Naar content

Hoofdnavigatie

Zo werkt de OV-fiets

Om een OV-fiets te kunnen huren, heeft u een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Hierop kunt u gratis het OV-fiets abonnement zetten. Vervolgens kunt u met uw OV-chipkaart een OV-fiets huren.


  1. Sluit online het gratis OV-fiets abonnement af (beschikbaar voor persoonlijke OV-chipkaarten) *
  2. Op de huurlocatie aangekomen huurt u met uw OV-chipkaart een OV-fiets
  3. U stelt het zadel af op de juiste hoogte en gaat op weg
  4. U levert de OV-fiets weer in bij dezelfde locatie waar u hem gehuurd heeft
  5. U ontvangt maandelijks een overzicht van uw gemaakte ritten en kosten 

* Heeft u een NS Flex abonnement, dan kunt u direct een OV-fiets huren.

Kosten

Voor het gebruik van een OV-fiets betaalt u € 3,85 per keer, tot 24 uur. Houdt u de OV-fiets langer, dan betaalt u een extra huurperiode (tot maximaal 72 uur). Na 72 uur betaalt u daarbij per 24 uur een toeslag van € 5. 

OV-fiets locaties

U kunt op bijna 300 locaties in Nederland op verschillende manieren een OV-fiets huren. Zo huurt u de OV-fiets bij:

Bekijk hier de verschillende huurlocaties. U leest hier ook het aantal beschikbare fietsen en de openingstijden.

OV-fiets inleveren op een ander locatie

Wilt u uw fiets op een andere locatie inleveren dan waar u deze gehuurd heeft? Dat kan! We rekenen hier wel een toeslag van € 10 voor.

Uw OV-fiets aanpassen

We raden u aan voor vertrek altijd even de verlichting en de bandenspanning te controleren. De banden kunt u in de stalling oppompen. Het zadel van de OV-fiets kunt u zelf hoger of lager plaatsen met een snelspanner. U heeft hier geen gereedschap voor nodig.

Alle OV-fietsen zijn uitgerust met anti-lekbanden. De kans dat u een lekke band krijgt, is daarmee aanzienlijk verkleind. Mocht het toch gebeuren, breng de OV-fiets dan terug naar de fietsenstalling waar u deze heeft gehuurd. De band wordt daar gratis geplakt. Als u de band bij een andere fietsenmaker laat plakken, zijn de kosten voor uw eigen rekening.

Wat te doen met een kapotte of beschadigde OV-fiets?

  • Geef de schade aan ons door. Dit kan direct bij de bemenste stalling of mail ons op info@ov-fiets.nl. Als u schade aan ons doorgeeft, vermeld dan ook het fietsnummer, dit staat op het spatbord.
  • Heeft u de OV-fiets bij een zelfservice huurlocatie gehuurd? Dan kunt u de melding van de schade bij het inleveren aan het toegangs- en betalingssysteem doorgeven.
  • Is er schade aan de OV-fiets als gevolg van onzorgvuldig gebruik, dan wordt de schade op u verhaald.
  • Een lekke band onderweg? Breng de OV-fiets dan terug naar de stalling. De band wordt daar kosteloos geplakt of vervangen. Als u uw fiets ergens anders laat repareren, vergoeden wij deze kosten niet.

Wat te doen bij een verloren of gestolen OV-fiets(sleutel)?

Op de pagina OV-fiets(sleutel) verloren of gestolen leest u wat u moet doen bij diefstal of verlies van uw OV-fiets of OV-fietssleutel.