Uitleg van Steffie
Steffie legt moeilijke dingen eenvoudig uit. Samen met NS maakte ze een oefenmodule over reizen met de trein. Zo kun je rustig oefenen met plannen, inchecken, overstappen en meer.
Thuis voorbereiden
De Reisplanner gebruiken
Een goede reis begint thuis. In de NS-app of op ns.nl plan je eenvoudig je route.
- Vul in waar je begint en waar je naartoe wilt.
- Kies de datum en of je wilt vertrekken of aankomen op een bepaald tijdstip.
- Klik op Plannen.
Je ziet nu hoe lang de reis duurt, of je moet overstappen en hoe druk het in de trein is.
- Eén poppetje = rustig
- Twee poppetjes = gemiddeld
- Drie poppetjes = druk
Klik op een reis voor meer informatie. Je ziet dan stap voor stap hoe je reist, bij welk spoor je moet zijn en waar je overstapt.
Tip: Check vlak voor vertrek opnieuw de NS-app. Soms verandert er iets, bijvoorbeeld een andere vertrektijd of spoor.
Een kaartje kiezen
Los treinkaartje
Reis je niet zo vaak? Koop dan een los kaartje bij de kaartautomaat.
Je kunt betalen met je bankpas (en op sommige automaten met munten).
Kom je er niet uit? Bel gratis het telefoonnummer op de automaat. De medewerker vraagt het automaatnummer en helpt je verder.
OV-chipkaart
Reis je vaker met trein, bus, tram of metro? Dan is een OV-chipkaart handig.
- Je koopt de kaart voor € 7,50.
- Je zet er geld op.
- Voor treinreizen moet er minstens € 20 saldo op staan.
Reizen met je betaalpas
Je kunt ook in- en uitchecken met je betaalpas of creditcard. Handig als je af en toe reist.
Op het station
Stations hebben allerlei voorzieningen die je helpen reizen:
Kaartautomaat
Bij de kaartautomaat koop je een kaartje of zet je saldo op je OV-chipkaart. Je checkt hier ook hoeveel saldo erop staat.
Inchecken en uitchecken
- Voor je instapt, check je in bij een poortje of paaltje.
- Houd je kaart of betaalpas tegen de scanner.
- Je hoort een piepje en het poortje gaat open.
- Is er geen poortje? Dan gebruik je een paaltje met een scanner.
Let op:
- Alleen poortjes met een groene pijl gaan open.
- Een rood kruis betekent dat het poortje gesloten is.
Lukt het niet? Kijk op het scherm wat er misgaat, controleer je saldo of vraag hulp. Je kunt ook op de blauwe knop drukken op een informatiezuil.
Als je op je bestemming bent: check altijd uit.
Borden met reisinformatie
Op grote stations hangt bij ieder spoor een bord met:
- Vertrektijd
- Eindbestemming
- Tussenstations
- Eventuele vertraging (in rood)
Ook kleine stations hebben borden met deze informatie.
Service op het station
- OV Service & Tickets-winkel: voor vragen over je kaartje of je reis.
- Informatiebalie: op grote stations.
- Informatiezuil: druk op de blauwe knop voor vragen of op de rode knop bij nood.
WC’s
Op de meeste stations zijn wc’s. Je betaalt met je bankpas. Volg de bordjes met ‘WC’.
Overstappen op een andere vervoerder
Stap je over van NS naar bijvoorbeeld Arriva? Eerst uitchecken bij NS, daarna inchecken bij de andere vervoerder. De paaltjes staan bij elkaar op het perron.
In de trein
1e en 2e klas
Aan de hand van de cijfers 1 of 2 zie je waar de 1e of 2e klas is.
- 1e klas: bredere, comfortabelere stoelen.
- 2e klas: standaard zitplaatsen.
Voor de 1e klas heb je een duurder kaartje nodig.
Stiltecoupé
In stiltecoupés mag je niet praten of bellen. Je herkent ze aan de grote sticker met 'STILTE' of 'SILENCE' en het pictogram van iemand die een vinger op zijn mond houdt.
WC’s in de trein
Elke NS-trein heeft een gratis te gebruiken wc. In langere treinen zijn meerdere wc’s aanwezig. Volg de pictogrammen om ze te vinden.
Wifi
In de meeste treinen is gratis wifi. Selecteer ‘Wifi in de trein’, accepteer de voorwaarden en je bent online.
Schermen met reisinformatie
Op de schermen zie je:
- in welke trein je zit
- de actuele tijd
- wanneer je aankomt
- leuke tips en informatie over stations
Stationsnaamborden
Als je een station binnenrijdt, kijk dan uit het raam. Op het blauwe bord staat de naam van het station. Zo weet je precies waar je bent.
NS Reisassistentie
Heb je hulp nodig bij het in-, over- of uitstappen? Boek dan NS Reisassistentie. Dit is gratis.
Je kunt boeken via:
- de NS-app
- ns.nl/reisassistentie
- telefonisch: 030 – 235 78 22
Een assistent helpt je bij het station en bij het in- en uitstappen.
Heb je vragen?
Kijk op onze service- en contactpagina. Vind je het antwoord daar niet? Neem dan contact op met onze klantenservice. We helpen je graag verder.