Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Werkzaamheden Leiden

In 2026 verbetert ProRail op veel plekken het spoor en de stations in en rondom Leiden. Bekijk hieronder wat dit voor jouw reis betekent. En plan je reis vanaf 10 dagen vooraf in de Reisplanner.


Verbeteringen rondom Leiden in 2026

ProRail verbetert ook in 2026 veel aan het spoor en de stations in en rondom Leiden. Hierdoor rijden er geen treinen op de volgende trajecten:

  • 17 januari en 23 t/m 26 januari: Leiden Centraal - Schiphol Airport
  • 29 januari - 8 februari: Den Haag Centraal - Voorburg / Den Haag Ypenburg 
  • 29 januari t/m 15 februari: Den Haag Centraal - Den Haag HS
  • 31 januari en 1 februari: Den Haag Centraal - Den Haag Mariahoeve
  • 14 februari - 19 februari: Leiden Centraal - Haarlem

We zetten bussen in om de treinen te vervangen.

Hou de pagina dus in de gaten voor de nieuwste informatie over de werkzaamheden. Het kan zijn dat we de pagina in de tussentijd nog aanpassen door nieuwe informatie die wij van ProRail krijgen.

 

Plan je reis in de NS-app

Plan kort van tevoren je reis van deur tot deur in de NS-app of via de Reisplanner. Zo heb je altijd het laatste reisadvies. En

Veelgestelde vragen over werkzaamheden

  • Kan ik geld terugvragen bij vertraging?

    Bij geplande werkzaamheden passen wij de reis(tijd) aan in de Reisplanner. Het kan zijn dus zijn dat je een langere reistijd hebt dan normaal. Omdat het om geplande werkzaamheden gaat, krijg je geen geld terug als je hierdoor later op je bestemming bent.

    Natuurlijk kan je wel geld terugvragen als je trein minstens 30 minuten vertraagd is ten opzichte van de dienstregeling in de Reisplanner.

  • Hoe werkt in- en uitchecken?

    Moet je omreizen door werkzaamheden? Check dan in- en uit op het begin- en eindstation zoals je gewend bent. Je betaalt niets extra's als je moet omreizen door werkzaamheden. Als je in- en uitcheckt op dezelfde stations als normaal, dan kost het dus niet meer.

    Moet je door het omreizen tussendoor op een ander station in- en uitchecken? Dan betaal je misschien wel meer dan normaal. Als dat zo is, kun je het prijsverschil terugvragen via de klantenservice.

    Reis je met een NS-bus?

    Check dan uit op het station waar je de trein uitstapt en overstapt op de bus. Bij de bus staat een tijdelijke in- en uitcheckpaal. Hier check je opnieuw in en op je bestemming check je uit bij de bushalte.

    Als je verder reist met de trein, check dan weer in op het station waar je in de trein stapt.

    Reis je met ander openbaar vervoer of een andere treinvervoerder?

    Wanneer wij bij de werkzaamheden adviseren om op deze manier om te reizen, dan is je NS-vervoerbewijs daar meestal geldig. Let op: je moet wel in- en uitchecken bij deze andere vervoerder. Je reist dan met je NS-vervoerbewijs, maar gebruikt het inchecksysteem van de andere vervoerder. Je betaalt dus niets extra's, zolang je in- en uitcheckt zoals aangegeven.

    Bijvoorbeeld: wij raden aan om om te reizen met de metro. Dan is je NS-vervoerbewijs geldig in de metro, maar je checkt wel in en uit bij de metro, én bij NS op je begin- en eindstation.

  • Kan ik mijn fiets meenemen in een NS-bus?

    Nee, je kunt je fiets niet meenemen in de NS-bus. Hier is helaas geen plaats voor.

  • Betaal ik extra als ik moet omreizen?

    Als je op hetzelfde station in- en uitcheckt als normaal, dan betaal je niets extra's voor je reis.

    Moet je omreizen met een andere vervoerder?
    Wanneer wij bij de werkzaamheden adviseren om met een ander vervoerder te reizen, hoef je niet in- en uit te checken bij deze vervoerder. Je betaalt dan niets extra's. Je NS-vervoerbewijs is een geldig vervoerbewijs bij deze vervoerder.

    Reis je om met een NS-bus?
    Ook dan betaal je niet meer dan normaal. Wel moet je uitchecken bij de trein en opnieuw in- en uitchecken bij de NS-bus.

    Zit er meer dan 35 minuten tussen een uitcheck en incheck?
    Dan kan het zijn dat je meer betaalt dan normaal, omdat wij dit zien als nieuwe reis. 

    Heb je teveel betaald?
    Bekijk dan deze vragenlijst en kijk of je geld terug kan krijgen.

  • Ben je minder mobiel?

    Hou dan rekening met: 

    • een hoge opstap bij de bus.
    • langere loopafstanden van en naar de bus.
    • dat je mogelijk meer moet staan tijdens het wachten op de bus.

    Reis je met een rolstoel of ander hulpmiddel en zetten wij bussen in?
    Maak dan gebruik van onze gratis rolstoeltaxi. Bel hiervoor met NS Reisassistentie (op 030 235 7822) of chat met NS Klantenservice.

    Heb je een visuele beperking en hulp nodig?
    Wij helpen je om van of naar het vervangend vervoer te komen. Bel hiervoor met NS Reisassistentie (op 030 235 7822) of chat met NS Klantenservice.

Bekijk alle veelgestelde vragen over werkzaamheden.