ kun je jouw hulpmiddel registeren, zodat wij je passende assistentie kunnen verlenen. Voor je (zware) bagage moet je zelf zorgen. Met vragen over je reis kun je uiteraard ook bij de assistentieverlener terecht.

Inloggen niet mogelijk of geen boekingsbevestiging ontvangen

Wanneer je niet in kunt loggen op ns.nl/reisassistentie, check dan je wachtwoord en vraag indien nodig via ns.nl/reisassistentie een nieuw wachtwoord aan. Lukt het dan nog niet, bel dan met NS Klantenservice via telefoonnummer 030-2357822. Ontvang je geen boekingsbevestiging, neem ook dan contact op met de NS Klantenservice op 030-2357822.

Reis wijzigen of annuleren

Via ns.nl/reisassistentie of de NS-app kunt je jouw reis annuleren. Je kunt telefonisch jouw reis wijzigen via NS Klantenservice 030-2357822. Dit is niet mogelijk via de site.

Als er onderweg iets mis gaat

Heb je problemen tijdens de reis? Bel dan met NS op 030 - 2357822 of neem vanuit de NS-app direct contact op met NS Klantenservice. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar.

Internationale reizen en reizen bij andere treinvervoerders

Het boeken van NS Reisassistentie voor internationale treinen kan alleen telefonisch via NS Klantenservice op 030-2357822. Het boeken van reisassistentie bij andere treinvervoerders binnen Nederland is wel mogelijk via ns.nl/reisassistentie. Wel kan het zijn dat voor het reizen met andere treinvervoerders andere regels gelden, kijk hiervoor op de website van die vervoerder.

In nachtnettreinen is assistentieverlening niet mogelijk.

Begeleiding van en naar het vliegtuig op Schiphol Airport

Voor in- en uitstaphulp op station Schiphol Airport vraag je NS Reisassistentie aan. Heb je een functiebeperking en wil je begeleiding van en naar Schiphol Airport? Maak dan gebruik van de service van Axxicom Airport Caddy. Meer informatie vind je online bij Axxicom Airport Caddy.