Naar content

Hoofdnavigatie

Zo werkt de OV-fiets

Om een OV-fiets te kunnen huren, heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Hierop kun je gratis het OV-fiets abonnement zetten. Vervolgens kun je met je OV-chipkaart een OV-fiets huren. Voor het gebruik van een OV-fiets betaal je € 3,85 per keer, tot 24 uur.


  1. Sluit online het gratis OV-fiets abonnement af (beschikbaar voor persoonlijke OV-chipkaarten) *
  2. Op de huurlocatie aangekomen huur je met je OV-chipkaart een OV-fiets
  3. Je stelt het zadel af op de juiste hoogte en gaat op weg
  4. Je levert de OV-fiets weer in bij dezelfde locatie waar je hem gehuurd hebt
  5. Je ontvangt maandelijks een overzicht van de gemaakte ritten en kosten

* Heb je een NS Flex abonnement, dan kun je direct een OV-fiets huren.

Kosten

Voor het gebruik van een OV-fiets betaal je € 3,85 per keer, tot 24 uur. Houd je de OV-fiets langer, dan betaal je een extra huurperiode (tot maximaal 72 uur). Na 72 uur betaal je daarbij per 24 uur een toeslag van € 5.

OV-fiets locaties

Je kunt op bijna 300 locaties in Nederland op verschillende manieren een OV-fiets huren. Zo huur je de OV-fiets bij:

Bekijk hier de verschillende huurlocaties. Je leest hier ook het aantal beschikbare fietsen en de openingstijden.

OV-fiets inleveren op een ander locatie

Wil je de OV-fiets op een andere locatie inleveren dan waar je deze gehuurd hebt? Dat kan! We rekenen hier wel een toeslag van € 10 voor.

OV-fiets aanpassen

We raden je aan voor vertrek altijd even de verlichting en de bandenspanning te controleren. De banden kun je in de stalling oppompen. Het zadel van de OV-fiets kun je zelf hoger of lager plaatsen met een snelspanner. Je hebt hier geen gereedschap voor nodig.

Alle OV-fietsen zijn uitgerust met anti-lekbanden. De kans dat je een lekke band krijgt, is daarmee aanzienlijk verkleind. Mocht het toch gebeuren, breng de OV-fiets dan terug naar de fietsenstalling waar je deze hebt gehuurd. De band wordt daar gratis geplakt. Als je de band bij een andere fietsenmaker laat plakken, betaal je deze kosten zelf.

Wat te doen met een kapotte of beschadigde OV-fiets?

  • Geef de schade aan ons door. Dit kan direct bij de bemenste stalling of mail ons op info@ov-fiets.nl. Als je schade aan ons doorgeeft, vermeld dan ook het fietsnummer, dit staat op het spatbord.
  • Heb je de OV-fiets bij een zelfservice huurlocatie gehuurd? Dan kun je de melding van de schade doorgeven aan het toegangs- en betalingssysteem als je de fiets inlevert.
  • Is er schade aan de OV-fiets als gevolg van onzorgvuldig gebruik, dan wordt de schade op je verhaald.
  • Een lekke band onderweg? Breng de OV-fiets dan terug naar de stalling. De band wordt daar kosteloos geplakt of vervangen. Als je de fiets ergens anders laat repareren, vergoeden wij deze kosten niet.

Wat te doen bij een verloren of gestolen OV-fiets(sleutel)?

Op de pagina OV-fiets(sleutel) verloren of gestolen lees je wat je moet doen bij diefstal of verlies van je OV-fiets of OV-fietssleutel.